Weekendvoetbal

Joost

Well-known member
Van de 17 clubs die komend seizoen in de Derde Divisie gaan spelen en zaterdag als voorkeursspeeldag hebben zijn er 13 die het convenant hebben getekend.

Niet in de ledenlijst staan VVSB, die stapten heel recent formeel over. En Rijnvogels, Harkemase Boys en Hoek, zij zijn in hun historie nooit uitgekomen met een standaardelftal op zondag en zullen dus niet op zondag hoeven te spelen.

BVV Barendrecht staat in het convenant maar kwam in 70 jaar geleden met een elftal op zondag nog uit in de competitie, dat mag geen naam hebben.

Maar RKAV Volendam is de vreemde eend in het verhaal. Tot 2019 kwamen zij met een standaardelftal uit op zondag en dit seizoen zijn er nog 4 elftallen actief op zondag.

De redenatie is dan; wat gaat voor? En ik denk dat het convenant daar vrij duidelijk in is;
'De KNVB garandeert de BZV dat bij deze organisatie (ultimo juni 2013) aangesloten verenigingen die principieel alleen op zaterdag voetballen, nimmer genoodzaakt zullen worden tot het spelen van competitie- en/of bekerwedstrijden op zondag'.

RKAV Volendam is overduidelijk geen vereniging die principieel alleen op zaterdag speelt, deelname aan de voormalige BZV is daarom ook redelijk bijzonder. De drie of vier keer dat Volendam een tegenstander treft die zondagmiddag als voorkeursmoment heeft zullen ze dus op zondag mogen komen, in een heel seizoen met 34 speelrondes lijkt me dat ook niet bepaald een onoverkomelijk probleem.
 

de waan

Well-known member
Heeft Rijvogels nooit een team op zondag gehad? Voorloper KRV was in ieder geval wel een zondagclub.
 

Joost

Well-known member
Als ze ooit een niet-standaardteam op zondag hadden zijn ze ook de klos. Rijnvogels?


Clubs die in dat convenant staan voldoen aan 1 van de 2 voorwaarden van "principiële" zaterdagclub en zijn niet verplicht op zondag te voetballen
Nee, clubs die in het convenant staan zijn niet meer dan de leden die de BZV had bij samengaan. BZV was een belangenvereniging.

Tevens wordt er duidelijk gezegd dat enkel clubs die principieel niet op zaterdag spelen niet gedwongen kunnen worden. Maar Volendam is geen principiële zaterdagclub.
 

de Kok

Member
In onderling overleg is alles mogelijk. waarom zo moeilijk doen. als een niet principiële zaterdag club bij een zondagclub op bezoek moet en ze hebben een overtuigend verhaal ga je daar als zondagclub toch gewoon in mee?
en zo niet volg je gewoon de richtlijn van de KNVB.
 

JMD

Well-known member
Mij interesseert het wat minder, maar volgens mij toonde destijds de Lisse-voorzitter zich een behoorlijke tegenstander van het HSC'21-plan om de derde divisies gemengd in te delen en hoorde ik van een Lisse-bestuurder, dat men daar bij voorkeur geen wedstrijden op zondag wil spelen.
Bij voorkeur niet. Maar dat is toch ook logisch, het hoogste team komt uit de zaterdag. Maar dat is wat anders als 'helemaal niet op zondag' willen spelen. Zou ook idioot zijn om dat niet te willen, want FC Lisse heeft tot een aantal jaar terug ook altijd een zondagteam in de piramide gehad. De enige reden dat men daarmee stopte is omdat het aantal spelers drastisch terugliep.
 

Joost

Well-known member
Ik was mijn lijstje met clubs die enkel in de reserveklassen acteren nog eens aan het nalopen, dat was eerder dit seizoen nog niet gelukt. Daar zag ik toch wat heel opvallends. Twee clubs die een tijdje zonder seniorenteams zaten en enkel nog jeugdelftallen hadden rondlopen, maar wel veel, en op zondag, stroomden weer in bij het seniorenvoetbal maar dan wel op zondag.

Gaan we straks weer zien dat de jeugd in de Randstad op zondag moet spelen en daarna niet meer op zaterdag wil spelen? :ROFLMAO:
 

de waan

Well-known member
Convenantclubs zijn besproken met belangenverenigingen en KNVB, men wil toch vasthouden aan de lijst, omdat dat nou eenmaal toe is gezegd en men wil nu eerst kijken hoe het loopt.

Volendam en WVHEDW hebben mazzel dus.

In de week nadat het speelschema bekend is geworden gaan de clubs overigens de koppen bij elkaar steken voor de precieze speeltijden van de wedstrijden. In overleg, dat kan gewoon.
 

JMD

Well-known member
En een partij die wil vasthouden aan de strikte KNVB-regels wint het "overleg" natuurlijk altijd.
Precies. Daarom zullen de zaterdagclubs ook altijd op zaterdag mogen spelen, ook al wil de andere club dat niet.
Dus: voordat je gaat zeuren over iets, bedenk dan dat het ook in je voordeel kan werken.
 

JMD

Well-known member
Daar is tie weer, mijn dwangmatige achtervolger.
Als er 1 sector is die blij is met dat weekendvoetbal is dat wel het zondagvoetbal.
Duidelijk in wiens voordeel dat weekendvoetbal is.
Want die sector verkeert in grote problemen, zo zei ook van der Zee al.
Clubs en spelers lopen massaal over naar het zaterdagvoetbal en dat moet gestopt worden,,ten koste van het zaterdagvoetbal.

Mbv hun bevriende KNVB-zondagmannetjes hebben ze dat gemengd voetbal erdoor weten te drukken.
Terwijl het zaterdagvoetbal er helemaal niet op zat te wachten.
Het blijft toch apart dat je wel normaal op me kan reageren als het je uitkomt (nacompetitie topamateurstopic), maar dat als het je niet uitkomt je dat ineens niet meer kunt.

Man, zoek een psycholoog, ik ben klaar met je gezeur en gezeik, je selectieve verontwaardiging, je continue gezeur dat zondag voorgetrokken wordt, wat absoluut niet is, het totaal alleen aan jezelf denken en niet het bredere plaatje (van het hele amateurvoetbal) zien ipv het hokjesdenken. Gelukkig is het over 10 dagen 1 juli en is dan de indeling van de gemengde 3e/4e divisies klaar. Misschien dat je dan wakker wordt en snapt dat je tegen windmolens vecht.
 

JMD

Well-known member
Daar is tie alweer, mijn hinderlijke achtervolger, met hetzelfde domme geleuter, inclusief de niet zo verrassende beledigingen.
Jij reageert sneller op mij dan ik op jou, dus wie is nu de achtervolger...
Sterkte kerel. Ik ben er klaar mee, je gaat op de negeerlijst, je bent de eerste die ik daar heb staan.
 
Bovenaan