Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Je kan het toch niet laten he?
Tsja iemand moet het doen.
Kritiek op de rebellerende zondagclubs lees ik hier zelden.
Zij willen dat weekendvoetbal uitstellen of helemaal niet door laten gaan.
En ze willen in ieder geval dat de zondagclubs niet samen met zgn principiële zaterdagclubs in 1 competitie worden ingedeeld.
Kennelijk wel bij de zaterdagclubs die door de KNVB als niet-principieel worden geklassificeerd.
Kijken wat de rechter er dinsdag a.s. van vindt.

Baggio

Active member
Iemand enig idee hoe laat vandaag het spoedappél dient bij de Rechtbank Utrecht inzake opschorten gemengd indelen 2e/3e klasse?

Fregge

Well-known member
13:30. De beschrijving:

Gedaagde wil met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027 ook in de tweede klasse van het amateurvoetbal de reguliere (na)competities gemengd gaan indelen; zogeheten zaterdag- en zondagamateurs kunnen/zullen dan bij elkaar ingedeeld worden; daarbij zijn reisafstanden leidend en niet de vaste (thuis)speeldagen van de individuele verenigingen; tussen eisers en gedaagde loopt al een bodemprocedure bij de rechtbank MiddenNederland; gedaagde wil met de invoering niet wachten op het oordeel van de bodemrechter.

Eis: Het besluit van de gedaagde van juni 2025, houdende de landelijke invoering van gemengd indelen in de tweede en derde klassen van het (mannen) amateurvoetbal met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027, in afwachting van de uitspraak in de aanhangige bodemprocedure met onmiddellijke ingang te schorsen / De gedaagde te veroordelen om bij de aanstaande indeling van competities in de tweede en derde klassen van het (mannen) amateurvoetbal met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027 te handelen alsof zij geen besluit heeft genomen tot gemengd indelen van zaterdag- en zondagamateurs.

noordooster

Well-known member
Als de rechter vanmiddag de weekendindeling van de 2e en 3e klassers niet wil laten uitstellen, zal de kerngroep bij de bodemprocedure, later dit jaar, minder sterk staan om haar eisen er door te krijgen. Vooral ook door de praktische problemen dan.
Andersom bij uitstel staat die kerngroep sterker in de bodemprocedure.
En zouden die eisen van de kerngroep dan niet moeten gelden voor de amateurcompetities waar er al weekendvoetbal is.
Bv dat zondagteams geen principiële zaterdagtegenstanders bij zich in de competitie krijgt.
Dan kunnen bv De Treffers en Gemert ook eens kampioen worden.

Fregge

Well-known member
En zouden die eisen van de kerngroep dan niet moeten gelden voor de amateurcompetities waar er al weekendvoetbal is.
Bv dat zondagteams geen principiële zaterdagtegenstanders bij zich in de competitie krijgt.
Dan kunnen bv De Treffers en Gemert ook eens kampioen worden.
Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren en dat weet je donders goed

noordooster

Well-known member

Het is wel lollig dit/deze liveblog te volgen.
Vooral vanwege de gebruikte argumenten

Joost

Well-known member
Er zijn een paar argumenten van de KNVB die ik niet kan volgen;

,,De lijst met principiële zaterdagclubs is dynamisch. Die wordt jaarlijks herzien en wordt kleiner."

Is dat zo? En waarom wordt die niet gepubliceerd.

,,In 2023 bij de Tweede Divisie tot en met de eerste klasse waren er dezelfde bezwaren. We kunnen intussen stellen dat het een succes is. Kijkend naar andere sporten: rugby, korfbal, ga zo maar door. Daar is het ook gemengd. Ook in België is het succesvol. Het probleem wordt groter gemaakt dan het daadwerkelijk is."

Is er in die sporten ook een afspraak waarbij een deel van de clubs een voorkeursbehandeling krijgt? De vergelijking met België is vreemd want daar is al het amateurvoetbal op zondag en mogen clubs zelf bepalen of ze hun duels op zaterdagavond inplannen.

,,Wij wijzen u op de tijdlijn. Clubs zijn meermaals meegenomen in overleg en op bijeenkomsten om vragen te stellen en mee te denken. Dat was nog voor het besluit was genomen."

Dit is echt onjuist. Er zijn bijeenkomsten geweest maar geen van de aanwezige clubs had toen kunnen weten dat de KNVB dit zonder verder overleg zou doorzetten in de ALV. Het stond zelfs niet eens op de agenda geloof ik.

JMD

Well-known member
En even voor Bonehead nog maar even een quote van mij dan... (10 mei 2026, je kan hem in dit topic teruglezen en lees dan verder en je ziet dat werkelijk niks van je beschuldigingen aan mijn adres blijft staan)
Ik heb zelf eerder hier ook al aangegeven dat ik me niet kan voorstellen wat er leuk is aan spelen op een avond om 18.00 in de wintertijd.
Maar als een club dat nou wel wil, en daarna een DJ laat komen en een feestavond houdt, dan is dat toch aan die club om dat te doen. Wie weet dat het bij die club wel werkt. VVSB heeft jarenlang altijd op zaterdag om 18.00 thuis gespeeld en doet dat nu nog steeds een keer of 6 per seizoen, waaronder o.a. al een paar jaar de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop. Dat zal men echt niet voor niks doen, of niet als er spreekwoordelijk 3 man en een paardenkop zitten.

noordooster

Well-known member
Er zijn een paar argumenten van de KNVB die ik niet kan volgen;
Is dat zo? En waarom wordt die niet gepubliceerd.
Is er in die sporten ook een afspraak waarbij een deel van de clubs een voorkeursbehandeling krijgt?
Ik vind de argumenten van de KNVB niet allemaal even sterk.
Bovendien waren er vele goede argumenten te geven die nu achterwege bleven.
Waarom het aantal principiële zaterdagclubs kennelijk afneemt?
Door fusies of door opheffing?
Met voorkeursbehandeling zul je bedoelen, dat principiële zaterdagclubs niet op zondag voetballen.
Het lijkt me niet verstandig hen ertoe te willen dwingen.
En over de eventuele gevolgen daarvan heb ik het eerder al gehad.

noordooster

Well-known member
Meerdere leden van dit forum lijken veel sympathie te hebben voor de argumenten van de kerngroep weekendvoetbal.
Waarvan een deel natuurlijk ook in die bodemprocedure aan bod komen.
Maar wat wil men hier?
1. Helemaal geen weekendvoetbal in de 2e en 3e klasse ( En dat in de 1e klasse tem 2e divisie behouden)?
2. Alleen weekendvoetbal als principiële zaterdagverenigingen verplicht op zondag gaan voetballen ( vanaf de 3e klasse tem de 2e divisie)?
3. Principiële zaterdagverenigingen uitsluiten van weekendvoetbal in de 2e en 3e klassen? ( of helemaal vanaf de 3e klasse tem de 2e divisie)?

Bovenaan