Voetbal op de schop/Super League

Maasveld

Well-known member
Salarisplafond?
Ajax en PSV (en ongetwijfeld ook andere clubs) hebben een max. salaris. zodat de tere zieltjes van jeugdspelers niet worden gekrenkt als er iemand van buitenaf een stuk meer verdient. Zolang dat plafond er is zal de Eredivisie niet bijster aantrekkelijk zijn voor goede buitenlandse spelers.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ajax en PSV (en ongetwijfeld ook andere clubs) hebben een max. salaris. zodat de tere zieltjes van jeugdspelers niet worden gekrenkt als er iemand van buitenaf een stuk meer verdient. Zolang dat plafond er is zal de Eredivisie niet bijster aantrekkelijk zijn voor goede buitenlandse spelers.

Niet om die reden. Bij Feyenoord hebben we een salarisplafond, maar daar wordt creatief mee om gegaan. Verder verdienen bij Feyenoord de eigen jeugd over het algemeen een stuk minder dan de bankzitters van buitenaf.
 

Pascallovic

Well-known member
Ajax en PSV (en ongetwijfeld ook andere clubs) hebben een max. salaris. zodat de tere zieltjes van jeugdspelers niet worden gekrenkt als er iemand van buitenaf een stuk meer verdient. Zolang dat plafond er is zal de Eredivisie niet bijster aantrekkelijk zijn voor goede buitenlandse spelers.
Dat plafond leggen de clubs zichzelf op door slechte ervaringen uit het verleden. Een Ajax die bijvoorbeeld de Luque's en Atouba's van deze wereld voor miljoenensalarissen in de selectie hadden. Dat willen ze niet meer. Ook is het gewoon erg scheef als bijvoorbeeld een Gudelj bij Ajax meer zou verdienen dan een Klaassen, enkel omdat Gudelj voor 6 miljoen is gekocht en Klaassen is doorgestroomd vanuit de jeugdopleiding.
 

Forza AZ

Well-known member
Ajax en PSV (en ongetwijfeld ook andere clubs) hebben een max. salaris. zodat de tere zieltjes van jeugdspelers niet worden gekrenkt als er iemand van buitenaf een stuk meer verdient. Zolang dat plafond er is zal de Eredivisie niet bijster aantrekkelijk zijn voor goede buitenlandse spelers.
Dat is niet echt een salarisflafond, maar meer om geen scheve verhoudingen in de selectie te krijgen. En zoals al gezegd is dat niet een opgelegd plafond, dus kan er altijd van afgeweken worden als de clubs dat willen.
 

Maasveld

Well-known member
Dat plafond leggen de clubs zichzelf op door slechte ervaringen uit het verleden. Een Ajax die bijvoorbeeld de Luque's en Atouba's van deze wereld voor miljoenensalarissen in de selectie hadden. Dat willen ze niet meer. Ook is het gewoon erg scheef als bijvoorbeeld een Gudelj bij Ajax meer zou verdienen dan een Klaassen, enkel omdat Gudelj voor 6 miljoen is gekocht en Klaassen is doorgestroomd vanuit de jeugdopleiding.
Tja, dat je slecht scout hoeft niet te betekenen dat je maar een salarisplafond in moet gaan stellen. Je legt jezelf enorme beperkingen op. Natuurlijk moet je voor middelmaat geen miljoenen neer gaan leggen, maar er moet ruimte zijn om spelers vast te kunnen leggen die je echt graag wil hebben maar net die paar ton extra willen verdienen. Je zag laatst ook dat PSV zich in allerlei bochten moest wringen om Luuk de Jong te kunnen geven wat hij wilde.
 

Ska P 187

Well-known member
Het jezelf opleggen van een salarisplafond komt wel ergens vandaan natuurlijk. Ik vermoed dat er een economisch motief achter zit...
Misschien moeten ze het niet zo duidelijk zeggen, maar er gewoon naar handelen. Dan bepaal je gewoon als bedrijf zijnde zelf wat je iemand aan salaris biedt zonder dat je je in bochten moet wringen naar de pers toe ed.
 

ALenstra

Well-known member
Volgens mij heeft de KNVB ooit bepaald dat je niet meer dan 60-70% van je begroting aan salaris mag uitgeven.
 

Bonehead

Well-known member
Dat is slechts een richtlijn. Minder dan 60% wordt als "financieel gezond" beschouwd, meer dan 60% wordt gezien als risicovol.

Het is de reden dat Heracles in categorie 2 wordt ingedeeld. Heracles geeft volgens de KNVB in verhouding te veel uit aan salarissen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is slechts een richtlijn. Minder dan 60% wordt als "financieel gezond" beschouwd, meer dan 60% wordt gezien als risicovol.

Dat is wel een erg simpele benadering. Het hangt sterk af van je financieringsmodel. Als jij je stadion in eigen bezit hebt en de leningen zo goed als hebt afbetaald, dan heb jij een heel ander bestedingspatroon dan een club die het stadion huurt.
 

Friesland

Well-known member
Dat is wel een erg simpele benadering. Het hangt sterk af van je financieringsmodel. Als jij je stadion in eigen bezit hebt en de leningen zo goed als hebt afbetaald, dan heb jij een heel ander bestedingspatroon dan een club die het stadion huurt.

Het gaat uiteindelijk om het totaal plaatje, maar de KNVB beoordeelt het totaalplaatje op losse factoren, zoals de salarisuitgaven, waar ze een bepaald aantal punten aan verbinden mbt het licentiesysteem.
 

De Wolf

Well-known member
Profclubs en KNVB studeren op nieuwe competitie-opzet

De KNVB, de Eredivisie en de Jupiler League studeren grondig op een geheel nieuwe competitie-opzet, die vanaf het seizoen 2018-2019 moet worden ingevoerd. Het aantal clubs per divisie, het huidige play-offsysteem, de promotie/degradatieregeling: vrijwel alles is daarbij onderwerp van discussie.

Iemand idee?n?
 

Friesland

Well-known member
Iemand idee?n?

Ik zie niet waarom je iets zou willen veranderen behalve de play-offs en het afschaffen van de periodekampioenschappen. En natuurlijk de promotie/degradatieregeling tussen de Eerste Divisie en Tweede Divisie.

Ik zal desalniettemin mijn eigen idee?n hier neerzetten.

Mijn idee?n: (op volgorde van mijn enthousiasme)
1. Afschaffen periodekampioenschappen.
2. Zelfde promotie/degradatieregeling tussen de Eerste Divisie/Tweede Divisie gelijk aan die tussen de Eredivisie/Eerste Divisie
3. Minder clubs in de promotie/degradatie play-offs.
4. Uitbreiding Eredivisie naar 20 clubs.
5. Invoering play-offs voor het kampioenschap, uitgezonden op een open net.
6. Alle play-offs over een duel. Bij een gelijkspel wint de hoger geplaatste club.
7. Eventueel een gezamenlijke bekercompetitie met teams uit andere landen (Belgi?, Duitsland, Frankrijk) die zich niet plaatsten voor Europees voetbal, te spelen in de weken met Europees voetbal.

play-offs voor het kampioenschap:
Halve finale: nr. 2 - nr. 3, in het stadion van de nummer 2
Finale: nr. 1 - winnaar halve finale, in het stadion van de nr. 1.
De nr. 2 (halve finale) en de nr. 1 (finale) mogen er ook voor kiezen om de wedstrijd in een ander stadion te spelen.

promotie/degradatie:
Nrs. 1 en 2 promoveren
Nrs. 3 t/m 7 naar play-offs
Nrs. 19 en 20 degraderen
Nrs. 17 en 18 naar play-offs

Finale 1:
nr. 17 - nr. 3

Kwartfinales:
KF1: nr. 6 - nr. 7
KF2: nr. 5 - nr. 18

Halve finales:
HF1: verliezer finale 1 - winnaar KF1
HF2: nr. 4 - winnaar KF2

Finale 2:
winnaar HF1 - winnaar HF2
hoger geplaatste club speelt thuis. nr. 17 speelt tegen alle clubs thuis, nr. 18 speelt tegen alle clubs uit.

Hoger geplaatste club win bij een gelijkspel. Bij een wedstrijd tussen clubs uit verschillende klassen volgen strafschoppen na een gelijkspel.


Dit vind ik bizarre/slechte idee?n:
1. Inkrimping Eredivisie.
2. Herinvoering periodekampioenschappen in de Eredivisie.
3. Een bekercompetitie met alleen Eredivisieclubs.
 

JMD

Well-known member
Kan me in een aantal van je dingen vinden, maar de PO om het kampioenschap is echt ridicuul. Sowieso ben ik daar geen voorstander van, maar als je dat in 1 duel doet (nota bene niet eens neutraal terrein) dan heeft de ene ploeg wel een flink nadeel of voordeel. En natuurlijk volgt dat uit de competitiestand, maar dan is 1 duel wel heel erg weinig. Dan liever best of 3 (zoals bij hockey) of best of 5. 1 duel is wel heel erg afhankelijk van bal wel/niet op paal en een evt scheidsrechterlijke dwaling in voor/nadeel.

Uitzenden op het open net is wel erg naief gedacht. Alsof FOX Sports (of wie dan ook de eredivisie uitzendt) het mooiste duel van het seizoen (nl die om het kampioenschap) gaat toestaan om uit te zenden op het open net.

Verder de PO's in 1 duel bij de P/D vind ik ook vreemd, en waarom speelt de nummer 17 alles thuis, en de nummer 18 alles uit?? Dat uit/thuis wat er nu is, vind ik een mooie uitvinding en het meest eerlijk.

Eredivisie naar 20 ploegen? Waarom? Er wordt nu al geklaagd over de belasting, dan doe je er nog even 4 duels bij... Waar wil je die plaatsen? Er zijn al weinig midweekse rondes over, en anders zou je de winterstop korter maken, lijkt me niet wenselijk. Gewoon op 18 clubs houden, niks mis mee.
 

Forza AZ

Well-known member
Play-offs om kampioenschap is inderdaad een vreemd plan. Win je de competitie met 10 of meer punten voorsprong, en dan kun je in 1 slechte thuiswedstrijd alsnog het kampioenschap verspelen.
Als je al play-offs wilt voor het kampioenschap, dan moet je dat in een groepsfase doen met behoud van punten uit de competitie (of in ieder geval minimaal 50% van die punten). Dus bijvoorbeeld de top 4 die nog een kampioenscompetitie spelen van 6 wedstrijden.

Maar wat mij betreft gaan er nauwelijks veranderingen plaatsvinden ten opzicht van nu:
-De EL-play-offs zijn prima in de huidige manier. Voor het resultaat in Europa maakt het weinig uit of nu de nummer 5 of 8 daarin meespeelt, maar het maakt de competitie wel langer spannend voor de middenmoot als je de play-offs handhaaft.
-In de promotie/degradatie tussen de Eredivisie en Eerste Divisie mag wel iets veranderen. Een 2e directe degradant + minder clubs uit de Eerste Divisie in de play-offs. Bijvoorbeeld zoiets:
1e ronde: 3-6 & 4-5, 2e ronde: 16-winnaar 4/5 & 2-winnaar 3/6
-En ook een volledige promotie/degradatie tussen Eerste Divisie en Tweede Divisie, al denk ik dat die er binnen een aantal jaar zo ie zo wel zou komen.
 

Joost

Well-known member
Ik zou het vooral eenvoudig en herkenbaar maken.

16 clubs in de Eredivisie, 16 in de Eerste Divisie, 16 in de Tweede divisie.
Twee vliegen er rechtstreeks uit. De nummers 2-5 spelen een play-off om promotie.

Geeft ruimte in het schema waardoor de KNVB Beker in het weekend gespeeld kan worden.
 

Friesland

Well-known member
Zoals gezegd vind ik niet dat er grote problemen zijn met het huidige systeem. Wel zijn er dingen die ik anders zijn doen, zoals de genoemde dingen.

Kan me in een aantal van je dingen vinden, maar de PO om het kampioenschap is echt ridicuul. Sowieso ben ik daar geen voorstander van, maar als je dat in 1 duel doet (nota bene niet eens neutraal terrein) dan heeft de ene ploeg wel een flink nadeel of voordeel. En natuurlijk volgt dat uit de competitiestand, maar dan is 1 duel wel heel erg weinig. Dan liever best of 3 (zoals bij hockey) of best of 5. 1 duel is wel heel erg afhankelijk van bal wel/niet op paal en een evt scheidsrechterlijke dwaling in voor/nadeel.

Uitzenden op het open net is wel erg naief gedacht. Alsof FOX Sports (of wie dan ook de eredivisie uitzendt) het mooiste duel van het seizoen (nl die om het kampioenschap) gaat toestaan om uit te zenden op het open net.

Ik neem hierbij het NFL systeem als voorbeeld. Alle play-offduels worden daar over een duel gespeeld. Ik ben geen fan van Amerikaans rugby, maar de Super Bowl is jaarlijks onbetwist het best bekeken TV programma in de VS. Vanwaar dit succes? Omdat de aandacht dan van de volgers dan gefocust zijn op dat ene duel. Als je over twee duels speelt, ligt de aandacht vooral bij het tweede duel. Eindigt het eerste duel echter in een ruime zege voor een van de twee teams, zal het tweede duel veel minder aandacht trekken. Wat betreft het uitzenden van het duel gaat het puur om het aantal kijkers, FOX heeft uiteindelijk ook een open net. Succes is niet verzekerd, dat ben ik met je eens.

Verder de PO's in 1 duel bij de P/D vind ik ook vreemd, en waarom speelt de nummer 17 alles thuis, en de nummer 18 alles uit?? Dat uit/thuis wat er nu is, vind ik een mooie uitvinding en het meest eerlijk.
Het gaat puur om het belonen van een hogere klassering in de ranglijst. Ik ben van mening dat dit in het huidige systeem te weinig wordt beloond.

Eredivisie naar 20 ploegen? Waarom? Er wordt nu al geklaagd over de belasting, dan doe je er nog even 4 duels bij... Waar wil je die plaatsen? Er zijn al weinig midweekse rondes over, en anders zou je de winterstop korter maken, lijkt me niet wenselijk. Gewoon op 18 clubs houden, niks mis mee.
Je hebt nu ook al 38 speelrondes (34 regulier + 4 play-offs), dus dat mag geen probleem zijn. Belgi? heeft zelfs 40 speelrondes (30 in de eerste fase + 10 in de tweede fase). Als je de play-offs doet zoals aangegeven zou je ook op 40 duels (38 regulier + 2 play-offs) komen.
Voor clubs die in de Eerste Divisie spelen wordt de kans op promotie een stuk groter en de clubs in de Eredivisie spelen 2 extra thuiswedstrijden.
Verder betekent meer clubs op het hoogste niveau ook meer spelers op het hoogste niveau.
Er zijn genoeg clubs die op het hoogste niveau kunnen spelen en dat ook graag zouden willen, om er 20 teams van te kunnen maken. Sommige clubs zouden hun stadion uit willen breiden, maar zien daarvan af, omdat er weinig kans is op een lang verblijf of regelmatige deelname in de Eredivisie.
 
Bovenaan