Weekendvoetbal

Joost

Well-known member
Volgend jaar gaat de nieuwe regel in dat clubs die niet principieel tegen voetballen op zondag zijn, hun uitduels ook op zondag moeten spelen.
Ik ben dus eens aan het kijken welke clubs dat betreft en kwam al snel een hele rare tegen.

SVV Scheveningen doekte in 2011 haar zondagafdeling op en werd blijkbaar direct lid van de BZV. Zo is de club ook in het convenant terechtgekomen dat in 2013 werd gesloten.

De BZV is een belangvereniging voor statutair als Christelijk geregistreerde verenigingen.

SVV Scheveningen heeft in 2017 haar statuten nog opnieuw gedeponeerd maar van enige aanwijzing dat de vereniging plotseling Christelijk is of niet meer op zondag wil spelen is geen enkele sprake.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Dat is opvallend, want in 2019 speelde Scheveningen een uitduel op zondag
Klopt. Zouden op zaterdag 4 mei bij AFC hebben moeten spelen, maar de Amsterdammers konden kampioen worden en dat werd dan lastig met de Dodenherdenking. Dus was Scheveningen flexibel. Flexibele zaterdagclubs, ze bestaan echt... :)
 

de waan

Well-known member
Volgend jaar gaat de nieuwe regel in dat clubs die niet principieel tegen voetballen op zondag zijn, hun uitduels ook op zondag moeten spelen.
Ik ben dus eens aan het kijken welke clubs dat betreft en kwam al snel een hele rare tegen.

SVV Scheveningen doekte in 2011 haar zondagafdeling op en werd blijkbaar direct lid van de BZV. Zo is de club ook in het convenant terechtgekomen dat in 2013 werd gesloten.

De BZV is een belangvereniging voor statutair als Christelijk geregistreerde verenigingen.

SVV Scheveningen heeft in 2017 haar statuten nog opnieuw gedeponeerd maar van enige aanwijzing dat de vereniging plotseling Christelijk is of niet meer op zondag wil spelen is geen enkele sprake.

Staan wel meer heel rare namen tussen, zoals de Roomsch Katholieke AV Volendam, dat nog steeds teams op zondag heeft en tot voor kort ook een eerste elftal.
 

JMD

Well-known member
Uit de Bollenstreek mis ik (van de zaterdagclubs) FC LIsse, Ter Leede, Rijnsburgse Boys, Rijnvogels op deze lijst... Van Lisse had ik het wel verwacht, is een fusieclub en hadden jarenlang een zondagteam, maar die andere 3 verbazen me...

Haha, wat een farce natuurlijk. Even snel scannen en ik zie gemakkelijk tien clubs die dit convenant getekend hebben terwijl voetballen op zondag voor hun geen probleem is als het gaat om deelname aan buitenlandse (jeugd)toernooien.
Hypocrisy is their middle name...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Excelsior Maassluis staat erop... Ze hebben juist enkele jaren geleden een regel dat ze niet op zondag spelen uit hun statuten geschrapt om zo oefenwedstrijden op zondag te kunnen spelen.

Opvallend genoeg FC 's-Gravenzande en vv Polanen (Monster) juist weer niet, terwijl dat historisch toch best behoorlijk streng gelovige dorpen zijn. Ik werkte rond de eeuwwisseling in een supermarkt in Monster en toen ze overwogen op de zondag voor kerst open te gaan was daar een grote rel om in het dorp waardoor ze maar dicht bleven. Voordat de gemeenten samengevoegd werden in gemeente Westland, had de gemeente 's-Gravenzande zelfs een verbod op zondagvoetbal. Daardoor speelde de van oorsprong zondagclub vv 's-Gravenzande ruime tijd net over de gemeentegrens in de gemeente Rotterdam (Hoek van Holland). Uiteindelijk zijn ze overgestapt naar zaterdag om zo het sportpark met de 's-Gravenzandse SV te delen, waarna beide clubs een jaar of 10 geleden gefuseerd zijn.
 

de waan

Well-known member
Haha, wat een farce natuurlijk. Even snel scannen en ik zie gemakkelijk tien clubs die dit convenant getekend hebben terwijl voetballen op zondag voor hun geen probleem is als het gaat om deelname aan buitenlandse (jeugd)toernooien.

WV-HEDW heeft 32 teams die op zondag spelen.
 

bqandy

Well-known member
Ik keek er snel even door heen en zie er sowieso twee clubs op staan die inmiddels gefuseerd zijn met een zondagvereniging.
Uit Oosterwolde, Ooststellingwerf: Zaterdagclub De Griffioen met zondagclub DIO Oosterwolde. Nu SV Oosterwolde. En in Winsum, Groningen: Zaterdagclub Viboa is gefuseerd met zondagclub Hunsingo. Nu VV Winsum.
Beide clubs spelen op zaterdag, maar hoe zit dat dan met hun "status"?
 

Joost

Well-known member
En dan vergeet je nog noordelijke (fusie)clubs als Bedum. Buitenpost. Wolvega. Sneek. Surhuisterveen (straks). En zo zijn er, zeker ook landelijk, veel meer zaterdagclubs, die ooit of nu ook nog een verdwaald reserveteam op zondag hadden.
Volgens de door de zondagmannetjes bedachte regels zullen dergelijke zaterdagclubs gedwongen worden tegen hun zin op zondag te voetballen.
Terwijl zoiets nu in de TD nog niet hoeft. (zie lisse).
Die belachelijke regel moet sowieso zsm van tafel.

Dan heeft de betreffende vereniging er dus geen principiele bezwaren tegen om op zondag te voetballen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen die clubs die 'tegen hun zin'. op zondag moeten spelen en andere clubs die 'tegen hun zin' op zaterdag moeten spelen.
 

Baggio

Active member
WV-HEDW heeft 32 teams die op zondag spelen.
Dat hele convenant is gewoon een lachertje. Het werd in 2013 getekend en ging uit van christelijke/principiële bezwaren. Daar is in de praktijk natuurlijk weinig van waargemaakt omdat veel van deze clubs gewoon op zondag voetballen op het moment dat het hen uitkomt. Maar goed, we hebben ermee te dealen. Komt er nu ook nog een convenant waarin clubs zich principieel kunnen uitspreken tegen aanvangstijden na 15:00 uur?
 
Bovenaan