Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
Dat is wel een trend. Niet alleen in Zuid I overigens.

Hoe is het trouwens met Baronie? Ik hoor weinig meer van de financi?le perikelen.

Bonehead

Well-known member
Het is kennelijk heel erg ingewikkeld om de regels zo te veranderen dat spelers van zaterdagteams (zijnde niet-standaardteam) mee kunnen doen bij zondagteams en vice versa met verder dezelfde regels zoals die nu gelden. Dat zou voor heel wat clubs een hoop problemen op kunnen lossen en dat weet de KNVB ook.

Van mij mogen ze, maar ik denk niet dat ze er mee geholpen zijn. De jongens die nu op zaterdag spelen willen juist niet op zondagmorgen om acht uur in de auto zitten. Wat wel helpt is dat er geruild kan worden bij standaardteams. En ik kan me voor stellen dat de KNVB daar een stokje voor steekt. De Zweef gaat dus ook een standaardteam op zaterdag inschrijven. Ik zie daar de meerwaarde niet zo van in eigenlijk. Er zou toch een andere oplossing te bedenken moeten zijn? Maar goed het wordt dus knap druk volgend seizoen in de 4de Klasse zaterdag met al die nieuwkomers.

de waan

Well-known member
Bij De Zweef hielden/houden ze vanavond een bijeenkomst over prestatievoetbal op zondag. Zoals vaker is het tweede elftal het probleem. Deze speelt reserve Hoofdklasse en mag zich op zondagmorgen regelmatig opmaken voor een uitwedstrijd richting Nijmegen. Het team heeft regelmatig spelers tekort en staat stijf onderaan. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is daar.
De Zweef gaat dus komend seizoen het 2e op zondag vervangen door een zaterdag 1 team.

Niet verwonderlijk, want in Oost en ook elders in het land, zie je dat zondagverenigingen beginnen met een standaardteam op zaterdag, vooral bij de wat hoger spelende zondagteams.

Vaak om te voorkomen, dat (jeugd)spelers vertrekken naar andere verenigingen in de buurt, omdat ze bv niet in een tweede willen voetballen op zondagochtend.

Ook ziet men zo'n standaardteam op zaterdag vaak als een soort opleidingsteam voor zondag 1.

Andersom zie je in Oost clubs met 2 standaardteams ( zat en zon ) die doorgaan met 1 prestatieteam.

Dat is vaak het geval als de een niet wordt gezien als opleidingsteam van de ander, wanneer men de kosten te hoog vindt ( 2 trainers ) , maar vooral wanneer de talenten bij de senioren niet meer in 1 team terecht komen.

de waan

Well-known member
Van mij mogen ze, maar ik denk niet dat ze er mee geholpen zijn. De jongens die nu op zaterdag spelen willen juist niet op zondagmorgen om acht uur in de auto zitten. Wat wel helpt is dat er geruild kan worden bij standaardteams. En ik kan me voor stellen dat de KNVB daar een stokje voor steekt.

Ik bedoel eigenlijk dat je als club je tweede elftal gewoon in een zaterdagresetvecompetitie mee moet kunnen laten doen, met dezelfde regels zoals die nu gelden voor een tweede elftal op zondag.

Bonehead

Well-known member
Ik bedoel eigenlijk dat je als club je tweede elftal gewoon in een zaterdagresetvecompetitie mee moet kunnen laten doen, met dezelfde regels zoals die nu gelden voor een tweede elftal op zondag.

Ik denk dat daar op zich veel mensen op tegen zijn. De beloftenteams in de standaard zaterdagklasse zijn een devaluatie van die competitie. Maar daarmee verplaats je alleen maar het probleem. De reserve klassen kennen geen restricties wat aanvangstijden betreft. Het tweede elftal van mijn club speelt reserve 3de Klas en mogen op de gekste tijden opdraven. Daar zijn de van oudsher zaterdagteams niet blij mee. En aangezien er steeds meer clubs overstappen worden de reserve klassen op prestatieniveau steeds verder uitgehold. Dit probleem lijkt bij veel zondagclubs zich voor te doen. Dan lijkt mij dat er een structurele oplossing moet komen. En dat is niet beloftenteams in de standaardklassen te droppen lijkt mij.

de waan

Well-known member
Ook op andere plekken op het internet is er discussie over dit onderwerp. Zoals bijvoorbeeld op de website tweenul.nl

Tijdens die bijeenkomst in Nijkerk waren lang niet alle 64 hoofdklassers aanwezig.
Ze kwamen toen niet tot een gezamenlijk plan omdat men het er niet over eens werd, hoe dan regels zouden moeten zijn.
Dus werd het doorgeschoven naar de KNVB, die dan maar met een plan moest komen.

Veel zaterdag hoofdklassers voelen niet veel voor een mix.
Zondag hoofdklassers juist wel.
Maar die willen tegen de zaterdag dan vaak op zaterdagavond of om bv 18.00 uur spelen en daar voelen de zaterdaghoofdklassers weinig voor.

Zoals te lezen valt, werd 1,5 jaar geleden een plan van Sticker om de clubs in de derde divisie te mixen door die clubs massaal verworpen.

De tweede divisie werd destijds wel gemengd. In enqu?tes gaven de zaterdagclubs van de tweede divisie aan daar helemaal niet zo gelukkig mee te zijn.
Met name ook vanwege de 18.00 uur wedstrijden bij zondag verenigingen.

Het wachten is nu dus op de KNVB. Of ze met een plan komen, hoe dat er eventueel uit gaat zien en hoe de betrokken clubs daar dan over oordelen.

Interessante visie wel.

JMD

Well-known member
Ook op andere plekken op het internet is er discussie over dit onderwerp. Zoals bijvoorbeeld op de website tweenul.nl

Interessante visie wel.
:jerry:
NO heeft zijn aandacht verlegd naar een ander forum zo te zien... :p

de waan

Well-known member
Ik denk dat daar op zich veel mensen op tegen zijn. De beloftenteams in de standaard zaterdagklasse zijn een devaluatie van die competitie. Maar daarmee verplaats je alleen maar het probleem. De reserve klassen kennen geen restricties wat aanvangstijden betreft. Het tweede elftal van mijn club speelt reserve 3de Klas en mogen op de gekste tijden opdraven. Daar zijn de van oudsher zaterdagteams niet blij mee. En aangezien er steeds meer clubs overstappen worden de reserve klassen op prestatieniveau steeds verder uitgehold. Dit probleem lijkt bij veel zondagclubs zich voor te doen. Dan lijkt mij dat er een structurele oplossing moet komen. En dat is niet beloftenteams in de standaardklassen te droppen lijkt mij.

Volgens mij zit er wat ruis op de lijn.

Het gaat er mij om dat die hele strikte regels voor spelen in een zaterdag- en zondagseniorenteam (A categorie) onzinnig streng zijn. Waarom niet dezelfde regels als die gelden voor spelen in zondag 2 en zondag 1 en O19 en zondag 1? En dan heb ik het dus niet over een veredeld 2e elftal in de zaterdag standaardklasse, maar in de reserveklasse. Als die regels versoepeld worden zou dat voor veel zondagclubs die met moeite een zondag 2 op de been krijgen misschien een goed alternatief zijn. Daarmee kun je meteen ook voorkomen dat de 4e klasse zaterdag een veredelde beloftencompetitie wordt met een paar echte eerste elftallen.

Unregistere

Well-known member
tenor.gif

Bonehead

Well-known member
Volgens mij zit er wat ruis op de lijn.

Het gaat er mij om dat die hele strikte regels voor spelen in een zaterdag- en zondagseniorenteam (A categorie) onzinnig streng zijn. Waarom niet dezelfde regels als die gelden voor spelen in zondag 2 en zondag 1 en O19 en zondag 1? En dan heb ik het dus niet over een veredeld 2e elftal in de zaterdag standaardklasse, maar in de reserveklasse. Als die regels versoepeld worden zou dat voor veel zondagclubs die met moeite een zondag 2 op de been krijgen misschien een goed alternatief zijn. Daarmee kun je meteen ook voorkomen dat de 4e klasse zaterdag een veredelde beloftencompetitie wordt met een paar echte eerste elftallen.

Nou, ik denk dat het met dat ruis op de lijn nog wel meevalt.

Je wilt in principe het probleem verleggen van de standaardklassen naar de reserveklassen. Maar ik denk dat verstandiger dat de zondagclubs de koppen eens bij elkaar steken. Zij zien toch ook dat de hoogste reserveklasses op zondag compleet uitgehold worden? Waarom dan niet deze competities verplaatsen naar tijdstippen waar het voetballen beter uitkomt? De KNVB heeft de restricties natuurlijk niet voor niks. Zonder die restricties zouden zondagclubs enorme voordelen ten opzichte van zaterdagclubs. Een zaterdagclub laat hooguit een gespeelde doelman op de bank zitten of een gespeelde speler als nummer zestien. De wedstrijden zijn immers aansluitend. Tussen zaterdag en zondag zit een hersteltijd van om en nabij 24 uur. Dan zijn de mogelijkheden uiteraard veel uitgebreider. Wat het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer. Daarom snap ik die restrictie wel. Daarbij zal het mij niks verbazen dat ontmoediging bij de KNVB ook een rol speelt.

de waan

Well-known member
Nou, ik denk dat het met dat ruis op de lijn nog wel meevalt.

Je wilt in principe het probleem verleggen van de standaardklassen naar de reserveklassen. Maar ik denk dat verstandiger dat de zondagclubs de koppen eens bij elkaar steken. Zij zien toch ook dat de hoogste reserveklasses op zondag compleet uitgehold worden? Waarom dan niet deze competities verplaatsen naar tijdstippen waar het voetballen beter uitkomt? De KNVB heeft de restricties natuurlijk niet voor niks. Zonder die restricties zouden zondagclubs enorme voordelen ten opzichte van zaterdagclubs. Een zaterdagclub laat hooguit een gespeelde doelman op de bank zitten of een gespeelde speler als nummer zestien. De wedstrijden zijn immers aansluitend. Tussen zaterdag en zondag zit een hersteltijd van om en nabij 24 uur. Dan zijn de mogelijkheden uiteraard veel uitgebreider. Wat het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer. Daarom snap ik die restrictie wel. Daarbij zal het mij niks verbazen dat ontmoediging bij de KNVB ook een rol speelt.

Oke. Dan las ik deze zin kennelijk verkeerd. "En dat is niet beloftenteams in de standaardklassen te droppen lijkt mij."

Daar ben ik namelijk ook geen voorstander van.

Maar tegelijkertijd is het me een raadsel wat je bezwaar precies is. Welke "enorme voordelen" hebben zondagclubs dan? Dat ze tegen in wedstrijden tegen andere zondagclubs die precies dezelfde mogelijkheden hebben makkelijker gebruik kunnen maken van reserves? Waarom is dat nadelig voor zaterdagclubs? Als je het zo bekijkt hebben zaterdagclubs dus ook het nadeel dat ze minder makkelijk jeugdspelers kunnen inzetten bij het eerste.

Het is trouwens makkelijk te ondervangen door een regel dat je maar in ??n seniorenwedstrijd (categorie A) per weekend langer dan helft mag spelen bijvoorbeeld. Ik vraag me zelfs af of er niet al zo'n regel is.

De KNVB heeft de restricties natuurlijk niet voor niks.

Ik denk niet dat er nog iemand te vinden is die weet waarom deze regel ooit ingevoerd is.

Maar ik denk dat verstandiger dat de zondagclubs de koppen eens bij elkaar steken. Zij zien toch ook dat de hoogste reserveklasses op zondag compleet uitgehold worden? Waarom dan niet deze competities verplaatsen naar tijdstippen waar het voetballen beter uitkomt?

Vooral op zaterdag dus.

Dat er clubs zijn die zichzelf de beperking opleggen dat ze maar op ??n dag in het weekend spelen, wil toch niet zeggen dat je al die andere clubs dezelfde beperkingen op moet leggen?

Laatst bewerkt:
Bovenaan