VI - Het blad

Maasveld

Well-known member
Voila.

Een half jaar geleden werd er nog rekening gehouden met afdaling naar de Jupiler League, nu is PEC Zwolle de op drie na beste club van het land. Hoe boerenverstand, pilates en aanvallend voetbal zorgen voor een vliegende start. ?Als je ziet hoeveel wij nu aan het kaarten zijn? Het is lachen, gieren, brullen.?
Zaterdagavond, een uur of negen. Het is druk in de krochten van het Rat Verlegh Stadion. Hier in de ge?mproviseerde mixed-zone, tussen opdringerige journalisten en draaiende camera?s, gaat het voornamelijk over de ranglijst. Na de 0-2 bij NAC Breda mag PEC Zwolle zich in ieder geval de komende twintig uur de trotse nummer twee van Nederland noemen. Waar de eerste verslaggever teletekst-pagina 819 al tevoorschijn heeft getoverd op zijn mobiele telefoon, zegt aanvoerder Bram van Polen geen moment met de stand bezig te zijn. Sterker nog, hij weet niet eens zeker of hij morgen wat meekrijgt van het duel tussen de concurrenten Feyenoord en Ajax. ?Morgenmiddag? Dan vier ik de verjaardag van mijn moeder in de kroeg van mijn broertje. Als het goed is, staat er ergens in de hoek wel een laptop met voetbal. Maar ik ga er niet speciaal voor zitten, nee. We zijn pas negen wedstrijden onderweg.?
Negen wedstrijden, achttien punten. Dat dan weer wel. De beste seizoenstart in de club-geschiedenis. PEC gaat morgen in ieder geval over Ajax ?f Feyenoord heen. Geconfronteerd met deze ronkende statistieken haalt trainer John van ?t Schip nog net niet zijn schouders op. Hij heeft het op zijn beurt alweer over de belangrijke bekerwedstrijd tegen Kozakken Boys. ?Of ik het ga vieren vanavond? Ik drink een wijntje met mijn vrouw. Maar dat doe ik eigenlijk altijd na een wedstrijd. Misschien smaakt-ie nu wat beter?, begint Van ?t Schip. ?Natuurlijk zijn we gelukkig, natuurlijk zijn we tevreden. Maar we hebben nog helemaal niks. Ik ben vooral bezig met de ontwikkeling van het team en daar ben ik tevreden over.?
Noem het Zwolse nuchterheid. Hoe dan ook, de club die vorig seizoen vocht tegen degradatie en volgens Van Polen ?een verschrikkelijk jaar beleefde? is op dit moment d? verrassing in de Eredivisie. Met leuk voetbal heeft PEC nu al meer punten dan tijdens de Kerstdagen van 2016. Wie dieper inzoomt op de prestaties, ziet dat het een beloning is voor negen maanden hard werken.

Klassering PEC Zwolle na eerste 9 duels
SeizoenWinstGelijkVerliesVoor-TegenPuntenPositieEindpositie
2013/1443214-915511
2014/1551316-121646
2015/1652215-121768
2016/171357-2061814
2017/1853115-10184?

NIEUW
Terug naar 13 augustus 2017, de opening van het seizoen. PEC wint in eigen huis met 4-2 van Roda JC. Robert Molenaar, de trainer van de Limburgers, neemt na afloop van het duel uitgebreid het woord. ?We zijn net bezig, zitten nog midden in de voorbereiding. Alles is nieuw?, verklaart hij. De Zaandammer is zelf pas enkele weken in dienst en bovendien is zijn selectie nog niet rond. In de hoofdstad van Overijssel kijken ze elkaar vragend aan. De bal rolt toch weer? In tegenstelling tot de oefenpotjes van de laatste weken levert een overwinning toch gewoon drie punten op?
Vervolgens is het woord aan Van ?t Schip. Met zijn 53 jaar de oudste trainer in de Eredivisie. Bruin gebronsd, hippe sneakers onder zijn clubkostuum. De oud-international schudt vandaag handen van mensen die hij nog niet eens allemaal bij naam kent. Een jaar geleden woonde hij nog in Australi?. Over nieuw gesproken.
Toch is het seizoen 2017/18 in Zwolle dan al maanden onderweg. Het beginpunt was het winterse trainingskamp in Spanje, waar Ron Jans kenbaar maakte zijn aflopende contract niet te verlengen. Voor technisch directeur Gerard Nijkamp en voorzitter Adriaan Visser h?t signaal een nieuwe weg in te slaan. De club werd na het tijdperk-Jans volledig doorgelicht, bovendien kwam er een nieuw meerjarenplan. ?We hebben nu een begroting van twaalf miljoen euro en er kunnen dertienduizend supporters in ons stadion?, liet Visser destijds optekenen. ?Dit seizoen heeft ons wel aan het denken gezet. Het is nog behoorlijk kwetsbaar. Als je een minder jaar hebt, kun je zomaar in de nacompetitie belanden. Dat is bloedlink. We hebben berekend dat we bij degradatie drie tot vier miljoen euro moeten inleveren op onze begroting.?
Trainer John van ?t Schip spoort zijn manschappen aan. Hij wordt in Zwolle nu al op handen gedragen.
Trainer John van ?t Schip spoort zijn manschappen aan. Hij wordt in Zwolle nu al op handen gedragen.
Wilde PEC definitief afstand nemen van het Jupiler League-spook, dan moest er wat gebeuren. Visser sprak van boerenverstand. Een kleine financi?le stap kon volgens de Zwolse beleidsbepalers enorme sportieve gevolgen hebben. PEC moest op den duur een stabiele subtopper in de Eredivisie worden. Om dat te bekostigen moest het stadion verder worden uitgebreid en werd er extra geld opgehaald door middel van een spelersfonds. De voorzitter benadrukte dat de club niet massaal met geld zou gaan smijten, maar dat de concurrentiepositie zou worden verstevigd: het Zwolse salaris-plafond ligt dit jaar rond de tweehonderd-duizend euro, het spelersbudget voor 23 man is vier miljoen.
We hebben nu acht klaverjassers in de groep. Dat kunnen maar weinig Eredivisie-clubs zeggen
Bram van Polen
De club vernieuwde de technische staf en gaf de selectie een nieuwe smoel. Minder huurlingen en meer matchende karakters in de kleedkamer. Ondanks de bescheiden portemonnee haalde Nijkamp onder anderen Diederik Boer, Erik Bakker, Younes Namli en Piotr Parzyszek. PEC scoutte niet alleen op kwaliteit, maar ook op persoonlijkheden en typologie?n. Van Polen, die eind vorig seizoen al uitgebreid over deze kwestie sprak met Van ?t Schip, legt de vinger op de zere plek. ?Vorig jaar waren er te veel huurspelers. Als bepaalde dingen slechter gaan, dan nemen sommige jongens zaken niet meer zo nauw. Afspraken, tijden waarop je ergens moet zijn. Op een gegeven moment kun je die gasten niet meer raken. Juist die dingen zijn belangrijk bij een club als PEC. Wij krijgen hier geen top-talenten. Die zitten bij Ajax, Feyenoord, PSV of in het buitenland. Zo re?el moet je zijn. Wij moeten het van het team hebben. Jongens die hard voor elkaar willen werken.?
?Het is belangrijk dat er een bepaalde sfeer rondom deze club hangt. Als er gewerkt moet worden, dan moeten we ook werken, maar er moet soms ook ruimte zijn voor een dolletje. Als je ziet hoeveel wij nu aan het kaarten zijn? Het is lachen, gieren, brullen. Dat was vorig jaar wel minder. We hebben nu acht klaverjassers in de groep. Dat kunnen maar weinig Eredivisie-clubs zeggen. Er zijn zelfs nieuwe jongens die het willen leren. Wouter Marinus ziet dat het toch wel erg gezellig is en pakt het ook op. Dat is PEC Zwolle.?

PEC Zwolle dit seizoen in alle facetten beter*
Onderdeel2013/142014/152015/162016/172017/18
Balbezit (%)51,949,246,147,853,2
Schoten1313,714,413,717,6
Schoten op doel4,85,44,74,56
Goals1,41,71,61,11,7
Schoten tegen14,613,615,114,512,7
Schoten op doel tegen5,64,95,45,45
Tegengoals1,41,31,621,1
*In Eredivisie

DUIDELIJK STRIJDPLAN
Een kaartclubje. Het klinkt zo eenvoudig. Jongens die het tijdens de lunch goed met elkaar kunnen vinden, zullen ook binnen de lijnen bereid zijn extra arbeid voor elkaar te leveren. Het is aan de hoofdtrainer de juiste handvatten te bieden. Bij de aanstelling van Van ?t Schip waren er twijfels, inmiddels wordt hij op handen gedragen. Waar Jans zijn manschappen niet meer kon raken, lukt dat Van ?t Schip wel. Wat er is veranderd? Allereerst lijkt verandering van spijs te doen eten. Een nieuw geluid, een frisse blik. Vooral Van ?t Schips aanvallende voetbalvisie wordt geprezen. Hij kiest voor balbezit, drie voetballende middenvelders en opkomende backs. In een paar maanden tijd heeft hij de automatismen aardig erin weten te slijten. Bovendien had Team Van ?t Schip, zoals ze in Zwolle de technische staf liefkozend noemen, zijn huiswerk gedaan. De eerste vijf wedstrijden van het seizoen begon PEC met dezelfde basiself. Hoe uniek dat is? Volgens statistiekenbureau Opta gingen deze eeuw enkel AZ (2005/06) en FC Groningen (2014/15) de Zwollenaren voor. Bij PEC ligt dus een duidelijk strijdplan, waarvan zo min mogelijk wordt afgeweken.
Een rondvraag in de kleedkamer leert dat coach Van ?t Schip zijn spelers veel vrijheid geeft, maar tegelijkertijd hoge eisen stelt. ?Hij is niet zozeer strenger dan Ron Jans?, meent aanvaller Youness Mokhtar. ?We hebben regels waar we ons als team aan moeten houden en waar we samen op moeten letten. Daar is wel de nadruk op gelegd. Verder is de trainer niet streng. Hij wil gewoon goed voetbal spelen en dat zie je terug.?
De Spartanen Sherel Floranus (links) en George Dobson kunnen Youness Mokhtar alleen onreglementair stuiten.
De Spartanen Sherel Floranus (links) en George Dobson kunnen Youness Mokhtar alleen onreglementair stuiten.
Wel ligt de trainingsintensiteit hoger dan vorig jaar. PEC traint meer ?n langer dan onder Jans. Verwonderlijk is dat niet. Toen Van ?t Schip in VI werd gevraagd naar de mankementen van het vaderlandse voetbal, begon hij over een mentaliteitsprobleem. ?Als je in Nederland zegt dat spelers een half uur eerder op de club moeten komen, beginnen er steevast een paar te zuchten. ?Waar slaat het op??, hoor je dan. Nou, dan heb je meer tijd om fatsoenlijk te eten op de club en om in het sportzaaltje oefeningen te doen die goed zijn voor je lijf. Hoe het nu vaak gaat? Jongens komen op de club, ze kleden zich om, trainen, douchen, eten een boterham en gaan weer naar huis. In het buitenland ga je vaak ook bij thuiswedstrijden het hotel in. Het is veel meer een baan. Hier wordt het nog te vaak gezien als leuke vrijetijdsbesteding.?
PEC traint dus harder dan vorig jaar. Toeval of niet, maar veel spelers zeggen fitter te zijn dan destijds. Waar onder Jans in het laatste kwart veel wedstrijden verloren gingen, pakten de Zwollenaren tegen FC Groningen (3-2) en Heracles Almelo (2-1) juist in de slotfase de winst. En ze bleven ook in De Kuip op de been tegen een opdringerig Feyenoord (0-0).
Een andere verklaring voor de goede fysieke gesteldheid moeten we zoeken in meer structurele krachttraining en pilates. Onder Van ?t Schip is er een wekelijks uurtje pilates ingeroosterd. Vorig jaar was dat nog facultatief. Gevraagd naar de nieuwste rage, schiet Mokhtar in de lach. ?Ja, pilates. We doen het ??n keer in de week. Het is verplicht. Of we er wat aan hebben? Ik ben in elk geval fitter dan vorig seizoen. Het maakt je sterker. De diepgelegen buikspieren, je romp, je core stability? Daarnaast doen we natuurlijk ook gewoon aan krachttraining. In het hedendaagse profvoetbal is kracht steeds belangrijker. Ik geloof dat alle beetjes bijdragen. Ook pilates.?

Kansen gecre?erd uit open spel
Speler (Club)Aantal
Hakim Ziyech (Ajax)25
Younes Namli (PEC Zwolle)20
Joris van Overeem (AZ)19
Gast?n Pereiro (PSV)16
Youness Mokhtar (PEC Zwolle)16
Alireza Jahanbakhsh (AZ)16
Amin Younes (Ajax)16
Marco van Ginkel (PSV)16
Brahim Darri (Heracles Almelo)16

UITBLINKERS
De basis voor de goede resultaten worden deels gelegd op een blauw fitnessmatje. De vaak nogal conservatieve voetballerij zal er waarschijnlijk om lachen, maar feit is dat veel spelers van PEC dit seizoen excelleren. Rechtsback Van Polen die als linksback de topscorerslijst bestormt, doelman Diederik Boer die dit jaar 37 is geworden, maar op de toppen van zijn kunnen speelt. Of neem Mokhtar. De buitenspeler draagt al jaren het stempel alles of niks. Twee wedstrijden goed, drie keer onvoldoende en dan weer een mager 6?je. Dit seizoen is hij haast wekelijks een van de uitblinkers. Zijn rapportcijfers zijn indrukwekkend. Waar Mokhtar vorig seizoen 24 duels nodig had om vier keer het net te vinden, staat de teller nu al op vijf. Tegen NAC was hij goed voor een assist. Nog ??n doelpunt en hij evenaart zijn beste jaargang (2012/13). ?Ik zit lekker in mijn vel. We spelen leuk voetbal. Dit systeem past ons. Iedereen weet precies wat er van hem wordt verwacht.?
Het verschil met voorgaande seizoenen is naar de mening van Mokhtar groot. ?Dan heb ik het vooral over de manier van voetballen. We zijn dit jaar vaak de bovenliggende partij, vorig jaar hadden we het vaker lastig in wedstrijden. Waar dat in zit? Eigenlijk is het heel simpel: we hebben vaker de bal en kunnen dus ook meer gevaar stichten. Vorig jaar waren we echt een counterploegje. We hadden met Queensy Menig veel snelheid voorin en daar werd het team een beetje omheen gebouwd. Dat past eigenlijk helemaal niet bij de manier waarop PEC wil spelen. Dit lijkt er meer op.?
De motor van het elftal is het middenveld. John van ?t Schip durft het aan in die linie met drie voetballers te spelen. Kort achter de opgeleefde Mustafa Saymak valt de rol van de Ryan Thomas op. De man die in Nederland vooral naam maakte als buitenspeler, is tegenwoordig een soort controlerende middenvelder. ?Maar wel eentje die mag voetballen?, begint Thomas. ?Op die positie heb ik in Nieuw-Zeeland ook veel gespeeld. Toen ik naar Nederland kwam, was het veilig me op de vleugel neer te zetten. Wennen aan het land, de taal, het voetbal. Eind vorig seizoen, vooral in het slot van wedstrijden, werd ik soms centraal neergezet. Het was Gert Peter de Gunst (assistent-trainer, red.) die zei dat het mijn beste positie was. De nieuwe trainer heeft ver voor het seizoen al aangeven dat ik me op die plek moest gaan richten. Ik ben bezig aan mijn beste periode in het shirt van PEC.?
Ryan Thomas heeft een nieuwe rol.
Ryan Thomas heeft een nieuwe rol.
Zijn statistieken zijn indrukwekkend. Voetballer Thomas hoort nu bij de beste balveroveraars van de Eredivisie (zie tabel). ?Noem het timing. Ik ben inmiddels 22 en dit past bij mijn ontwikkeling. De trainer zei: ?Ik wil jou zoveel mogelijk aan de bal zien?. Ik denk ook wel dat daar mijn kracht ligt. Wat er is veranderd? Toen ik aan de zijkant speelde, deed ik delen van de wedstrijd niet mee. Nu kun je niet verzaken. Ik ben geconcentreerder, ook omdat ik een belangrijke rol heb in de omschakeling. Ik ben veel meer betrokken bij het elftal. Voor mijn eigen ont-wikkeling is dit belangrijk. Ik ben een voetballer en een echte voetballer wil zoveel mogelijk de bal hebben. Dat geldt overigens voor het overgrote deel van deze selectie.?
De international van Nieuw-Zeeland slaat de spijker op z?n kop. Gerard Nijkamp heeft een voetballende selectie samengesteld en Team Van ?t Schip heeft daar de juiste speelwijze bij bedacht. Counterploeg PEC Zwolle speelt weer volgens de Hollandse School. Boerenverstand, spelplezier en hard trainen betalen zich voor-alsnog uit. Ze schreeuwen het misschien niet van de daken in de Overijsselse hoofdstad, maar PEC is bezig aan een indrukwekkende serie. Als het zo doorgaat, is de ploeg rond de feestdagen al veilig. ?Vanzelfsprekend zullen wij ook nog wel een mindere periode krijgen?, zegt Thomas eerlijk. ?Maar het zit wel heel goed in elkaar. Laten we voorlopig maar genieten van deze Indian Summer.?

Balveroveringen
Speler (Club)Aantal
Hakim Ziyech (Ajax)88
Jo?l Veltman (Ajax)81
Ryan Thomas (PEC Zwolle)79
Stijn Schaars (SC Heerenveen)79
Nick Viergever (Ajax)75
Samenvatting a.u.b.
 

ALenstra

Well-known member
De feelgood factor binnen de club is heel hoog en met de trainer hebben ze het getroffen. En vorig seizoen lag het vooral aan de huurlingen.
 

Batigoal

Well-known member
Ik vind het jammer, want ik heb nog steeds heel graag een voetbaltijdschrift in mijn handen, terwijl ik ook dagelijks op de VI-site kijk.

Maar goed, tegenwoordig heeft men het concentratievermogen van een pinda, dus is een wat uitgebreider artikel in een krant of tijdschrift te veel gevraagd.
 

JMD

Well-known member
Maar goed, tegenwoordig heeft men het concentratievermogen van een pinda,
Ik ben tegenwoordig al blij als mijn leerlingen zich 1 minuut kunnen focussen op een vraag.... ;)

dus is een wat uitgebreider artikel in een krant of tijdschrift te veel gevraagd.
Wat direct weer verklaart waarom zoiets als VI Pro (met uitgebreiede artikelen...) naar mijn mening niet de oplossing gaat zijn voor de 'problemen' van VI.
 

Unregistere

Well-known member
De hoofdredacteur reageerde in zijn vaste column / voorwoord trouwens op de geruchten en stelde dat VI niet te koop staat. In elk geval niet meer.
 
Bovenaan