Voetbal op de schop/Super League

De Wolf

Well-known member
Eredivisie (16 ploegen)
Nummer 1 kampioen
Nummer 2 voorronde CL
Nummer 3, 4 Europaleague
Bekerwinnaar of nummer 5 Europaleague
Nummer 16 degradeert rechtstreeks
Nummer 14 en 15 spelen play off om degradatie

Eerste divisie (16 ploegen)
Nummer 1 promoveert rechtstreeks.
Nummer 2 tot 5 spelen in play off om andere promotieplaats
Nummer 16 degradeert rechtstreeks
Nummer 14 en 15 spelen play off om degradatie

Tweede divisie (16 ploegen)
Nummer 1 promoveert rechtstreeks.
Nummer 2 tot 5 spelen in play off om andere promotieplaats
Nummer 16 degradeert rechtstreeks
Nummer 14 en 15 spelen play off om degradatie

Johan Cruijff schaal:
Knock out systeem tussen 8 ploegen op neutraal terrein
Nummer 1 tot 6 Eredivisie
Bekerwinnaar of nummer 7 Eredivisie
Verliezend bekerfinalist of nummer 7 / 8 Eredivisie

Voorbeeld met huidige stand (ga er even vanuit dat de bekerfinalisten er tussen zitten)

Ajax - FC Twente (Arnhem)
Feyenoord - Sparta (Alkmaar)
SC Heerenveen - AZ (Enschede)
PSV - Vitesse (Utrecht)

Idem voor halve finale en finale
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Minder teams is minder wedstrijden en dus minder geld. De mooiste wedstrijden op open net zal clubs ook minder geld opleveren. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik zou de eredivisie op 18 teams houden en eerste divisie op 20 teams. En in ieder geval minstens 2 clubs die rechtstreeks degraderen en promoveren. Periodetitels afschaffen. Misschien ook playoffs om de spanning erin te houden.
 

Pascallovic

Well-known member


Voorbeeld met huidige stand (ga er even vanuit dat de bekerfinalisten er tussen zitten)

Ajax - FC Twente (Arnhem)
Feyenoord - Sparta (Alkmaar)
SC Heerenveen - AZ (Enschede)
PSV - Vitesse (Utrecht)

Idem voor halve finale en finale
Maar wat doe je om dit toernooi aantrekkelijk te krijgen? Ik heb niks tegen een toernooi voor 8 ploegen, maar als het nog steeds om dezelfde schaal zonder betekenis gaat, wordt het een oefentoernooi voor lege stadions.
 

Forza AZ

Well-known member
Maar wat doe je om dit toernooi aantrekkelijk te krijgen? Ik heb niks tegen een toernooi voor 8 ploegen, maar als het nog steeds om dezelfde schaal zonder betekenis gaat, wordt het een oefentoernooi voor lege stadions.
De finale trekt nu al nauwelijks supporters van de meespelende clubs, en de neutrale toeschouwer loopt er ook niet echt warm voor. Dan krijg je dus bij een kwartfinale Heerenveen-AZ in Enschede misschien net aan 1000 toeschouwers. Daar zit niemand op je wachten lijkt me.
 

ALenstra

Well-known member
Johan Cruyff schaal moet gewoon tussen twee teams, ??n weinigzeggende wedstrijd is meer dan genoeg. Wel moet gekeken worden of het in een kleiner stadion kan. Of dat ??n van de twee clubs thuisrecht krijgt.
 

Ceephax

New member
De KNVB wil geloof ik zelf het liefst naar een competitie als in Denemarken of Belgie. En in de toekomst zelfs naar een BENE competitie. Dat zou ik pas verschrikkelijk vinden. Vandaar heb ik liever de gulden middenweg, met een normale Eredivisie met 16 clubs + een BENE beker toernooi.
Maar alles naar 18 is wat mij betreft ook prima, zolang ze de licentie-eisen in de JL wat versoepelen en de beloften met vaste selectie's laten spelen.
Play-offs in de ED en periode titels in de JL kunnen ook weg. Verder alleen play-offs voor promotie tussen de beste 4 die niet rechtstreeks promoveren.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De KNVB wil geloof ik zelf het liefst naar een competitie als in Denemarken of Belgie. En in de toekomst zelfs naar een BENE competitie. Dat zou ik pas verschrikkelijk vinden. Vandaar heb ik liever de gulden middenweg, met een normale Eredivisie met 16 clubs + een BENE beker toernooi.
Maar alles naar 18 is wat mij betreft ook prima, zolang ze de licentie-eisen in de JL wat versoepelen en de beloften met vaste selectie's laten spelen.
Play-offs in de ED en periode titels in de JL kunnen ook weg. Verder alleen play-offs voor promotie tussen de beste 4 die niet rechtstreeks promoveren.

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik zie hier heel wat plannetjes voorbij komen, van DVK'ers en Chris Woerts, sommigen vind ik echt belachelijk. Onder andere play-offs voor het kampioenschap, een JC schaal met 8 teams of in het buitenland, geen amateurs in de beker en een regionale 1e divisie zie ik totaal niet zitten. Anderen vind ik wel prima. Een Bene-beker, 2 rechstreekse degradanten/promovendi en een competitie die buiten de transferperiodes gespeeld wordt bijvoorbeeld.

Eredivisie naar 16 clubs en dan een Bene-beker met 32 clubs volgens CL opzet, dus 8 poules van 4 met dubbele wedstrijden. Om niet te veel wedstrijden te krijgen kan je de 2e ronde over 1 wedstrijd kunnen laten spelen (poulewinnaars spelen thuis) en de halve finales / finale op neutraal terrein. Laat de groepsfase dan voor het begin van de competitie in september spelen. Bijkomend voordeel is dat de clubs die in Europese voorrondes spelen dan al wedstrijden in de benen hebben. Dat is namelijk het grote nadeel van de competitie in september laten beginnen, clubs hebben dan geen wedstrijdritme voor de Europese voorrondes. Doordat iedere club minstens 3 Bene-thuiswedstrijden speelt, kan je die wedstrijden gewoon in de seizoenkaarten opnemen. Je kan voor een flinke geldprijs spelen. Mogelijk kan je er een EL plaats voor de winnaar aan verbinden, die dan de laatste plaats voor hun land krijgen (geen Europese play-offs meer). Dat krijg je vast wel met de UEFA voor elkaar. Ik denk dat zo'n toernooi best aantrekkelijk kan worden. De 2e ronde en kwartfinale kan je dan in januari laten spelen voor de transfermarkt weer open gaat. Halve finales in februari en de finale kan standaard op 2e paasdag.
 

JMD

Well-known member
Waarom willen we alles zo graag samen met Belgi? doen?? Alsof zo'n BENE-beker publiek gaat trekken en het niveau opschroeft.

En verder mag dat overigens ook niet eens van de UEFA.
 

gevegt

Well-known member
Mee eens. Als je wil groeien moet je meedoen met landen die beter zijn. Een competitie met NRW is veel logischer.
 

ALenstra

Well-known member
Waarom willen we minder clubs en het minder aantal wedstrijden compenseren met nietszeggende toernooitjes.
 

Forza AZ

Well-known member
Waarom willen we alles zo graag samen met Belgi? doen?? Alsof zo'n BENE-beker publiek gaat trekken en het niveau opschroeft.

En verder mag dat overigens ook niet eens van de UEFA.
Waarom zou dat niet mogen? Van 2004-2007 heb je ook de Royal League gehad, wat een bekertoernooi was met clubs uit Noorwegen, Zweden en Denemarken.

En dit seizoen zijn ze in de Schotse Challenge Cup (3e bekertoenooi) begonnen met clubs uit Wales en Noord Ierland te laten meedoen.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Er hoeft ook geen EL ticket aan vast te zitten. Een geldprijs en een beker is ook een prijs.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Een beetje zoals de Cruijffschaal dus.

Yes. Ik verwacht dan niet dat men er erg warm voor loopt. In ieder geval niet als het beperkt is tot Belgi? en Nederland. Als het meer een Europa League achtig toernooi wordt met enkele andere landen waar je tot voorkort ook geen ticket mee kan winnen, dan is het wellicht nog wel iets.
 

Ceephax

New member
Dat klopt. De UEFA zal waarschijnlijk niet instemmen met een EL-ticket voor de winnaar van een BeNe-cup. Maar dat wil niet zeggen dat je zo'n toernooi niet mag organiseren.

Extra ticket zal niet gebeuren inderdaad, Nederland en Belgie kunnen bijvoorbeeld beide hun Beker-plek inleveren. Eentje kan dan naar het BENE Beker toernooi, de ander kan dan naar de winnaar van een Finale tussen beide bekerwinnaars.
 

Forza AZ

Well-known member
Extra ticket zal niet gebeuren inderdaad, Nederland en Belgie kunnen bijvoorbeeld beide hun Beker-plek inleveren. Eentje kan dan naar het BENE Beker toernooi, de ander kan dan naar de winnaar van een Finale tussen beide bekerwinnaars.
Extra ticket zo ie zo niet. De UEFA kan hooguit toestemming geven om de BeNe beker winnaar in te schrijven in plaats van de laagste EL-plek in de competitie. Net zoals met de League Cups in Engeland en Frankrijk. Ook in plaats van de nationale bekerwinnaar kan niet (ik ga er tenminste vanuit dat naast een BeNe beker ook de KNVB en KBVB bekers blijven bestaan).
 

Batigoal

Well-known member
In andere landen worden tweede bekertoernooien gebruikt om shirts vol te plakken met reclame en zijn het echt sponsortoernooien. Prima manier om extra geld te genereren.
 
Bovenaan