Voetbal op de schop/Super League

Fregge

Well-known member
Dit wordt inderdaad vaak als argument gebruikt om beloftenteams in te passen in de piramide.
Maar klopt dat eigenlijk wel ?
Zaten onze voetballers van de gouden generaties van de jaren '70 en '80 als belofte ook in 1 competitie met betere amateurclubs ?
Waarom zou een speler van de beloften van Vitesse beter mentaal weerbaar worden als hij speelt tegen UNA dan wanneer hij speelt tegen de beloften van Feyenoord ?
Misschien is het voor een belofte voor zijn mentaliteit beter als hij in een team speelt met enkele ervaren oudere spelers die hem de huid volschelden wanneer hij niet goed speelt dan wanneer hij samenspeelt met andere erg jonge spelers.
Van ex-profs hoor ik nogal eens dat het bij de huidige jonge spelers daaraan ontbreekt.

Spelers uit onze gouden generatie debuteerden in een elftal waar de gemiddelde leeftijd 25 was of zoiets. Nu debuteren in z'n elftal van 22 jaar, waar er maar 2 ouder zijn dan 25 of zo.
 

Unregistere

Well-known member
Bij Veronica zijn geen analyses, dus dat moet dan bij FOX zijn waarschijnlijk.

Dat zal het inderdaad zijn. Op de terugweg zien we immers vaak een programma waarin H?l?ne Hendriks aan een tafel zit met allemaal mensen en tussendoor als een lieve jonge tante een item met pupillen maakt.
 

Ceephax

New member
Door er een volwaardige competitie van te maken en geen proeftuin.

* serieuze degradatieregeling (2 eruit)
* fatsoenlijke promotieregeling (kampioen promoveert, playoff tussen 2-5 om promotie)
* afschaffen periodetitels
* geen 2e teams toestaan
* TV maatschappijen 2 of 3 duels laten aanwijzen voor live uitzending (op een normaal tijdstip) en de andere duels laten spelen op het tijdstip naar keuze van de thuisclub
* samenvatting verkopen in combinatie met de Eredivisie en laten uitzenden rond het tijdstip van de Eredivisiesamenvattingen

Hoe zit dat eigenlijk met die keuzes van thuisclubs op dit moment? De beloftenteams kunnen vaak hun wedstrijden op maandag spelen, hebben de andere JL thuisclubs dan niet die keuze?
 

Friesland

Well-known member
Hoe zit dat eigenlijk met die keuzes van thuisclubs op dit moment? De beloftenteams kunnen vaak hun wedstrijden op maandag spelen, hebben de andere JL thuisclubs dan niet die keuze?

Dat heeft met de samenvattingen te maken, volgens mij. Ajax, PSV en Utrecht maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit wanneer de samenvatting van de beloften worden uitgezonden. Voor de andere clubs is het een van de weinige manieren om aandacht te krijgen van het grote publiek. Ik weet niet wat er precies afgesproken is rond de samenvattingen, maar ik heb wel eens gelezen dat ze alleen de samenvattingen van de vrijdagavondwedstrijden willen uitzenden.
 

Joost

Well-known member
Sporza hield gisteren een peiling waaruit bleek dat 67% van de Belgen die play-offs liever ziet verdwijnen.

Peter vandenbempt zei er dit over:
Is het wel goed nieuws dat het zo spannend is voor Play-off I?
De strijd om Play-off I is nog helemaal niet gestreden, wat de competitie aantrekkelijk maakt. Het is zeker een van de grote pluspunten van deze formule.

Nagenoeg alle wedstrijden hebben de komende weken nog belang en de strijd om Play-off I is zeker spannend met nog een stuk of vijf, misschien wel zes ploegen voor drie plaatsen.

Maar je moet je ook af en toe eens afvragen hoe het komt dat het nog spannend is en of dat dan wel zo'n goed nieuws is. Want d? belangrijkste oorzaak is natuurlijk dat van de grote vijf - en laten we eerlijk zijn voor die ploegen is deze formule in het leven geroepen - doen enkel Club en Anderlecht hun job.

Standard, Genk en nu ook Gent werken zichzelf voortdurend in nesten. Die hebben zo ongeveer een derde van hun competitiewedstrijden verloren. Dat vind ik toch niet bepaald een goeie ontwikkeling, eerlijk gezegd.

Al zullen er altijd optimisten zijn die zullen vertellen dat dat is omdat onze competitie zoveel sterker is geworden met zoveel meer goeie ploegen. Maar kijk: Gent haalt 0 op 6 tegen Eupen, Genk haalt 2 op 6 tegen Waasland-Beveren, Standard haalt 1 op 6 tegen een dit seizoen matig Kortrijk. Het zal toch dat niet zijn wat daarmee bedoeld wordt.

Maar ik zou zeggen: geniet de komende weken van de spanning, dat ga ik zeker ook doen.
 

ALenstra

Well-known member
Zolang er een 5/6 meerderheid nodig is zie ik een eredivisie van 16 teams niet komen. En een playoff-systeem met 18 teams lijkt me lastig.
 

Batigoal

Well-known member
Sporza hield gisteren een peiling waaruit bleek dat 67% van de Belgen die play-offs liever ziet verdwijnen.

Peter vandenbempt zei er dit over:

Dat de (sub)toppers wedstrijden van kleinere clubs verliezen is wel een heel slecht argument.

Verder lees ik in dit stukje juist geen argumenten waarom je tegen de playoffs zou zijn.
 

Batigoal

Well-known member
De column van Sjoerd Mossou vandaag in het AD:

Verzuipen in zee vol meningen

Daar is-ie weer: de BeNeLiga. Het dossier dat om de zoveel jaar uit een stoffige lade wordt getrokken, maar daarna van schrik weer wordt opgeborgen, onder de stapel met aanmaningen, belastingformulieren en bekeuringen. Te moeilijk. Te veel gedoe. Kortom: snel weer vergeten.

Afgelopen week pleitte Marco van Basten er nog maar eens hartstochtelijk voor. Hij mailde zondag eerst een kort pleidooi ter onderbouwing, belde daarna om het uitgebreid toe te lichten en appte vervolgens ??n woordje: 'daadkracht'.

Bovenal d?t is nodig om het plan voor een *Belgisch/Nederlandse competitie - eindelijk - weer eens serieus ter tafel te krijgen. Het gaat voorlopig niet lukken, dat snapte Van Basten zelf ook wel. Zelfs een relatief kleine aanpassing van de eredivisie (zestien clubs, play-offs) stuit nu al op zoveel weerstand dat het op voorhand een kansloze missie dreigt te worden.

Laat staan zoiets kinky en revolutionairs als een BeNeLiga.

Terwijl deze week wederom bleek hoe *hopeloos we zijn weggezakt in ons eigen moeras. Op de *co?ffici?ntenlijst van de UEFA staan we inmiddels dertiende, waardoor zelfs onze landskampioen volgend jaar niet meer direct geplaatst is voor de Champions League.

Zelfs Zwitserse clubs doen het beter. Belgi? is ons al ruimschoots voorbij.
Op de avond dat AZ kansloos van Olympique Lyon verloor en Ajax worstelde in Warschau, won AA Gent van Tottenham Hotspur. Anderlecht versloeg Zenit Sint-Petersburg. Racing Genk speelde 2-2 gelijk in Roemeni?. Het valt niet uit te sluiten dat er straks drie Belgische clubs in de achtste finales van de Europa League staan.

Het is bepaald geen nieuwe ontwikkeling, maar nog steeds zijn er volop voorzitters en directeuren die vinden dat we alles in Nederland maar lekker moeten laten zoals het is. De stadions zitten best vol. Feyenoord verloor een paar maanden geleden nog van Go Ahead Eagles! Nou dan!

Het is, vanuit het perspectief van Heracles of PEC Zwolle bezien, hartstikke begrijpelijk. Puur persoonlijk zou ik hier hartstochtelijk willen pleiten voor een eredivisie met 24 clubs, per direct, en gezien de huidige prestatiecurve van NAC is 28 misschien nog wel beter.

Het punt is alleen: het kan zo niet langer.

Wie niet inziet dat grondig ingrijpen pure noodzaak is, zit uitsluitend in zijn eigen achtertuintje te koekeloeren. Het Nederlandse voetbal gaat ten onder aan zijn eigen kortzichtigheid, zijn eigen conservatisme, zijn eigen gerommel in de marge, zijn eeuwig wijzen naar anderen, zijn overvloed aan democratie.

We verdrinken in onze zee van meningen. *Iedereen wil meebeslissen over de koers van het schip, er is niet ??n kapitein, er zijn er wel honderd. Play-offs, minder clubs, een BeNeLiga: je kunt er oeverloos over discussi?ren, maar het is tijd voor visie en krachtig leiderschap.

Geen geschifte dictator graag, maar kap met dat gelul en gepolder. Trotseer de woeste golven - en snel een beetje.

Daadkracht, graag. Doe iets.
 

erka

Well-known member
Hahaha, ook toevallig. Vooral zijn opmerking over:

"Het Nederlandse voetbal gaat ten onder aan zijn eigen kortzichtigheid, zijn eigen conservatisme, zijn eigen gerommel in de marge, zijn eeuwig wijzen naar anderen, zijn overvloed aan democratie."

Dat is nou precies het probleem met dat beloftengeneuzel.
 

Eef de Kip

Well-known member
Rake column hoor. Vooral niets blijven doen en wijzen naar het feit dat andere landen nou eenmaal betere lichtingen hebben.
 

Batigoal

Well-known member
Rake column hoor. Vooral niets blijven doen en wijzen naar het feit dat andere landen nou eenmaal betere lichtingen hebben.

Ik wordt er moe van dat er continu gewezen wordt naar begrotingen. Dat is dus geen maatstaf als je ziet welke landen ons voorbijgaan.
 

Joost

Well-known member
Rake column hoor. Vooral niets blijven doen en wijzen naar het feit dat andere landen nou eenmaal betere lichtingen hebben.

Juist niet.

De enige reden dat we qua niveau achterlopen is dat vernieuwing in de opleiding decennia lang is achtergebleven. Dat is waar andere landen ons hebben ingehaald.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik wordt er moe van dat er continu gewezen wordt naar begrotingen. Dat is dus geen maatstaf als je ziet welke landen ons voorbijgaan.

Klopt hoor maar ik vind het net zo vermoeiend om het puur op de jeugdopleiding te gooien, of play offs. Het zal toch echt aan een aantal verschillende dingen liggen. Feit is dat er nu geen reet gebeurt en ik vind het een beetje beschamend worden dat je van de week naar wedstrijden zit te kijken waarin je als Nederlandse club kans op kans krijgt zonder een goal te maken en waarbij je qua verdediging alleen maar op eieren loopt omdat je weet dat een halve kans bij een tegenstander er geheid in vliegt.

Juist niet.

De enige reden dat we qua niveau achterlopen is dat vernieuwing in de opleiding decennia lang is achtergebleven. Dat is waar andere landen ons hebben ingehaald.

Dat vind ik dus weer net even te gemakkelijk Joost, de jeugdopleiding vernieuwen en we streven die "B-landen" als Tsjechi?, turkije, Zwitserland en Roemeni? weer voorbij? Dit is me echt te simpel en dit is dus wat ik bedoel. En op basis waarvan is onze jeugdopleiding dan weer zo verouderd? omdat iemand dat roept en we voorbij zijn gestreefd door die landen?
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Enige patroon dat direct opvalt is dat veel van die competities een hogere gemiddelde leeftijd hebben. Feyenoord met de hoogste gemiddelde leeftijd staat hier ook aan kop. In plaats van de volgende 18-jarige Zweed kunnen Nederlandse clubs misschien beter kiezen voor een Zweed van 25.
 

Eef de Kip

Well-known member
Daar heb je wel een punt. Een type Poulsen leek mij op voorhand nou niet direct een versterking maar was een hele belangrijke schakel in de 2 jaar dat hij bij ons speelde. Probleem is dat het verdomd lastig scouten is in die leeftijdscategorie, Zimling enzo....
 

JMD

Well-known member
Rake column hoor. Vooral niets blijven doen en wijzen naar het feit dat andere landen nou eenmaal betere lichtingen hebben.

Maar is dat laatste simpelweg niet af en toe gewoon mogelijk? Er doen maar liefst 2 NL-ers mee aan de 1/8 finale CL, waarvan Cillessen dan vooral op de bank zit. Een jaar of 10 terug hadden we er minstens 10. Dat wijst toch echt wel richting 'een slechte lichting' (zie waar Blind als BC mee te maken heeft). Mid jaren 80 stond Nederland 19e (van de 32 landen!!) op de UEFA-ranglijst. Daarna kwamen toch geen slechte jaren eraan, en mid jaren 90 stonden we 5e/6e op die lijst.

Ik vind juist het ontkennen van het bestaan van een mindere lichting erg. Niet dat je daarom idd maar je ogen moet sluiten voor veranderingen, maar laat dat dan vooral goed uitgezochte veranderingen zijn, en niet playoffs doen 'omdat Belgi? het doet'. Die hebben simpelweg nu gewoon een goede lichting, net als begin/mid jaren 80.

Goede en minder goede lichtingen bestaan overal, ook in het onderwijs. Je hebt soms een jaargroep die gewoon flink minder is qua niveau. Net zoals je ook wel eens een briljante groep hebt. Gewoon een Gauss-kromme.
 

Batigoal

Well-known member
Landen als voorheen Spanje en recenter Frankrijk en Belgi? hebben zeer goeie lichtingen gekregen nadat ze de manier van jeugd opleiden omgooiden.
 
Bovenaan