Voetbal op de schop/Super League

Max

Administrator
Forumleiding
Er moet duidelijk iets in het onderwijs komen. Zowel de leraren als de ouders zijn ontevreden. Dat los je niet op met een beetje meer loon.

PES5

Administrator
Forumleiding
Mijn mening is dat er sowieso in het onderwijs een aanpassing moet komen, om de werkdruk te spreiden voor de leraren en kinderen. Dit doet nog geen enkel land, maar dit is wel hoe het in het normale arbeidsleven er aan toe gaat en waarom dat ook niet toepassen op alle sectoren.

Omdat het onderwijs niet te vergelijken is met andere sectoren. Daar ga je al de mist in.

Dat er iets moet veranderen is absoluut waar, maar die verspreiding van vakanties zal alleen maar meer werkdruk opleveren. Het klinkt heel mooi hoor. Iedereen toetst op eigen momenten en in een afgesloten ruimte volgens eigen takenpakket, maar daar komt veel en veel meer bij kijken.

Hankie

Well-known member
Omdat het onderwijs niet te vergelijken is met andere sectoren. Daar ga je al de mist in.

Dat er iets moet veranderen is absoluut waar, maar die verspreiding van vakanties zal alleen maar meer werkdruk opleveren. Het klinkt heel mooi hoor. Iedereen toetst op eigen momenten en in een afgesloten ruimte volgens eigen takenpakket, maar daar komt veel en veel meer bij kijken.

Wat is er anders aan dan? Als leraar wordt je geacht een bepaalde set taken uit te voeren en dit betreft het scholen van kinderen, administratie en weet ik het wat er nog bij komt kijken. Wat is er anders dan bijvoorbeeld werken in de zorg?

Ik denk niet dat de werkdruk zal verhogen ik denk juist het tegenovergestelde. Nu zijn de klassen gevuld met 30 a 35 kinderen waardoor persoonlijkere aandacht verloren gaat, wanneer er spreiding is zijn er misschien gemiddeld 28 (bullshit getal natuurlijk). Daarnaast zijn er dus ook meer weken beschikbaar waardoor de druk verlaagd kan worden en er ruimte is voor uitloop, extra scholing, innovatie, etc

Pascallovic

Well-known member
Je werkt dan met takenpakketten, wat er in 3 maanden af moet zijn (rekening houdend met zoveel dagen verlof). Iedereen werkt op eigen tempo en zal na het af werken van een x% stof een eigen proefwerk krijgen die in een afgesloten ruimte wordt afgenomen.

En ja vakantie is wel nodig en als ik het niet opneem kan ik ook mijn kinderen niet alleen thuis laten zitten toch?

Kinderen zijn inderdaad zo zelfstandig dat als je ze allemaal een takenpakket van 3 maanden geeft, die gewoon af is aan het eind van de periode.

Hankie

Well-known member
Kinderen zijn inderdaad zo zelfstandig dat als je ze allemaal een takenpakket van 3 maanden geeft, die gewoon af is aan het eind van de periode.

Waar zeg ik dat dan? Er is altijd sturing en begeleiding nodig, maar er zijn voldoende tools om de voortgang van kinderen te monitoren en bij te sturen. Het menselijk aspect blijft een groot onderdeel.

PES5

Administrator
Forumleiding
Omdat simpelweg het personeel er niet is om dat op te vangen. Dat kost geld en dat geld is er niet. Kleinere klassen idem. Kost heel veel geld. Waarom denk je waarom er nu klassen van 34 zijn?

Ideale klassengrootte en ideaal aantal lesuren is 20 voor een fulltime baan, naar Fins voorbeeld, waar dus wel al die tijd is voor innovatie, persoonsgericht onderwijs en ontwikkeling.

Want als zuster 1 er niet is, dan doet zuster 2 haar werk. Hoe wil je dat doen als docent A een vrije dag neemt of lekker op vakantie gaat, terwijl er wel kinderen les moeten krijgen? Er is nu al niet eens personeel om ziekte op te vangen. Hoe moet dat dan straks? En wat te denken van ontwikkeltijd en administratielast? Waar moet die tijd vandaan komen en beter nog, waar moet dat van betaald worden? De scholen krijgen steeds minder budget per kind. Als je de problemen in het onderwijs echt aan wilt pakken, dan moet er grof geld bij en het programma behoorlijk op de schop.

Pascallovic

Well-known member
Waar zeg ik dat dan? Er is altijd sturing en begeleiding nodig, maar er zijn voldoende tools om de voortgang van kinderen te monitoren en bij te sturen. Het menselijk aspect blijft een groot onderdeel.

De docent mag een hele administratie bijhouden per leerling om alle vakantie en ziektedagen in kaart te brengen en de voortgang te monitoren. Alleen al het taalgebruik wat je hiermee bezigt doet afbreuk aan dat menselijk aspect. Weleens erover nagedacht dat sommigen baat hebben bij klassikaal onderwijs? Dit schat je min of meer af, want binnen een paar weken loopt niemand meer gelijk.

Omdat simpelweg het personeel er niet is om dat op te vangen. Dat kost geld en dat geld is er niet. Kleinere klassen idem. Kost heel veel geld. Waarom denk je waarom er nu klassen van 34 zijn?

Ideale klassengrootte en ideaal aantal lesuren is 20 voor een fulltime baan, naar Fins voorbeeld, waar dus wel al die tijd is voor innovatie, persoonsgericht onderwijs en ontwikkeling.

Want als zuster 1 er niet is, dan doet zuster 2 haar werk. Hoe wil je dat doen als docent A een vrije dag neemt of lekker op vakantie gaat, terwijl er wel kinderen les moeten krijgen? Er is nu al niet eens personeel om ziekte op te vangen. Hoe moet dat dan straks? En wat te denken van ontwikkeltijd en administratielast? Waar moet die tijd vandaan komen en beter nog, waar moet dat van betaald worden? De scholen krijgen steeds minder budget per kind. Als je de problemen in het onderwijs echt aan wilt pakken, dan moet er grof geld bij en het programma behoorlijk op de schop.
Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken. In de tijd die over is mogen ze de administratie van alle leerlingen bijwerken wie nog hoeveel vakantiedagen over heeft en op welk niveau ze zitten.

Laatst bewerkt:

Hankie

Well-known member
De docent mag een hele administratie bijhouden per leerling om alle vakantie en ziektedagen in kaart te brengen en de voortgang te monitoren. Alleen al het taalgebruik wat je hiermee bezigt doet afbreuk aan dat menselijk aspect. Weleens erover nagedacht dat sommigen baat hebben bij klassikaal onderwijs? Dit schat je min of meer af, want binnen een paar weken loopt niemand meer gelijk.

Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken. In de tijd die over is mogen ze de administratie van alle leerlingen bijwerken wie nog hoeveel vakantiedagen over heeft en op welk niveau ze zitten.
Excuus voor het taalgebruik. Ik vind het ook niet passen maar wist even niet hoe het op een andere manier te zeggen.

Mijn doel is niet om voor meer administratie te zorgen. Door middel van goede automatisering kan er juist heel veel minder en effici?nter. Bijvoorbeeld op de school van mijn dochter moeten ze hun foto aanklikken bij aanwezigheid. En via een App kan ik haar ziek melden en vrij aanvragen, ze gebruiken deels voor taken een tablet. Verlof kun je dus ook regelen dat het moet goedgekeurd worden zodat er eerst gekeken kan worden of het kindje de tijd kan missen of niet.

Als je dus alle data verzameld en goed gaat gebruiken is voor de leerkracht juist veel meer tijd voor het menselijke aspect. En het verlagen van de werkdruk en hopelijk op Fins niveau kunnen brengen.

Over het verlof van de leerkrachten dat is een lastig verhaal. In eerste instantie nog vast 6 a 7 weken vakantie op vaste tijdstippen en hopelijk na het toepassen van de maatregelen is er meer ruimte voor vervanging

PES5

Administrator
Forumleiding
Er erin?
Misschien was die extra aandacht voor jou vroeger ook wel goed geweest op school. Ik ben om. Invoeren Hankie!

Max

Administrator
Forumleiding
Voetbal op de schop

Oef, doet nu zelfs een De ElSimaotje. Of is het De ElSimao-tje?

JMD

Well-known member
Dan moeten JMD en PES5 zich er wel buitenhouden. Die zitten er emotioneel nog al aardig zwaar erin.

Huh? Waar heb ik hier gereageerd op dit alles?
Maar goed als je dat zo graag wilt dat ik reageer...
Blijft toch altijd opvallend dat niemand een mening heeft over hoe een chirurg of een bouwvakker zijn weer moet doen, maar dat werkelijk iedereen (?want ik heb zelf onderwijs gehad?) een mening heeft over het onderwijs.

JMD

Well-known member
Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken.

En dat is dus al de eerste misvatting. Je moet namelijk er wel voor zorgen dat al die toetsen van vergelijkbaar niveau zijn, en dat betekent dus dat ook toets 4, 5 enz maken tijd kost. Het is geen kopieerapparaatwerk.

PES5

Administrator
Forumleiding
Lees de posts van Pascallovic nog eens JMD en probeer het dan nog eens.

Hij bedoelt dit cynisch, als reactie op het voorstel van Hankie dat gebaseerd is op onwetendheid en ego?sme.

Bovenaan