Mijn mening is dat er sowieso in het onderwijs een aanpassing moet komen, om de werkdruk te spreiden voor de leraren en kinderen. Dit doet nog geen enkel land, maar dit is wel hoe het in het normale arbeidsleven er aan toe gaat en waarom dat ook niet toepassen op alle sectoren.
Omdat het onderwijs niet te vergelijken is met andere sectoren. Daar ga je al de mist in.
Dat er iets moet veranderen is absoluut waar, maar die verspreiding van vakanties zal alleen maar meer werkdruk opleveren. Het klinkt heel mooi hoor. Iedereen toetst op eigen momenten en in een afgesloten ruimte volgens eigen takenpakket, maar daar komt veel en veel meer bij kijken.
Je hoeft geen kinderen te nemen.
Je werkt dan met takenpakketten, wat er in 3 maanden af moet zijn (rekening houdend met zoveel dagen verlof). Iedereen werkt op eigen tempo en zal na het af werken van een x% stof een eigen proefwerk krijgen die in een afgesloten ruimte wordt afgenomen.
En ja vakantie is wel nodig en als ik het niet opneem kan ik ook mijn kinderen niet alleen thuis laten zitten toch?
Kinderen zijn inderdaad zo zelfstandig dat als je ze allemaal een takenpakket van 3 maanden geeft, die gewoon af is aan het eind van de periode.
Dank zij die kinderen heb jij werk.
Waar zeg ik dat dan? Er is altijd sturing en begeleiding nodig, maar er zijn voldoende tools om de voortgang van kinderen te monitoren en bij te sturen. Het menselijk aspect blijft een groot onderdeel.
Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken. In de tijd die over is mogen ze de administratie van alle leerlingen bijwerken wie nog hoeveel vakantiedagen over heeft en op welk niveau ze zitten.Omdat simpelweg het personeel er niet is om dat op te vangen. Dat kost geld en dat geld is er niet. Kleinere klassen idem. Kost heel veel geld. Waarom denk je waarom er nu klassen van 34 zijn?
Ideale klassengrootte en ideaal aantal lesuren is 20 voor een fulltime baan, naar Fins voorbeeld, waar dus wel al die tijd is voor innovatie, persoonsgericht onderwijs en ontwikkeling.
Want als zuster 1 er niet is, dan doet zuster 2 haar werk. Hoe wil je dat doen als docent A een vrije dag neemt of lekker op vakantie gaat, terwijl er wel kinderen les moeten krijgen? Er is nu al niet eens personeel om ziekte op te vangen. Hoe moet dat dan straks? En wat te denken van ontwikkeltijd en administratielast? Waar moet die tijd vandaan komen en beter nog, waar moet dat van betaald worden? De scholen krijgen steeds minder budget per kind. Als je de problemen in het onderwijs echt aan wilt pakken, dan moet er grof geld bij en het programma behoorlijk op de schop.
Excuus voor het taalgebruik. Ik vind het ook niet passen maar wist even niet hoe het op een andere manier te zeggen.De docent mag een hele administratie bijhouden per leerling om alle vakantie en ziektedagen in kaart te brengen en de voortgang te monitoren. Alleen al het taalgebruik wat je hiermee bezigt doet afbreuk aan dat menselijk aspect. Weleens erover nagedacht dat sommigen baat hebben bij klassikaal onderwijs? Dit schat je min of meer af, want binnen een paar weken loopt niemand meer gelijk.
Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken. In de tijd die over is mogen ze de administratie van alle leerlingen bijwerken wie nog hoeveel vakantiedagen over heeft en op welk niveau ze zitten.
Ik heb een afslag gemist in dit topic geloof ik.
Dat was redelijk snel opgelost.De herinrichting van de competitie is te eenvoudig voor ons,
dus we zijn maar alvast verder gegaan met het schoolsysteem.
Er erin?
Misschien was die extra aandacht voor jou vroeger ook wel goed geweest op school. Ik ben om. Invoeren Hankie!
Dan moeten JMD en PES5 zich er wel buitenhouden. Die zitten er emotioneel nog al aardig zwaar erin.
Docenten kunnen makkelijk 10x een toets over hetzelfde onderwerp maken in plaats van de maximaal 3 die ze er nu moeten maken.