VI - Het blad

erka

Well-known member
Ik vind de kwaliteit erg wisselend. Inderdaad veel meer betere verhalen, maar ook nog steeds een heleboel van de flinterdunne lulstukjes. Deze week en ach en wee verhaal over de Eredivisie, waarbij allerlei onbeduidende spelers om het hardst mogen roepen hoe geweldig de Championship en de 2. Liga wel niet is. En dat wordt allemaal nog weer eens onderbouwd met wat discutabele statistieken. Daarnaaat een tenenkrommend vooringenomen stuk over kunstgras van chef-flauwekulstukjes Iwan van Duren.

Dat verhaal over de Championship en 2e BL is gewoon 100% waar. Niks raars aan. Voor gemiddelde Eredivisiespelers is dat d? mogelijkheid om eens flink te verdienen. Stadions zitten net zo vol als hier en begrotingen liggen stukken hoger. Dat in Nederland nog 99% van alle voetbalvolgers denkt dat de Eredivisie gemiddeld nog op kan tegen deze competities zegt meer over hoezeer de Eredivisievolgers in het verleden leven.
 

de waan

Well-known member
Ik zeg ook niet dat het niet waar is, alleen wordt het gebracht op een toon alsof de wereld vergaat. Terwijl die competities 20 jaar geleden ook al groter waren dan de eredivisie. Ook niet zo gek gezien de verhouding tussen Nederland enerzijds en Engeland en Duitsland anderzijds. Enige verschil is dat in zijn algemeenheid steeds meer spelers vroeg vertrekken en nu dus ook meer naar die competities.

Het wordt allemaal een beetje hysterisch gebracht, daar heb ik wat moeite mee.

En spelers vinden de competitie waarin ze spelen altijd minimaal gelijkwaardig aan de eredivisie. Ook als ze in Botswana spelen.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
In de Botswanolese Super Max Lion Liga kun je dan ook veel verdienen hoor. Vooral als je goed kan schieten.
 

ALenstra

Well-known member
In zowel Championship als 2e bundesliga vind je best vaak stadions die tijdens wedstrijden matig bezet zijn met heel veel lege stoeltjes.
 

Nik

Member
Ik denk dat ALenstra reageerde op het stuk van Erka, die suggereerde dat de stadions vol zitten.
 

erka

Well-known member
Ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoelde: er komen net zoveel toeschouwers. Aangezien de stadions meestal groter zijn in de Championship en 2e BL, zit het bij ons relatief voller.
 

Nik

Member
Hij zegt dat het er net zo vol zit als hier.

Je hebt gelijk, verkeerd gelezen.
In dat geval denk dat het punt van ALenstra is dat de bezetting in de stadions in de Championship bij een aantal clubs erg laag is gezien de capaciteit van het stadion.
 

zwammy

Well-known member
Dat valt mij inderdaad ook op, veel lege plekken hoor in de engelse lagere divisies. In Duitsland zit het wel voller lijkt me.
 

Nik

Member
Opzich wel te verklaren natuurlijk. Een club als Blackburn Rovers kan op Ewood Park 31.000 toeschouwers kwijt, maar trokken dit weekend 16.000 bezoekers. Dat is nog altijd een hoop, maar het scheelt wel de helft waardoor het op de beelden erg leeg lijkt/is.
 

ALenstra

Well-known member
Zelfde verhaal ook in de 2e bundesliga. M?nchen 1860 had vorig jaar een bezettingsgraad van 30% maar dat is te verklaren door het enorme Allianz Arena. Ook clubs als Leipzig en D?sseldorf hadden lage bezettingspercentages door een flink stadion. SV Sandhausen had 38% terwijl ze in een klein stadion spelen. Maar dan heb je het over een dorpsclubje. Eintracht Braunschweig had met 92% de hoogste bezetingsgraad.
 

erka

Well-known member
Voor de 2e BL heb ik ze even uitgerekend voor een aantal clubs met een stadion van 25.000+, die vorig jaar ook al in de 2e BL speelden en waar dus een gemiddelde van is.

Club Capaciteit - Gemiddelde - Bezettingsgraad
1860 M?nchen 75.000 - 21.918 - 29,2%
Fortuna D?sseldorf 54.600 - 29.945 - 54,8%
FC N?rnberg 50.000 - 30.743 - 61,5%
FC Kaiserslautern 49.780 - 33.013 - 66,3%
RB Leipzig 44.345 - 25.025 - 56,4%
VfL Bochum 29.299 - 16.850 - 57,5%
Karlsruher SC 28.762 - 17.381 - 60,4%

Dus de meeste grotere 2e BL clubs zitten rond de 60% bezettingsgraad, 1860 is de grote uitzondering want die spelen in een veel te groot stadion (willen ook graag ergens anders spelen). In Nederland halen alle clubs wel 80-90% of nog hoger. Wel grappig dat er in de 2e BL vijf clubs zijn met een stadion gelijk of groter aan De Kuip/Arena.
 

de waan

Well-known member
Sinds wanneer is de bezettingsgraad overigens ineens zo'n belangrijk fenomeen geworden?

Eind jaren tachtig trok een wedstrijd in de tweede liga trouwens krap 5000 gemiddeld. Wel een gigantische stijging dus.
 

erka

Well-known member
Sinds wanneer is de bezettingsgraad overigens ineens zo'n belangrijk fenomeen geworden?

Eind jaren tachtig trok een wedstrijd in de tweede liga trouwens krap 5000 gemiddeld. Wel een gigantische stijging dus.

Sinds nergens. Maar het onderwerp kwam erop. Zo gaat dat soms.
 

de waan

Well-known member
Ik zie het de laatste jaren steeds opduiken en daarvoor nooit.

Vandaar dus.

Zal wel komen omdat de capaciteit in het verleden vaak veel hoger was en stadions zelden of nooit uitverkocht waren.
 
Bovenaan