Voormalige Godenzonen

Batigoal

Well-known member
Rasmus Kristensen zou na een half jaar geen gekke volgende stap kunnen maken. De rechtsback zou in belangstelling staan van West Ham United. Qua fysiek en loopvermogen was het een prima speler, dus het zou me niets verbazen als hij het daar goed gaat doen. Voetballend vermogen hoef je niet per sé te hebben voor een club als West Ham.
 

Eef de Kip

Well-known member
Nou ok, hou 'm dan maar open.

Hmm, twijfel dan tussen v. Basten en Neeskens. Of la Ling.

Lastig lastig
 

gevegt

Well-known member
De enige die ietwat sympathie bij mij heeft opgewekt. Boomlange, ruigharige en toch sierlijke verdediger die ook nog af en toe een doelpunt maakte: Barry Hulshoff.
 

Marinos

Well-known member
Als kleine jongen was ik altijd fan van Jesper Gronkjaer, al weet ik niet precies waarom. Daarna volgde jongens als Chivu, Zlatan (Toen nog met voornaam op zijn shirt), Trabelsi, van der Vaart, Maxwell, Vertonghen, van der Meyde (Met die geweldige goal tegen Roma), Huntelaar, Eriksen, Suarez de Ligt en natuurlijk Frenkie de Jong. En dan heb je van het huidige Ajax natuurlijk nog een paar jongens waarvan het toch wel heel lekker is dat ze (nog steeds) bij Ajax spelen zoals Onana, Tagliafico en Ziyech.

Maar wie dan echt de uitgesproken favoriet is? Misschien dan toch wel Huntelaar. Niet de beste, wel de grootste liefhebber én supporter van Ajax en dat straalt hij uit. Terug gekomen naar Amsterdam uit clubliefde en vervolgens schiet hij ze er nog steeds met grote regelmaat in. Huntelaar euforisch met het uitvak in Madrid. Fantastisch.

En de beste die ik echt bewust in het Ajax shirt heb zien voetballen. Dan twijfel ik tussen Zlatan en Eriksen. Zlatan was op weg naar een heldenstatus maar vertrok. Eriksen was zo ontzettend belangrijk voor het Ajax van toen, anderzijds een beetje een timide persoon wat zijn populariteit geen goed deed. Ik laat trouwens Frenkie en Matthijs buiten beschouwing net als de jongens die nu nog bij Ajax spelen ivm te kort terug.

Als ik de namen zo terug lees hebben we best wat mooie voetballers mogen bewonderen in het Ajax shirt. En ik vergeet er vast ook nog een heleboel.

Superheld Marko Pantelic schiet me nu zomaar te binnen. Niet geweldig, wel cult. En hij schoot er 20 in.

EDIT: Ik was Luis Suarez vergeten. Dat is toch ook wel een alltime favoriet. Een echte winnaar, juist dosis gif en scoorde geweldig veel en ook mooie goals. Ging wel eens over het randje maar dat is hem vergeven.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Huntelaar scoort bij mij ook hoog, Rijkaard vanwege Unregs verhaal en zijn muzieksmaak en zijn coolness, Jesper Olsen was mijn jeugd favoriet omdat hij net als ik linksbuiten speelde en - niet net als ik- een geweldige voetballer was. Robbie de Wit was zijn opvolger, ook een geweldige voetballer en mede door het dramatische einde van zijn carrière ook altijd een warm plekje voor gehouden.
Dan heb je nog grootheden als Cruijff, van Basten en Bergkamp.
Danny Blind, toch de mister Ajax van de jaren 90, eigenlijk het hele 1995 elftal maar vooral Kanu en het aller voorals Litmanen, ook een echte Ajacied uit de categorie Huntelaar. En wat mij betreft mijn favoriete Ajacied aller tijden.
Na 1995 en het Bosman arrest was vrijwel elke favoriet weg op het moment dat ie er bovenuit stak. Dat komt de status niet ten goede.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
t4qxxw7ac3kp_std1024.jpg


Hoewel ik wel tientallen semi-favorieten kan noemen, steekt er eentje bovenuit voor mij. Ik heb echt genoten van Rafael van der Vaart. Niet alleen bij Ajax, maar tijdens zijn hele carrière. Het pure talent, het spelplezier, het tikkeltje lui zijn af en toe, geweldig. Absoluut mijn favoriete Ajacied.

Maar, omdat ik bij Ajax zoveel mooie en toffe voetballers heb zien spelen maken we daarnaast gewoon een elftal van favorieten.

K Onana
RV Van der Wiel
CV Escudé
CV Vertonghen
LV Maxwell
RM Gabri
LM Sneijder
AM Van der Vaart
RA Suárez
CA Huntelaar
LA Grönkjaer

Doelman vond ik nog vrij lastig, aangezien ik geen uitgesproken fan was van Stekelenburg, Vermeer of Cillessen. Lobont vond ik als kind wel tof, maar die was maar kort eerste keeper. Onana spreekt me meer aan, mede vanwege zijn persoonlijkheid. Verder mis ik nog een rits verdedigers, namelijk Alderweireld, De Ligt, Chivu, Heitinga, Emanuelson en Trabelsi. En ik mis middenvelders zoals Eriksen, Litmanen en Pienaar. En ik mis aanvallers zoals Pantelic, Rosales, Babel, Mitea en uiteraard SuperSiem de Jong.
 

Batigoal

Well-known member
Mitea en Babel. :oops:

Ik meende dat de lat hoog lag bij de Ajacieden.

Favoriete spelers zegt niets over kwaliteiten, he.

Viktor Fischer vond ik ook wel cool trouwens in dat ene topjaar. Zo'n flair en een paar fraaie goals. Jammer dat hij na zijn blessure nooit meer op niveau kwam.
 

U.G.

Well-known member
Van Basten, Litmanen, Petterson en Dani.

Die laatste keuze is een tikkeltje chauvinistisch. Maar hij was voor zover ik weet de 1ste Portugese international in de eredivisie. En Ajax wist wie het binnenhaalde want de man had destijds ( blijkbaar ) al de nodige grammetjes en liters geconsumeerd in Lissabon en Londen.
En in Amsterdam gewoon lekker doorgefeest, en trainen wanneer het 'm uitkwam....(my portoo :D). En heel soms kon je zien hoe goed ie was.
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Poeh..zonde van dat talent...ik heb als Sportingfan het begin meegemaakt. Het is dat ie geleefd heeft, dat scheelt 'm hopelijk in bitterheid.
 

Atreides

Well-known member
Ik heb twee elftallen gemaakt. Enerzijds omdat er zoveel legendes in het Ajax 94/95 (tot en met circa 98) hebben gestaan en die we ook nog heel lang in het Nederlands elftal hebben gezien en de exceptionele prijzen die ze hebben gewonnen anderzijds omdat je op jongere leeftijd toch anders naar voetbal kijkt.

94-95 tot en met Olsen:
-------------------Van de Sar
Reiziger---Rijkaard---Blind--Frank de Boer.
R. de Boer---Litmanen---Davids
M. Laudrup---Kluivert---Overmars

Periode na Olsen:
-------------Onana
De Ligt---Vertonghen---Chivu
----------Blind-------
vd Beek ---Sneijder—Frenkie
Hakim---Huntelaar--- Suarez

Vooral gekozen voor clubiconen die echt heel goed waren i.c.m. de drive, passie en betrokkenheid.

Eervolle vermeldingen: Richard Witsche, Zlatan, Toby, Tadic, Heitinga, Galasek, Grønkjær, van der Vaart, Shota showtime en super Siem.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan