Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
De rebellerende zondagclubs eisen van de KNVB dat de principiële zaterdagclubs buitengesloten worden.
( of dat de KNVB de afspraken in het convenant schendt)
En als dat niet gebeurt zal er een rechtszaak komen, werd gezegd.
Ik heb hierover nog geen uitspraak van de KNVB gezien, maar van der Zee zal wel met een soort tussenoplossing komen, denk ik.
Tegelijk schermt hij met de uitspraak van de ledenraad, die toestemde in weekendvoetbal in de 2e en 3e klassen
Datzelfde deed hij bij het doorvoeren van het weekendvoetbal in de hogere amateurcompetities. Ook toen was er nogal wat weerstand tegen het weekendvoetbal getuige diverse enquete-uitslagen.
 

noordooster

Well-known member

Nog geen rechtszaak. Nogmaals gaan de KNVB en de rebellerende zondagclubs met elkaar praten.
Ditmaals over de komende competitie-indelingen, waarbij het uitgangspunt blijft dat zgn principiële zaterdagclubs buitengesloten worden .
Dat is immers een eis van rebellenclub.
De zondagclubs willen het vetorecht middels een rechtszaak als de KNVB niet iets bedenkt wat hen bevalt.
Zou het niet gewoon een goede oplossing zijn als er alleen competities zijn met zondagverenigingen en competities met alleen maar (principiële en niet-principiële) zaterdagverenigingen? Want waarom zou je de zgn principiële en niet-principiële zaterdagclubs niet bij elkaar in willen delen?
En misschien kunnen we dat dan meteen ook regelen voor de 1e klassen en de divisies.
Geen oninteressante zaterdag-avond wedstrijden meer en er zijn gemakkelijk allemaal interessante zaterdagmiddagcompetitities samen te stellen.
( helemaal als dan ook het zondag-zaterdag overstappen gewoon doorgaat)
Er is bv ook best een aantrekkelijke zaterdag 2e divisie te maken zonder HFC, AFC en De Treffers.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ja leuk, en dan daarna aparte divisies maken voor clubs die alleen maar op zaterdagmiddag om 16.00 willen spelen, en dan ook divisies voor clubs die geen broodje bal in de kantine verkopen, aparte divisies voor clubs die geen vrouwenvoetbal hebben, aparte divisies voor clubs waar alleen maar vrouwen achter het aanrecht van de kantine mogen staan enz..

Ik zie veel mogelijkheden. Wel mooi, kan elke clubs op het hoogste niveau spelen. En de overkoepelende naam wordt dan de 'ikke ikke ikke' competitie (of ook wel de 'schijt aan iedereen' competitie genoemd)
 

Joost

Well-known member
Ja leuk, en dan daarna aparte divisies maken voor clubs die alleen maar op zaterdagmiddag om 16.00 willen spelen, en dan ook divisies voor clubs die geen broodje bal in de kantine verkopen, aparte divisies voor clubs die geen vrouwenvoetbal hebben, aparte divisies voor clubs waar alleen maar vrouwen achter het aanrecht van de kantine mogen staan enz..

Ik zie veel mogelijkheden. Wel mooi, kan elke clubs op het hoogste niveau spelen. En de overkoepelende naam wordt dan de 'ikke ikke ikke' competitie (of ook wel de 'schijt aan iedereen' competitie genoemd)

We hebben al District Zuid2 waar niemand moeilijk doet over een speeldag en het broodje bal in de kantine niet te vinden is.
 

Joost

Well-known member
Tja ik kan er ook niets aan doen. Ik leerde een paar jaar geleden dat het broodje bal in de rest van Nederland gemeengoed is, hier kom ik dat nooit tegen.
 

noordooster

Well-known member

De weerstand tegen de plannen van de KNVB wordt steeds groter.
Zelfs regio-Fregge meldt zich.
De zondag-rebellen willen alleen maar samen met zgn. niet principiële zaterdagclubs.
Maar die zaterdagclubs spelen natuurlijk liever gewoon op zaterdagmiddag dan op zondag, dus in ieder geval samen met de zgn principiële zaterdagclubs.
Blijft over: Gewoon zaterdagvoetbal en zondagvoetbal.
 

Baggio

Active member
op mij komt het over als dreigen met iets (rechtszaak) en het niet door durven zetten. Als je zó overtuigd bent van je standpunten en je wilt beroepen op: 1) geen juiste procedure om tot Weekendvoetbal te komen en/of 2) recht op gelijke behandeling, dan moet je het gewoon doorzetten. Zelf denk ik dat geen enkele rechter in Nederland zich gaat bemoeien met besluiten die binnen het verenigingsrecht zijn genomen.
Voor de duidelijkheid: ik ben voorstander van het weekendvoetbal waarbij de thuisspelende vereniging de wedstrijddag en aanvangstijdstip bepaalt. Geen uitzonderingen.
 

de waan

Well-known member
Puntje 1 lijkt me prima te pareren door de KNVB. Het kan altijd transparanter, maar voor zover ik kan nagaan zijn alle spelregels netjes gevolgd.

Puntje 2 kan best interessant zijn. Want nu wordt veel gebaseerd op een lijstje met clubs uit 2013, die met de KNVB hebben afgesproken dat ze niet op zondag hoeven te voetballen. Lijkt me best gammel, al was er maar omdat er allerlei overduidelijk niet-principiële clubs op staan. Is dat eerlijk?

Daar komt nog een puntje 3 bij en dat is dat het aantal principiële zaterdagclubs in de 2e en 3e klasse veel lager is dan hoog in de piramide en bovendien veel meer geclusterd in een aantal gebieden. Hebben de clubs van de werkgroep nou wel eens echt gekeken wat voor indeling er uit de bus komt als je indeelt op regio? Voor de meeste van die clubs zal het om hooguit één of twee thuiswedstrijden op zaterdag gaan. En vaak ook gewoon nul. Is dat dan zo rampzalig? Moeten ze nu in de beker toch ook wel eens?

En ja, ik snap wel dat alle clubs liever op hun eigen vaste dag spelen, daar heb ik geen enquête voor nodig. Maar is dat ook nog zo als het alternatief is dat je vanuit Brabant vijf keer in een seizoen richting Amsterdam moet? Zoals nu in de tweede klasse het geval is.
 

Joost

Well-known member
Ik lees in de Limburgse krant dat bij de enquête 26 van de 52 clubs hebben gereageerd op de enquête. 23 zat niet te wachten op zaterdagvoetbal, 3 hadden geen mening.

Maar ik las ook dat de KNVB overweegt om komend seizoen speeldag toch zoveel mogelijk leidend te maken.
 

Baggio

Active member
Puntje 1 lijkt me prima te pareren door de KNVB. Het kan altijd transparanter, maar voor zover ik kan nagaan zijn alle spelregels netjes gevolgd.

Puntje 2 kan best interessant zijn. Want nu wordt veel gebaseerd op een lijstje met clubs uit 2013, die met de KNVB hebben afgesproken dat ze niet op zondag hoeven te voetballen. Lijkt me best gammel, al was er maar omdat er allerlei overduidelijk niet-principiële clubs op staan. Is dat eerlijk?

Daar komt nog een puntje 3 bij en dat is dat het aantal principiële zaterdagclubs in de 2e en 3e klasse veel lager is dan hoog in de piramide en bovendien veel meer geclusterd in een aantal gebieden. Hebben de clubs van de werkgroep nou wel eens echt gekeken wat voor indeling er uit de bus komt als je indeelt op regio? Voor de meeste van die clubs zal het om hooguit één of twee thuiswedstrijden op zaterdag gaan. En vaak ook gewoon nul. Is dat dan zo rampzalig? Moeten ze nu in de beker toch ook wel eens?

En ja, ik snap wel dat alle clubs liever op hun eigen vaste dag spelen, daar heb ik geen enquête voor nodig. Maar is dat ook nog zo als het alternatief is dat je vanuit Brabant vijf keer in een seizoen richting Amsterdam moet? Zoals nu in de tweede klasse het geval is.
als het in de praktijk gaat om max 2 thuiswedstrijden verplicht op zaterdag afwerken dan is het allemaal wel te overzien. Maar voetbalbestuurders moeten keihard werken om de clubs financieel gezond te houden. Dan zit je niet te wachten op systeemwijzigingen die een extra daling van de inkomsten betekenen. Misschien moet er financieel gecompenseerd worden door clubs die aantoonbaar gedupeerd worden?
Laten we stoppen met het betalen van topamateurs en dat geld geven aan de clubs die hun thuisspeeldag opgeven. Principes kosten soms geld!
 

Joost

Well-known member
als het in de praktijk gaat om max 2 thuiswedstrijden verplicht op zaterdag afwerken dan is het allemaal wel te overzien. Maar voetbalbestuurders moeten keihard werken om de clubs financieel gezond te houden. Dan zit je niet te wachten op systeemwijzigingen die een extra daling van de inkomsten betekenen. Misschien moet er financieel gecompenseerd worden door clubs die aantoonbaar gedupeerd worden?
Laten we stoppen met het betalen van topamateurs en dat geld geven aan de clubs die hun thuisspeeldag opgeven. Principes kosten soms geld!
Als je stopt met het betalen van topamateurs dan rijden de beste spelers in de grensregio tien minuten verder en krijgen ze wel betaald.
 
Bovenaan