Voetbal op de schop/Super League

Friesland

Well-known member
Maar wat zou je er aan kunnen doen? In het buitenland betaalt men simpelweg meer (en zowel Ajax als Feyenoord als PSV hebben een tijd geprobeerd mee te gaan daarin, maar dat leidde bij Ajax tot megaverliezen en bijna geen eigen vermogen meer en bij Feyenoord en PSV bijna tot de ondergang). Dus gaat een speler op zijn 22e weg als er met een zak geld gerammeld wordt. Het is naief te denken dat we dat (zonder iets aan het geld te doen) kunnen veranderen. En tuurlijk heb je topspelers die hier rond hun 30e willen spelen (Guardado is daar misschien wel het beste voorbeeld van), maar dat zijn uitzonderingen.

Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Het draait allemaal om het maken van keuzes. Clubs moeten spelers overtuigen dat het beter voor hun ontwikkeling is om nog even in de Eredivisie. Dat doe je niets met geld maar met woorden. Kijk, als een speler Het Grote Geld belangrijker vind dan het sportieve aspect, dan ben je snel uitgepraat. Natuurlijk zal je bij een contractverlenging altijd moeten praten over opslag, maar dat kun je niet als excuus aanvoeren om hiervan weg te kijken.

Kijk, als niemand erover wil praten, dan zal er ook niets aan worden gedaan. Bosz benoemt het nu en die man van Hypercube, die toch niet helemaal gek is, benoemde het laatst ook terloops in een interview, maar verder kijkt iedereen altijd naar het tegenovergestelde.

Maar vraag jezelf eens af: welke kenmerken van de Eredivisie vind je aantrekkelijk?
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Hoe komt het dan dat in Belgi? de selecties gemiddeld ouder zijn? Gaan de spelers daar later weg naar het buitenland.

Of die leeftijd er aan bijgedragen heeft dat de Belgische clubs in Europa beter zijn gaan presteren is lastig vast te stellen natuurlijk.

In Belgi? doet men al een tijdje waar ik voor pleit; ze halen daar oudere spelers uit het buitenland. Doen wij vaak denigrerend over en je hoeft ook niet door te slaan dat je halve selectie bestaat uit buitenlanders. Maar dat geld dat je besteed aan een 19-jarige Braziliaan die alles nog te bewijzen heeft, kun je ook besteden aan drie sterkhouders van 25 jaar van Dinamo Zagreb, Sparta Praag en Malmo om maar wat te noemen.
 

Tobcoach

New member
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Het draait allemaal om het maken van keuzes. Clubs moeten spelers overtuigen dat het beter voor hun ontwikkeling is om nog even in de Eredivisie. Dat doe je niets met geld maar met woorden. Kijk, als een speler Het Grote Geld belangrijker vind dan het sportieve aspect, dan ben je snel uitgepraat. Natuurlijk zal je bij een contractverlenging altijd moeten praten over opslag, maar dat kun je niet als excuus aanvoeren om hiervan weg te kijken.

Kijk, als niemand erover wil praten, dan zal er ook niets aan worden gedaan. Bosz benoemt het nu en die man van Hypercube, die toch niet helemaal gek is, benoemde het laatst ook terloops in een interview, maar verder kijkt iedereen altijd naar het tegenovergestelde.

Maar vraag jezelf eens af: welke kenmerken van de Eredivisie vind je aantrekkelijk?

Probleem in Nederland is dat wanneer een jonge speler 2 wedstrijden uitstekend presteert, hij zichzelf meteen rijp vindt voor een Europese topclub. Als er dan zo'n club langskomt, heb je als Nederlandse club inderdaad niks meer te vertellen. Dat je zo'n jongen dan moet vertellen dat zo'n grote club ongeveer 1.000 contractspelers heeft waarvan er maar een handjevol uiteindelijk het eerste elftal zullen bereiken en de rest als oud vuil wordt afgedankt, gaat er bij zo iemand dan niet meer in, zeker niet als er gelonkt wordt met een salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden waar Nederlandse clubs alleen maar van kunnen dromen.

Om daarmee te kunnen concurreren moet je dus wel geld hebben om dat te doen. En dus moet de begroting omhoog, en dus de inkomsten. En daar loop je in vast omdat bijvoorbeeld de tv-inkomsten nooit in de buurt gaan komen van grote (ook qua oppervlakte) landen.

Conclusie: het zit 'm eerst en vooral in de mentaliteit van de spelers. Laat je niet zo verleiden om op je 16e al naar Engeland of Spanje te gaan voor het grote geld. Ontwikkel je eerst in de Eredivisie tot een speler van onschatbare waarde, en dan komt die droomtransfer op je 24e/25e alsnog wel. Daarnaast zullen met name de topclubs in Nederland goed moeten gaan nadenken hoe ze hun begroting omhoog gaan krijgen. Daar zul je innovatieve oplossingen voor moeten gaan zoeken.

De Eredivisie wordt in binnen- en buitenland geroemd om het aanvallende voetbal. Nederland staat niet voor niets elk seizoen hoog op het lijstje waar gekeken wordt naar het gemiddeld aantal goals per wedstrijd. Wat met name in de opleiding tegenwoordig snel vergeten wordt is dat aanvallen toch echt begint bij het hebben van een solide verdediging. Kijk dit jaar maar eens naar Feyenoord: het niveau van de wedstrijden is over het algemeen niet bijster hoog, maar omdat Feyenoord kan bogen op een uitermate solide defensie winnen ze de meeste wedstrijden toch. In Europees verband leverde dat bij de eerste de beste wedstrijd ook succes op: winst tegen Manchester Utd. Toegegeven, United speelde niet met het sterkste team, maar toch.

Op het moment dat de defensie je in de steek laat, ga je genadeloos onderuit (Feyenoord uit bij Fenerbahce, Ajax uit bij Rostov, AZ thuis tegen Lyon). Dan kan je nog zoveel complimenten krijgen voor je aanvallend ingestelde team, je koopt er geen brood voor.

Dus ook hier is een les uit te leren: de jeugdopleiding moet op de schop, in ieder geval moet er meer accent gelegd worden op het verdedigen en moeten we beter zoeken naar spelers ? la Jaap Stam, Ronald Koeman, Ruud Krol, etc. Spelers die zeker goed kunnen voetballen, maar het fysieke spel ook goed beheersen en ook niet te beroerd zijn de bal in een baan om de aarde het stadion uit te schieten i.p.v. het voetballend te willen oplossen met alle gevolgen vandien.
 

Joost

Well-known member
Wel grappig dat je dit post een dag nadat er in twee CL-duels samen 14 goals vielen.

Ik ben het overigens wel volledig met je eens.
 

de waan

Well-known member
In Belgi? doet men al een tijdje waar ik voor pleit; ze halen daar oudere spelers uit het buitenland. Doen wij vaak denigrerend over en je hoeft ook niet door te slaan dat je halve selectie bestaat uit buitenlanders. Maar dat geld dat je besteed aan een 19-jarige Braziliaan die alles nog te bewijzen heeft, kun je ook besteden aan drie sterkhouders van 25 jaar van Dinamo Zagreb, Sparta Praag en Malmo om maar wat te noemen.

Dit is denk ik wel de kern. Op dat punt is een mentaliteitsverandering nodig bij de clubs. Hier worden spelerstransfers toch vooral gezien als speculatieve handel en dus gaan clubs per definitie voor jonge spelers waarvan ze verwachten dat het toppers worden. Terwijl je met het aantrekken van een 27-jarige Zweed of Tsjech je team en ook je jongere spelers beter kunt maken.
 

Marinos

Well-known member
In Belgi? doet men al een tijdje waar ik voor pleit; ze halen daar oudere spelers uit het buitenland. Doen wij vaak denigrerend over en je hoeft ook niet door te slaan dat je halve selectie bestaat uit buitenlanders. Maar dat geld dat je besteed aan een 19-jarige Braziliaan die alles nog te bewijzen heeft, kun je ook besteden aan drie sterkhouders van 25 jaar van Dinamo Zagreb, Sparta Praag en Malmo om maar wat te noemen.

Dit is denk ik wel de kern. Op dat punt is een mentaliteitsverandering nodig bij de clubs. Hier worden spelerstransfers toch vooral gezien als speculatieve handel en dus gaan clubs per definitie voor jonge spelers waarvan ze verwachten dat het toppers worden. Terwijl je met het aantrekken van een 27-jarige Zweed of Tsjech je team en ook je jongere spelers beter kunt maken.

Als aanvulling hier op denk ik dat Nederlandse clubs af moeten stappen van een salaris plafond. Die ervaren topper kan je gerust een paar centen extra toeschuiven, aangezien hij met zijn sturing vele malen belangrijker is dan de 'toptalenten' die vooral bezig zijn met hun eigen wedstrijd te spelen. Liever ??n of twee ervaren krachten die wat meer verdienen dan 5 toptalenten die het niet waar maken omdat ze sturing missen.

Daarnaast als reactie op Tobcoach: Je zegt dat de begroting creatief omhoog moet, maar afgelopen zondag lieten ze bij Peptalk een overzicht zien van de begrotingen in Nederland (Ajax en PSV 80+ miljoen) in verhouding tot de landen die ons gepasseerd zijn als Belgi?, Tsjechie en Zwitserland. Die begrotingen zijn een fractie van die van ons. We besteden het geld alleen verkeerd.
 

de waan

Well-known member
Als aanvulling hier op denk ik dat Nederlandse clubs af moeten stappen van een salaris plafond. Die ervaren topper kan je gerust een paar centen extra toeschuiven, aangezien hij met zijn sturing vele malen belangrijker is dan de 'toptalenten' die vooral bezig zijn met hun eigen wedstrijd te spelen. Liever ??n of twee ervaren krachten die wat meer verdienen dan 5 toptalenten die het niet waar maken omdat ze sturing missen.

In feite gaat de opleiding van spelers nog door totdat ze een jaar of 22 / 23 zijn. Juist in dat laatste stuk gaat het mis met Nederlandse talenten, omdat van ze wordt verwacht dat ze een elftal dragen als ze 20 jaar en talentvol zijn. Terwijl er nauwelijks sturing is van meer ervaren spelers. Lukt het dan even een tijdje niet, dan worden ze al snel afgebrand. Ik heb het idee dat er op deze manier een hoop talent verkwist wordt.

Dat lijkt me een groter probleem dan dat spelers te vroeg naar het buitenland gaan.
 

Tobcoach

New member
Daarnaast als reactie op Tobcoach: Je zegt dat de begroting creatief omhoog moet, maar afgelopen zondag lieten ze bij Peptalk een overzicht zien van de begrotingen in Nederland (Ajax en PSV 80+ miljoen) in verhouding tot de landen die ons gepasseerd zijn als Belgi?, Tsjechie en Zwitserland. Die begrotingen zijn een fractie van die van ons. We besteden het geld alleen verkeerd.

Ben ik met je eens. Daar zal ook beter naar gekeken moeten worden, maar daar is ook een zeker mate van innovatie voor nodig. En de begrotingen omhoog schroeven kan m.i. nooit kwaad. Hoe meer geld je te besteden hebt aan spelers, des te beter het spelersmateriaal (over het algemeen) wordt.
 

Marinos

Well-known member
In feite gaat de opleiding van spelers nog door totdat ze een jaar of 22 / 23 zijn. Juist in dat laatste stuk gaat het mis met Nederlandse talenten, omdat van ze wordt verwacht dat ze een elftal dragen als ze 20 jaar en talentvol zijn. Terwijl er nauwelijks sturing is van meer ervaren spelers. Lukt het dan even een tijdje niet, dan worden ze al snel afgebrand. Ik heb het idee dat er op deze manier een hoop talent verkwist wordt.

Dat lijkt me een groter probleem dan dat spelers te vroeg naar het buitenland gaan.
Vandaar ook dat ze de sturing nodig hebben van een ervaren jongen die altijd zijn 6,5 wel haalt. Als die de leiding pakt valt die druk weg bij de talenten.
 

Marinos

Well-known member
Ben ik met je eens. Daar zal ook beter naar gekeken moeten worden, maar daar is ook een zeker mate van innovatie voor nodig. En de begrotingen omhoog schroeven kan m.i. nooit kwaad. Hoe meer geld je te besteden hebt aan spelers, des te beter het spelersmateriaal (over het algemeen) wordt.
Eens, maar als je ziet wat buitenlandse teams voor elkaar krijgen met een kwart van de begroting doen we toch iets fout. Al weet ik natuurlijk niet wat er daar aan de toppers betaald wordt qua salaris.
 

ALenstra

Well-known member
In de VI deel 3 van de serie over de competitiehervorming van de eredivisie. Op 13 en 14 maart is er een bijeenkomst van de clubs over dit heikele onderwerp. Duidelijk is wel dat de fronten aan het verharden zijn tussen de voor- en de tegenclubs. De clubs die tegen zijn vermoeden dat de voorstanders de media aan het bespelen zijn. Met name VI wordt hierin genoemd.
 

Pascallovic

Well-known member
Maar hij heeft wel gelijk dat een heel groot deel van de FOX-sports kijkers komt voor Ajax, Feyenoord of PSV.
 

JMD

Well-known member
In de VI deel 3 van de serie over de competitiehervorming van de eredivisie. Op 13 en 14 maart is er een bijeenkomst van de clubs over dit heikele onderwerp. Duidelijk is wel dat de fronten aan het verharden zijn tussen de voor- en de tegenclubs. De clubs die tegen zijn vermoeden dat de voorstanders de media aan het bespelen zijn. Met name VI wordt hierin genoemd.

VI is al weken druk bezig stelling te nemen... Die Ruesink gebruikt in zijn hoofdredactioneel commentaar elke scheet om maar aan te geven dat we toch echt het systeem moeten veranderen. Is het niveau in de competitie te slecht? We moeten naar 16 ploegen en PO. Is Feyenoord - PSV een wereldpot, dan moeten we naar 16 ploegen en PO (want dan hebben we dat 4x per jaar).
Volgens de VI zullen de tickets voor de PO's goud waard zijn. Ze gaan er dan dus vanuit dat de seizoenkaarthouders daar allemaal extra voor gaan betalen. Daar ging men in 2005 ook van uit, dat die PO's wel even bakken geld zou opleveren. Zelfs de Ajax - Feyenoord van 2006 om de cL-plaatsen leverde geen uitverkochte Kuip en ArenA op... Volgens mij was dat de enige Klassieker van de laatste 25 jaar die niet uitverkocht was... Zou toch te denken moeten geven.
 

Joost

Well-known member
Voor die 5 extra duels zullen de clubs een soort van miniseizoenkaart uitbrengen. Clubs in de top 6 zullen er meer van verkopen dan gewone kaarten, als dat mogelijk is. Bij de andere clubs zullen de stadions een stuk leger zijn.
 

JMD

Well-known member
Voor die 5 extra duels zullen de clubs een soort van miniseizoenkaart uitbrengen. Clubs in de top 6 zullen er meer van verkopen dan gewone kaarten, als dat mogelijk is. Bij de andere clubs zullen de stadions een stuk leger zijn.

Ik geloof ook niet zomaar dat de top6 ook wel meer gaat verkopen. Die aanname wordt me veel te snel gemaakt door de KNVB en o.a. VI. Dat bleek ook wel bij de PO's van 2005 t/m 2008.
 

Friesland

Well-known member
Ik geloof ook niet zomaar dat de top6 ook wel meer gaat verkopen. Die aanname wordt me veel te snel gemaakt door de KNVB en o.a. VI. Dat bleek ook wel bij de PO's van 2005 t/m 2008.

Ten opzichte van het huidige aantal kaarten zullen ze niet meer kaarten verkopen.
In een dergelijke opzet zullen ze echter wel meer kaarten verkopen dan voor de reguliere competitie, maar dat komt doordat ze fors minder kaarten voor de reguliere competitie zullen verkopen, dan nu het geval is, want die wedstrijden gaan dan nergens meer over. Hetzelfde verhaal geldt ook voor de kijkcijfers. Fors minder kijkers voor de reguliere competitie en de extra duels zullen nauwelijks meer kijkers trekken dan nu het geval is.

Overigens blijft de VI bezig zijn onzin te verspreiden, maar zijn er nog altijd geen clubs die stelling neemt v??r een van deze destructieve plannen.
 

Forza AZ

Well-known member
Clubs in de top 6 zullen er meer van verkopen dan gewone kaarten, als dat mogelijk is.
Dat lijkt me ook maar de vraag. Er zijn veel supporters die 1x per jaar een seizoenkaart aanschaffen en dan verder niet of nauwelijks extra kaarten kopen. Zie bijvoorbeeld een passpartout voor de EL-groepsfase. Daar worden er minder van verkocht dan seizoenkaarten. Een top 6 play-off lijkt me vergelijkbaar.
 

Ceephax

New member
Ze komen steeds terug op de successen van Belgi?, maar daar zijn de clubs ondertussen alweer klaar met de huidige opzet. Er zijn al verschillende plannetjes in de maak voor het seizoen 2018/19.

E?n is een scenario met twaalf clubs in reeks 1A en 12 in 1B. Na een reguliere competitie met 22 speeldagen, volgen play-offs. Er zouden drie reeksen van 8 teams worden ingedeeld. De eerste 8 spelen voor de titel, de volgende 8 voor een Europees ticket en de laatste 8 van 1B strijden tegen de degradatie.

Er ligt ook nog een ander scenario op tafel: een competitie met 20 clubs waarin alles beslist wordt in de reguliere competitie. Dan zouden er wel weer 4 profclubs extra moeten afvloeien. Een voorstel dat bij de clubs uit 1B uiteraard niet op meeval kan rekenen.

Voorts wordt er ook gepraat over een eventuele afschaffing van de halvering van de punten in play-off I. Daar is wel een grote consesus over, ook bij de kleinere clubs. Zij hebben liever dat de topclubs naar hen afzakken en vol voor de drie punten moeten strijden en niet voor anderhalf zoals dat nu het geval is in de reguliere competitie.
 
Bovenaan