Voetbal op de schop/Super League

Friesland

Well-known member
Het is mij een raadsel waar die 50 miljoen vandaan komt, er lijkt mij geen enkele basis voor een dergelijke stijging aan inkomsten.

Volgen de UEFA is de totale begroting van de Eredivisie als volgt opgebouwd:
sponsorbijdragen en commercie: 226 miljoen
inkomsten uit transfers: 135 miljoen*
inkomsten uit kaartverkoop: 96 miljoen
inkomsten uit TV rechten: 70 miljoen
inkomsten vanuit de UEFA: 34 miljoen
Overig: 22 miljoen (448 - 426)
Totaal: 448 miljoen [pag. 84]

Bron: de UEFA benchmark van 2015 - https://www.uefa.org/MultimediaFiles/Download/Tech/uefaorg/General/02/42/27/91/2422791_DOWNLOAD.pdf (pagina's 74-84)
* Merk op dat de transferinkomsten niet zijn meegenomen in het totaal.

Een aantal van deze inkomsten zijn onafhankelijk of gedeeltelijk onafhankelijk van het aantal wedstrijden (of de kwaliteit daarvan), bijvoorbeeld inkomsten vanuit de UEFA en de TV rechten vanuit FOX (die liggen immers nog voor 7 jaar vast). Als je alleen naar de inkomsten kijkt die wel gevoelig zijn voor het aantal wedstrijd of de kwaliteit, dan het je misschien over 150 miljoen. Dan heb je het dus over een stijging van liefst 33%, dat valt niet te onderbouwen.

JMD

Well-known member
Gewoon net als in 2005 idiote cijfers uit je duim zuigen, die later gewoon niet waar blijken te zijn. Ja, de recette zal iets meer zijn, want je ruilt 2 duels tegen 'kleine' clubs in voor 5 duels tegen topclubs. Maar wie zegt dat er niet minder mensen gaan komen in de gewone competitie? Want die gaat voor de 'topclubs' toch nergens meer over, PSV, Ajax en Feyenoord plaatsen zich toch wel voor die top6.

Was idd ook wel verbaasd te lezen dat de JL nu ineens ook maar 16 ploegen gaat hebben (daar was nooit sprake van), dat betekent dus dat er slechts 32 ploegen ere/eerste gaan spelen. Waar blijven die overige 6? En als dan nog wat beloften instromen wordt de druk 'van onder' ook groter. Eerste divisie verkleinen tot 18 zou ik logischer vinden, de divisies er omheen hebben ook 18 clubs. Kan je de p/d ook lekker simpel houden...

JMD

Well-known member
Hypercube zal wel weer iets verzonnen hebben.

Daar leven die mensen van... Lijkt me een heerlijk beroep. De meest idiote plannen verzinnen, financieel ook wat verzinnen, en dat de clubs dan zo met je weglopen. En als het dan mis gaat ben je al weer weg...

Forza AZ

Well-known member
Maar wie zegt dat er niet minder mensen gaan komen in de gewone competitie? Want die gaat voor de 'topclubs' toch nergens meer over, PSV, Ajax en Feyenoord plaatsen zich toch wel voor die top6.
Als alle punten uit de reguliere competitie behouden blijven voor de play-offs, dan blijft de reguliere competitie net zo belangrijk als nu.

Batigoal

Well-known member
Ik vraag me af hoeveel het verkleinen van een divisie met 2 clubs het niveau omhoog gaat krikken. Volgens mij moet je voor het niveau vooral je richten op de manier van opleiden en in de hoogste divisies vooral zorgen voor een bredere doorstroming.

Mocht je dan zo nodig het aantal teams willen aanpassen, dan zou ik vooral meer ploegen per divisie doen.

JMD

Well-known member
Als alle punten uit de reguliere competitie behouden blijven voor de play-offs, dan blijft de reguliere competitie net zo belangrijk als nu.
Het zal wel net als in Belgi? halveren worden. Dus is het minder belangrijk...

Halveren is ook wel nodig, omdat anders die hele PO soms nergens meer over gaat. Zie bv 2015, PSV met een flinke voorsprong op Ajax, dat weer een flinke voorsprong had op Feyenoord. ALs je daarmee de PO in gaat, is er ook niet veel aan.

de waan

Well-known member
Is er eigenlijk al soort van objectief vastgesteld dat dit sowieso enige zoden aan de dijk zet sportief en financieel? Anders de WC-eend rapportjes van Hypercube dan.

Forza AZ

Well-known member
Halveren is ook wel nodig, omdat anders die hele PO soms nergens meer over gaat. Zie bv 2015, PSV met een flinke voorsprong op Ajax, dat weer een flinke voorsprong had op Feyenoord. ALs je daarmee de PO in gaat, is er ook niet veel aan.
Dat is ook waar. Daar hadden ze dit seizoen bij het debuutseizoen van de play-offs in Denemarken mee te maken. Daar bleven alle punten behouden en was de stand voor aanvang van de play-offs alsvolgt:

1.FC Kobenhavn 64
2.Brondby 52
3.Lyngby 39
4.SonderjyskE 39
5.Midtjylland 38
6.Nordsjaelland 35

In de play-offs is 4 wedstrijden voor het einde nu al zeker wie 1e en 2e worden.

1.FC Kobenhavn 78 (CL)
2.Brondby 62 (EL)
3.Midtjylland 48 (EL)

4.Lyngby 46 (play-off voor EL)
5.Nordsjaelland 43
6.SonderjyskE 40

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Is er eigenlijk al soort van objectief vastgesteld dat dit sowieso enige zoden aan de dijk zet sportief en financieel? Anders de WC-eend rapportjes van Hypercube dan.

Tuurlijk niet. Want dan zou duidelijk worden dat de KNVB al meer dan 10 jaar haar oren laat hangen naar een stel gebakkenluchtverkopers...

Ceephax

New member

Misschien dat er in Belgi? al een diepgaande analyze over is gemaakt. Ik kon echter zo snel niets vinden.

Sensini

Well-known member
Het logo van de eredivisie is in ieder geval al op de schop gegaan:

"In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de 'E' van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde 'E' refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld", aldus Alex Tielbeke.

:werder:

ereidvisie_logo_small.jpg

https://www.eredivisie.nl/uitgelicht/eredivisie-krijgt-vanaf-volgend-seizoen-een-nieuw-logo

Bovenaan