Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
Verder is mij ook niet duidelijk, als bovenstaande plannen doorgaan, in hoeverre zaterdagverenigingen die niet het convenant hebben ondertekend of niet in de statuten hebben staan dat ze niet op zondag willen voetballen verplicht gaan worden wel op zondag te voetballen.

Hoezo is dat niet duidelijk?

Bij de vaststelling van wedstrijden wordt de gewenste speeldag van de thuisspelende club als uitgangspunt genomen, maar hierbij maken we voor de clubs die principieel* alleen op zaterdag uitkomen een uitzondering. Deze clubs spelen zowel de thuis- als uitwedstrijden op zaterdag.

*Clubs die vallen onder het convenant wat is overeengekomen met de BZV in 2013 en clubs die destijds niet in het convenant zijn opgenomen maar wel (statutair) kunnen aantonen dat zij uit geloofsovertuiging niet op zondag kunnen spelen.
 

de Kok

Member
NO ventileert nu al jaren hetzelfde geluid.
Waar is hij eigenlijk bang voor?
De verzuiling die hij aanhangt is allang verleden tijd en de door hem aangehangen christelijke identiteit van de oorspronkelijke zaterdagclubs is in 99% van de gevallen ook al verloren door het op grote schaal binnen halen van niet gelovigen uit het zondagvoetbal. Hoezo principes?
De nieuwe voorstellen sluiten aan bij de beweging die al op grote schaal gaande is door de overstappers.
de details over aanvangstijden zijn altijd op te lossen naar bijna ieders wens.
En ook wat mij betreft hoeft een echt principiële zaterdag club ( dat zijn er nog rond de 270 volgens convenant) echt niet op zondag te spelen.
ik denk dat het amateurvoetbal er zeker leuker op kan worden door de meer regionale binding.
en NO heeft het steeds negatief over zondag mannetjes binnen de KNVB maar ik weet uit ervaring dat een groot deel van de piramide discussie is gestart op instigatie van zaterdagmannetjes. Maar ook dat is zover in dit proces nu niet meer interessant.
Gewoon doorvoeren nu.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
En dan meteen even verplichte promotie naar de KKD doorvoeren en regels bedenken die het eerlijk maken tussen de profs van de KKD en de profs uit de 2e divisie.
 

ALenstra

Well-known member
Raar eigenlijk dat promoveren/degraderen tussen 1e en 2e divisie niet kan. Volgens mij zijn we het enige land waar dat is.
 

JMD

Well-known member
Mooi, het NL voetbal gaat eindelijk de 21e eeuw in. De clubs of mensen die dat niet willen richten maar een eigen competitie op. Het is dat Philip Bloemendal van het Polygoon Journaal niet meer leeft, maar die was daar een ideale commentator voor geweest, NL anno 1950...
 

JMD

Well-known member
Echt verrassend dat NO tegen deze plannen is. Zag ik totaal niet aankomen.
Nee, die blijft maar aankomen met onderzoeken van 4 jaar terug, terwijl (als je de presentatie van de KNVB bekijkt) dat nu echt anders is...

Het plan is echt zo goed als perfect (alleen de promotie naar KKD moet nog geregeld worden, maar dat komt dan later):
* eindelijk mengen, de laatste tak die nog verzuild was eindelijk weg, meer derby's, minder reisafstand
* de 1-2-4-8-16 verdeling zorgt voor logischere promotie/degradatie/nacompetitie, en die is dan overal hetzelfde
* 4e divisie ipv hoofdklasse is ook duidelijker, en wat mij betreft had dat verder gemogen en de 1e klasse 5e divisie te noemen enz, op die manier heb je een echt piramide ook in naam, maar wie weet gaat dat nog komen.
* thuisteam bepaalt speeldag is ook goed, zeker met de toevoeging dat principiële clubs het recht hebben om alles op zaterdag te spelen. Bij een 50-50-verdeling van zat/zon teams in je poule speel je dus (bij 14 teams) max 7x (uit) op de niet-gewenste speeldag.
 

ALenstra

Well-known member
Je moet een bepaald aantal contractspelers hebben die volgens de CAO betaald moeten worden. Maar er is geen verplichting dat ze full prof moeten zijn.
 

Joost

Well-known member
Ik ben even gaan rekenen en heb de dubbele elftallen weggesaneerd.

Dan kun je onder de 4e divisie uit op;
8 x 1e klasse (40 degradanten)
16 x 2e klasse (114 degradanten)
32 x 3e klasse (218 degradanten)

Daaronder wordt het regionaler maar ik zou denken;
48x 4e klasse (360 degradanten)
48x 5e klasse

Dan kom je op dit moment 12 elftallen te kort om precies 48 poules van 14 in de 5e klasse te krijgen.
Lijkt mij een mooie verdeling en geeft grofweg per huidig district 8 poules in de 4e en 5e klasse.
 

Joost

Well-known member
Onzin , de mislukte pogingen van Jonkers mbt de hoofdklassen en van HSC'21 mbt de derde divisies zijn van behoorlijk recenter datum.
En de raadplegingen van de BAV en van de KNVB, waarbij de amateurspelers en clubs aangaven in meerderheid niets te zien in het zogenaamde weekendvoetbal zijn van een nog veel recentere datum.
Deste opvallender, maar voor mij niet verrassend, dat de zondagmannetjes van de KNVB zich daar niks van aantrekken en ze nu op slinkse wijze omzeilen.

Als je mengt zullen zullen de gemiddelde reisafstanden dalen, zo ongeveer het enige argument waarmee de KNVB de slappe knietjes wist in te palmen. Voor zaterdagclubs komen er allemaal verplichte idiote aanvangstijden voor terug die de clubs alleen maar geld kosten.
Het aantal interessante wedstrijden voor zaterdagteams zal afnemen.

Ik lees het meer, het zaterdagvoetbal zou maar verboden moeten worden omdat het " een laatste verzuilde tak " zou zijn.
Of omdat erin zoveel voetballers spelen die eerder ook bij zondagclubs speelden.

Ik ben het met dergelijke redeneringen niet eens, net zo min als dat ik Christelijke scholen ( bv protestant of katholiek) zou willen verbieden omdat er ook "openbare" kinderen naar toe gaan. Net zo min trouwens als dat ik om dat soort redenen SGP, CU of CDA zou willen verbieden.
Het zelfde geldt voor de vele andere christelijke instellingen, instanties of verenigingen.


Klopt, maar dat principiële mag niet beperkt worden tot het ondertekenen van het convenant of tot het woord "geloofsovertuiging" in de statuten.

Zet je kerktorenmodus eens uit.

In het filmpje worden ook aantallen genoemd. Een daarvan is dat het aantal zaterdagelftallen is gestegen.
Groeit het zaterdagvoetbal dan? Dat kun je je op prestatief niveau serieus afvragen als je weet dat die volledige stijging wegvalt wanneer je de extra ingeschreven teams van zondagclubs op zaterdag wegstreept.

We zitten in een situatie die de KNVB nooit eerder heeft gekend maar die wel al ruim 20 jaar bezig is. Het aantal actieve voetballers daalt. En de laatste jaren in rap tempo zelfs. Dat betekend dat je op den duur problemen gaat krijgen in alle geledingen van het voetbal als je krampachtig blijft vasthouden aan 2 volkomen gescheiden voetbalpiramides voor prestatief voetbal.

Het is helemaal niet zo zwart/wit dat het zaterdagvoetbal bloeit en het zondagvoetbal aan het uitsterven is. Ook zaterdagclubs zullen snel de gevolgen gaan voelen. En simpelweg zou je de problemen nu eenvoudig kunnen oplossen door zondagvoetbal in West2 op te heffen. Maar wat schiet je daar voor de langere termijn mee op?

Het maakt echt helemaal niets uit of een 1e klasse op zaterdag of zondag sterker is. Het maakt nog minder uit of er op zaterdag in de 3e klasse 100 mensen staan te kijken en op zondag 75. Het enige dat belangrijk is is dat het prestatieve amateurvoetbal in zijn geheel kleiner wordt gemaakt en daarmee een boost krijgt. Wat er

Minder poules zorgt voor hogere kwaliteit voetbal in de hogere klassen terwijl kleinere afstanden in de lagere niveaus voor meer plezier zorgen.

Dit plan is veelomvattend en een volledige restauratie van het prestatief voetbal in Nederland. En dat is hard nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

de waan

Well-known member
En dan meteen even verplichte promotie naar de KKD doorvoeren en regels bedenken die het eerlijk maken tussen de profs van de KKD en de profs uit de 2e divisie.

Die deur heeft het profvoetbal vorig haar helaas al vrij rigoureus dichtgegooid met hun NL League.

 

Friesland

Well-known member
En dan meteen even verplichte promotie naar de KKD doorvoeren en regels bedenken die het eerlijk maken tussen de profs van de KKD en de profs uit de 2e divisie.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk.

Wat mij betreft zouden amateurclubs in de Eerste Divisie moeten worden toegelaten op wild card basis. Met een wild card bedoel ik in dit geval dat amateurclubs mee kunnen doen op Tweede Divisievoorwaarden en er zou geen verplichting moeten zijn om op termijn een BVO te worden.

Daar tegenover staat dan wel dat clubs met een wild card niet kunnen promoveren naar de Eredivisie. Ook zouden de wild card teams slechts gedeeltelijk aanspraak moeten maken op de TV-gelden. Ten slotte kunnen BVO's in geval van schaarste niet degraderen naar de Tweede Divisie. Deze drie beperkingen zijn bedoeld om amateurclubs die aan de Eerste Divisie spelen een prikkel te geven om naar een proflicentie toe te werken.
 
Bovenaan