VAR in de Eredivsie

Deathprod

Active member
VAR gaat nog niet echt lekker. Alleen gister al, Onzinnige pingel bij PSV.. Belachelijke rode kaart bij Fortuna. Twijfelachtige rode kaart voor Heerenveen (2e), onterecht niet gegeven penalty...
 

De Groene Scout

Well-known member
Wekelijks 2 tot 5 discutabele VAR-momenten; dat vind ik te veel.
Stoppen of die poppetjes die in die hokjes zitten eerst goed opleiden.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Wekelijks 2 tot 5 discutabele VAR-momenten; dat vind ik te veel.
Stoppen of die poppetjes die in die hokjes zitten eerst goed opleiden.

Vind ik ook. Ik was bij aanvang een groot voorstander, maar inmiddels vind ik het met de week belachelijker worden hoe veel er fout gaat. Zo'n moment als gisteren bij Fortuna, dat kan gewoon echt niet.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik vind het ook raat dat ze dan bij zo'n overtreding op 8 of 9 momenten steeds het beeld stilzetten. Als ik jou schamp, is dat in replay goed te zien, maar laat je het beeld dan steeds bevriezen op het moment dat er contact is, dan lijkt het ineens een aanslag.

Al zoveel tackles gezien dit jaar die normaal geeneens geel opleveren totaal geen letsel en nu ineens rood zijn.

En een overduidelijke rode, zoals tweemaal Promes van VVV, wordt dan niet als dusdanig beschouwd.
 

Batigoal

Well-known member
De laatste weken gaat het al niet lekker met de VAR, maar gisteravond was de VAR af. In de winterstop de mannetjes in de hokjes maar eens goed opleiden.

De schwalbe van Dumfries, rode kaarten voor Smeets en Yuki, de niet-strafschop voor Vlap; erg dubieuze beslissingen met een extra hulpmiddel achter de hand.
 

Maasveld

Well-known member
Wat mij het meeste stoort is de ongelijkheid. In de Arena of Kuip zijn een stuk meer camera's aanwezig dan bijvoorbeeld bij Fortuna of VVV. Hierdoor kon de buitenspelsituatie gisteren bij Fortuna niet beoordeeld worden.
 

Abubakari

Well-known member
Tegenover de missers staan natuurlijk wel tientallen meer rake en goeie beslissingen. Enige nadeel vind ik dat het vaak zo lang duurt. Ben je 2/3 minuten bezig met een beslissing.
 

SanMark.

Well-known member
Wat mij het meeste stoort is de ongelijkheid. In de Arena of Kuip zijn een stuk meer camera's aanwezig dan bijvoorbeeld bij Fortuna of VVV. Hierdoor kon de buitenspelsituatie gisteren bij Fortuna niet beoordeeld worden.

Dat is inderdaad aardig bizar. Ik heb nu al diverse keren 'buitenspel doelpunten' gezien, die goed werden gekeurd.
 

Joost

Well-known member
Tegenover de missers staan natuurlijk wel tientallen meer rake en goeie beslissingen. Enige nadeel vind ik dat het vaak zo lang duurt. Ben je 2/3 minuten bezig met een beslissing.

Het zou ook schelen als een scheidsrechter op het veld bij twijfel tussen geel en rood eerst even heel kort overleg heeft.
 

erka

Well-known member
Het zou ook schelen als een scheidsrechter op het veld bij twijfel tussen geel en rood eerst even heel kort overleg heeft.

Wat mij betreft grijpt de VAR daar niet meer op in, of alleen maar als het een overduidelijke blunder betreft uit de categorie van niks naar donkerrood. Geel/rood blijft een moeilijke discussie vol van interpretatie.
 

erka

Well-known member
Vind ik ook. Ik was bij aanvang een groot voorstander, maar inmiddels vind ik het met de week belachelijker worden hoe veel er fout gaat. Zo'n moment als gisteren bij Fortuna, dat kan gewoon echt niet.

Ik ben nog steeds een groot voorstander, maar de opleiding van de VAR blijkt in de Eredivisie nog lang niet af.

Daarnaast is er een heel groot verschil met de WK. Op de WK is de VAR een scheids die vergelijkbaar niveau heeft met de scheids zelf. In de eredivisie zien we geregeld VARs die als scheidsrechter niet in de Eredivisie fluiten. Dat vind ik een heel zwak punt.
 

JMD

Well-known member
Ik ben nog steeds een groot voorstander, maar de opleiding van de VAR blijkt in de Eredivisie nog lang niet af.

Daarnaast is er een heel groot verschil met de WK. Op de WK is de VAR een scheids die vergelijkbaar niveau heeft met de scheids zelf. In de eredivisie zien we geregeld VARs die als scheidsrechter niet in de Eredivisie fluiten. Dat vind ik een heel zwak punt.
Verder zaten er op het WK niet 1 var in de studio maar 3. Dat scheelt ook wel.
 
Bovenaan