Weekendvoetbal

Bonehead

Well-known member
Oke. Dan las ik deze zin kennelijk verkeerd. "En dat is niet beloftenteams in de standaardklassen te droppen lijkt mij."

Daar ben ik namelijk ook geen voorstander van.

Maar tegelijkertijd is het me een raadsel wat je bezwaar precies is. Welke "enorme voordelen" hebben zondagclubs dan? Dat ze tegen in wedstrijden tegen andere zondagclubs die precies dezelfde mogelijkheden hebben makkelijker gebruik kunnen maken van reserves? Waarom is dat nadelig voor zaterdagclubs? Als je het zo bekijkt hebben zaterdagclubs dus ook het nadeel dat ze minder makkelijk jeugdspelers kunnen inzetten bij het eerste.

Het is trouwens makkelijk te ondervangen door een regel dat je maar in ??n seniorenwedstrijd (categorie A) per weekend langer dan helft mag spelen bijvoorbeeld. Ik vraag me zelfs af of er niet al zo'n regel is.

Ik denk niet dat er nog iemand te vinden is die weet waarom deze regel ooit ingevoerd is.

Vooral op zaterdag dus.

Dat er clubs zijn die zichzelf de beperking opleggen dat ze maar op ??n dag in het weekend spelen, wil toch niet zeggen dat je al die andere clubs dezelfde beperkingen op moet leggen?

Het is allemaal heel simpel naar mijn mening: Laten ze res. Hoofdklasse Zondag, res. 1ste Klasse Zondag en weet ik allemaal niet meer afwerken op de zaterdagnamiddag of avond. Of op vrijdagavond. Of weet ik het wanneer het hunzelf het beste uitkomt. Prestatievoetbal op de zondagmorgen is kennelijk niet meer van deze tijd.

Als je op een bepaald niveau voetbalt en een bepaalde leeftijd hebt is het geen enkel probleem om op zaterdag en op zondag een wedstrijd te voetballen. Dat is natuurlijk geen probleem zo lang voor alle betrokkenen geldt. Anders wel en dan kan ik een restrictie wel begrijpen. Zoals hierboven zou het wat mij betreft ook kunnen worden.

Het probleem is van de zondagclubs en dat hoeft dan naar mijn mening niet over de schutting te worden gegooid naar de zaterdagclubs. Die laatste opmerking vind ik dan ook niet bepaald steekhoudend.

de waan

Well-known member
In Oost en ook elders in het land, zie je dat zondagverenigingen beginnen met een standaardteam op zaterdag, vooral bij de wat hoger spelende zondagteams.

Vaak om te voorkomen, dat (jeugd)spelers vertrekken naar andere verenigingen in de buurt, omdat ze bv niet in een tweede willen voetballen op zondagochtend.

Ook ziet men zo'n standaardteam op zaterdag vaak als een soort opleidingsteam voor zondag 1.

Andersom zie je in Oost clubs met 2 standaardteams ( zat en zon ) die doorgaan met 1 prestatieteam.

Dat is vaak het geval als de een niet wordt gezien als opleidingsteam van de ander, wanneer men de kosten te hoog vindt ( 2 trainers ) , maar vooral wanneer de talenten bij de senioren niet meer in 1 team terecht komen.

De amateurs van Heracles, al sinds mensenheugenis spelend in de amateurkelder, gaan komend seizoen in de zaterdagafdeling spelen.

Bonehead

Well-known member
Maar je wil verder geen punt maken, Waan:eek:

AVC is trouwens een sleeping giant. Die timmeren qua jeugd al jaren goed aan de weg. Of zouden ze een tweede Victoria'28 worden?

de waan

Well-known member
Nee, ik denk ik schets even de recente ontwikkelingen

Heracles heeft ook de mooiste tribune van de verre regio natuurlijk

de waan

Well-known member
Hebben jullie ook eens een karakteristiek veldje in plaats van al die protserige, glimmende sportparken met veel te grote sponsorruimtes. :duim:

de waan

Well-known member
Willy hobbelt al een poosje mee met al die belangenclubjes, dus die weet onderhand ook wel hoe taai het allemaal is.

de waan

Well-known member
GFC zoals eerder al gemeld heeft nu ook gekozen voor zaterdag. De stemverhouding op de vergadering was 72-52, dus heel erg unaniem zijn ze daar in ieder geval niet.

Bonehead

Well-known member
Zou een welkome afwisseling zijn in elk geval!!

Dit las ik vanmorgen trouwens op Voetbal247.nl:

https://www.voetbal247.nl/seizoen-2020-2021-nog-te-vroeg-voor-invoering-weekendvoetbal/

In Oost is jaren geleden Arrevee al naar de sjabbat overgestapt. Dus qua mooie tribunes zat het al snor. Mooi stukje op de website van AVC. Hebben over drukbezocht en dan 65 hele stemmen.

Bijzonder van bovenstaande link:
Een meerderheid van de clubs in de hoofdklasse is voor een mix van een zaterdag-en zondagcompetitie, daardoor kwam het gesprek er tussen de clubs en de afgevaardigden.

Goh er was eentje die telkens stellig iets anders beweerde...

Unregistere

Well-known member
Bijzonder van bovenstaande link:

Goh er was eentje die telkens stellig iets anders beweerde...

Nou weten we natuurlijk niet of al die clubs wel echt aanwezig waren bij de besprekingen of dat ze de meerderheid alleen baseren op de mening van de clubs die er wel waren. Daar lees je nooit wat over.

de waan

Well-known member
Volgens mij is komt het er in het kort op neer (maar goed, ik baseer mij ook slechts op de 'geluiden' die ik hoor) dat een behoorlijke meerderheid wel zoiets heeft van: "ja, misschien we uiteindelijk toch maar een keer die kant op", maar is het nou ook weer niet zo dat ze alle 63 hardop staan te juichen bij het idee.

Mijn voorspelling: de hakken zijn een beetje uit het zand, maar voordat er echt iets gaat gebeuren zijn we wel weer een paar jaar verder.

In Oost is jaren geleden Arrevee al naar de sjabbat overgestapt. Dus qua mooie tribunes zat het al snor.

Wel jammer van de kuipstoeltjes.

En nog jammerder dat ie gaat verdwijnen binnen afzienbare tijd.

Unregistere

Well-known member
Scheveningen tekent voor een primeur - denk ik - door gehoor te geven aan een verzoek van AFC om een keer op zondag te spelen. Volgens mij de eerste keer dat een zaterdagclub in de divisies dit doet.

AFC – Scheveningen naar zondag 5 mei

26-04-2019

De wedstrijd AFC – Scheveningen wordt verplaatst naar zondag 5 mei aanvang 13.30 uur.

AFC – Scheveningen stond eerst gepland op zaterdag 4 mei om 14.00. Vanuit AFC werd, naar aanleiding van de ontwikkelingen in de vorige speelronde, eerder deze week het verzoek ontvangen om deze wedstrijd te verplaatsen naar zondag 5 mei.

Achtergrond van het verzoek van AFC was het natuurlijk nog altijd van meerdere factoren afhankelijke, dus onzekere, maar wel mogelijke scenario dat AFC dit weekend kampioen zou kunnen worden van de Tweede Divisie. In combinatie met Nationale Dodenherdenking op 4 mei 20.00 uur en de traditionele herdenking van de gevallenen tijdens de 2e Wereldoorlog bij het monument op het eigen sportpark van AFC is zaterdag 4 mei vanzelfsprekend geen geschikt moment voor eventuele feestelijkheden.

Met goedkeuring van de KNVB en na intern beraad met spelersgroep, staf, bestuur, sponsoren een afvaardiging van de supportersvereniging en de vervoersmaatschappij heeft Scheveningen bij uitzondering, maar met vanzelfsprekend respect voor de situatie besloten mee te werken aan het verzoek om op zondag 5 mei te spelen.

De aanvang is vastgesteld op 13.30 uur om een live-uitzending van het duel op FOX Sports mogelijk te maken en in relatie met de bekerfinale Willem II – Ajax om 18.00 uur.

Bestuur SVV Scheveningen

https://www.svvscheveningen.nl/news/1580/57/AFC-Scheveningen-naar-zondag-5-mei/d,Nieuws

Joost

Well-known member
Achtergrond van het verzoek van AFC was het natuurlijk nog altijd van meerdere factoren afhankelijke, dus onzekere, maar wel mogelijke scenario dat AFC dit weekend kampioen zou kunnen worden van de Tweede Divisie.

Wat een prachtig staaltje taalkunst.

Verder is dit vanuit Scheveningen een erg mooi gebaar om in een unieke situatie mee te denken.

de waan

Well-known member
Scheveningen was ook de enige van de clubs die op zaterdag speelt die een paar seizoenen terug bij een mogelijke mix aangaf incidenteel wel uitwedstrijden op zondag te willen spelen.

Unregistere

Well-known member
Ik denk dat de KNVB hier wel blij mee is. Begreep zelfs dat ze al een toezegging hebben gedaan aan GOES dat ze naar de zaterdagafdeling mogen, als dit uiteraard wel uitkomt met het aantal clubs. Zijn de enige zondagclub die positief heeft gereageerd op dit verzoek van de bond. Al wil VVSB het volgens mij ook, als ze zouden degraderen.

Zou voor GOES wel handig zijn, want sommige beoogde aanwinsten komen alleen als ze op zaterdag spelen: https://www.pzc.nl/amateurvoetbal/xander-van-der-poel-alleen-naar-een-zaterdags-goes~afdb60a0/

Joost

Well-known member
De gigantisch grote zaterdagclub IJsselmeervogels, zo eentje waaraan altijd gerefereerd wordt als het gaat om clubs die zorgen voor enorme kantineomzet nam wel 40 supporters mee naar het immens verre Groesbeek.

Laatst bewerkt:
Bovenaan