Als kleine jongen was ik altijd fan van Jesper Gronkjaer, al weet ik niet precies waarom. Daarna volgde jongens als Chivu, Zlatan (Toen nog met voornaam op zijn shirt), Trabelsi, van der Vaart, Maxwell, Vertonghen, van der Meyde (Met die geweldige goal tegen Roma), Huntelaar, Eriksen, Suarez de Ligt en natuurlijk Frenkie de Jong. En dan heb je van het huidige Ajax natuurlijk nog een paar jongens waarvan het toch wel heel lekker is dat ze (nog steeds) bij Ajax spelen zoals Onana, Tagliafico en Ziyech.
Maar wie dan echt de uitgesproken favoriet is? Misschien dan toch wel Huntelaar. Niet de beste, wel de grootste liefhebber én supporter van Ajax en dat straalt hij uit. Terug gekomen naar Amsterdam uit clubliefde en vervolgens schiet hij ze er nog steeds met grote regelmaat in. Huntelaar euforisch met het uitvak in Madrid. Fantastisch.
En de beste die ik echt bewust in het Ajax shirt heb zien voetballen. Dan twijfel ik tussen Zlatan en Eriksen. Zlatan was op weg naar een heldenstatus maar vertrok. Eriksen was zo ontzettend belangrijk voor het Ajax van toen, anderzijds een beetje een timide persoon wat zijn populariteit geen goed deed. Ik laat trouwens Frenkie en Matthijs buiten beschouwing net als de jongens die nu nog bij Ajax spelen ivm te kort terug.
Als ik de namen zo terug lees hebben we best wat mooie voetballers mogen bewonderen in het Ajax shirt. En ik vergeet er vast ook nog een heleboel.
Superheld Marko Pantelic schiet me nu zomaar te binnen. Niet geweldig, wel cult. En hij schoot er 20 in.
EDIT: Ik was Luis Suarez vergeten. Dat is toch ook wel een alltime favoriet. Een echte winnaar, juist dosis gif en scoorde geweldig veel en ook mooie goals. Ging wel eens over het randje maar dat is hem vergeven.