Dat was een verrassend leuk avondje Arnhem! Van de rellen uiteraard helemaal niets meegekregen, omdat we de auto vlakbij het stadion geparkeerd hebben en vanaf daar te voet direct richting stadion zijn gegaan. Onderweg nog even een speciale Vitesse - Southampton sjaal gehaald. Leuk aandenken! Sfeertje was heel relaxed. Welgeteld ??n doorgesnoven idioot gezien, tussen duizenden fans. De rest was aardig. Voornamelijk oudere mannen of vaders met kinderen. Wij zaten ook wel aan de andere kant dan waar het sfeervak is, dus dat scheelt misschien. Op het vak zelf ook perfect! We hadden heerlijke plaatsen, ter hoogte van de middenlijn. Onderin de tweede 'ring', dus ook onder de hinderlijke palen. Omringd door leuke mensen. Met name de mannen naast mij heb ik uitgebreid mee zitten ouwehoeren.
Heel erg jammer dat de wedstrijd zelf na 4 minuten al gespeeld was. Saints hoefde niet zo nodig en voor Vitesse was het, voor zover dat niet al zo was, een onmogelijke opgave. Desondanks toch wel een aardige wedstrijd gezien, waarin met name Vitesse me kon bekoren. Nakamba viel heel erg positief op en ook Rashica was positief aanwezig. Al werd het in de tweede helft nog leuker, toen Nathan en Pantic erin kwamen. Vooral Nathan is echt een heerlijke voetballer, waar we als Nederlandse voetbalfans dit jaar heel erg van gaan genieten. En ook Pantic kon me qua tactisch inzicht en voetballend vermogen veel meer bekoren dan Lewis Baker, die gewoon tegen viel. Vitesse verdiende ook een goal, maar kwam toch net wat stootkracht tekort om echt aanspraak te maken op de goal. En Saints profiteerde van twee mindere momenten in de verdediging.
Minpuntje was de invalbeurt van Achenteh. Niet dat hij nou zo onwijs slecht inviel, maar hij werd ontvangen met een striemend fluitconcert. Vind ik toch een beetje onnodig. Ook al zie ik ook wel dat die jongen tekort komt. Gedurende de wedstrijd hebben wij bedacht dat Vitesse voor Drenthe moet gaan. Lijkt me een jongen die in dit team past en op de linksback van waarde kan zijn. Aangezien die positie nog wel een beetje het zorgenkindje is.
Verder heeft Vitesse in dit tweeluik wel aan klantenbinding gedaan. Vorige week al die prachtige plaatjes van de supporters in Southampton, waar er geen enkel negatief incident te melden viel. Uniek voor een Nederlandse ploeg in Europa (helaas). En vandaag een prima gevuld stadion, met een relaxte sfeer. En een ploeg die zich in beide wedstrijden wel heeft getoond met inzet, aanvallende intenties en zo nu en dan prima voetbal. Als ze hierop voortborduren dan gaan ze hoge ogen gooien. Al is aan de andere kant de realiteit dat Saints over twee wedstrijden met 5-0 wint, terwijl ze grote delen echt met de handrem erop hebben gespeeld. Dat zegt genoeg over het Nederlandse voetbal.
Vitesse, bedankt! Ik heb genoten!