Vakantie en uitstapjes in eigen land!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jozsef

New member
Die 25 euri is de kostprijs voor een werknemer/vrachtwagenchauffeur met een gemiddeld salaris (2.300 per maand zonder overuren); dus loon, pensioenkosten, belastingen, vakantiegeld, werkkleding e.d. en dan kom je al aardig in de buurt want van dat geld kun je jezelf een normaal salaris geven, vakantie hebben en pensioen opbouwen. Wetgeving m.b.t. ZZP weet ik niks van dus of daar andere regels gelden is mij onbekend.

Na aftrek van de door jouw benoemde kosten, waar kom je dan netto op uit? Toch niet op "een normaal salaris"?

PS: Kan deze discussie niet worden overgeheveld naar een ontopic topic?
 

Shayman

New member
Na aftrek van de door jouw benoemde kosten, waar kom je dan netto op uit? Toch niet op "een normaal salaris"?

PS: Kan deze discussie niet worden overgeheveld naar een ontopic topic?
Je rekent je opdrachtgever factor 1,9 voor dat salaris dus al die zaken zitten in die 2.000 euro (2.300->4.300). Van die 2.300 betaal je je werknemers kosten en dan zit je netto op zo'n 1.700 schat ik in. Er zijn genoeg mensen die het daarmee moeten doen (als chauffeur pak je je geld op overuren en verblijfskosten die ook lekker aan kunnen tikken).

Voor die PS: +1
 

Jozsef

New member
Dan snap ik dus echt de hype niet om zzp-er te worden. Al die zorgen, en je houdt nog veel minder over ook. Oke, je bent vrij maar krijgt wel alle kutklussen want de vaste werknemers gaan (in mijn branche) naar de beste klanten.
Plus dat je dus ook nog buiten je werktijden bezig bent met administratie, acquisitie, netwerken etc. Dan is het gros dus zzp-er geworden uit nood. Kan ook wel kloppen, de hype is sinds het begin van de crisis.
 

Eresd?g?

Banned
Sommige mensen houden er nou eenmaal niet van om in loondienst te zijn. Ze willen vrijheid hebben en willen geen verantwoording hoeven af te leggen.
 

Shayman

New member
Dan snap ik dus echt de hype niet om zzp-er te worden. Al die zorgen, en je houdt nog veel minder over ook. Oke, je bent vrij maar krijgt wel alle kutklussen want de vaste werknemers gaan (in mijn branche) naar de beste klanten.
Plus dat je dus ook nog buiten je werktijden bezig bent met administratie, acquisitie, netwerken etc. Dan is het gros dus zzp-er geworden uit nood. Kan ook wel kloppen, de hype is sinds het begin van de crisis.

Dat geloof ik ook gelijk hoor, ligt natuurlijk ook aan de branche waar je in zit natuurlijk en wat je zou krijgen in loondienst. Alleen als er veel vraag naar je is en je kan rustig een paar tientjes per uur boven normaal vragen als in loondienst dan is het interessant.

Wij hebben nu zo'n jongen bij ICT erbij en dat is een heel rare klojo maar wel retegoed in z'n vak; ik kan niet in z'n portemonnee krijgen maar hij rijdt in een Jaguar uit de lease boven directie-niveau dus hij zal niet voor een paar knaken aan de slag zijn.

Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht maar mijn grootste kwaliteiten zijn heel specifiek voor de branche, ik ben grotendeels autodidact en het bevalt me meer dan goed genoeg als loonslaaf (persoonlijk en financieel) dus ik heb die stap nooit gemaakt.
 

Hankie

Well-known member
Dat geloof ik ook gelijk hoor, ligt natuurlijk ook aan de branche waar je in zit natuurlijk en wat je zou krijgen in loondienst. Alleen als er veel vraag naar je is en je kan rustig een paar tientjes per uur boven normaal vragen als in loondienst dan is het interessant.

Wij hebben nu zo'n jongen bij ICT erbij en dat is een heel rare klojo maar wel retegoed in z'n vak; ik kan niet in z'n portemonnee krijgen maar hij rijdt in een Jaguar uit de lease boven directie-niveau dus hij zal niet voor een paar knaken aan de slag zijn.

Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht maar mijn grootste kwaliteiten zijn heel specifiek voor de branche, ik ben grotendeels autodidact en het bevalt me meer dan goed genoeg als loonslaaf (persoonlijk en financieel) dus ik heb die stap nooit gemaakt.

Dat heb ik hetzelfde. Ik heb de stap nooit gemaakt, misschien niet gedurft, maar ik weet van mij zelf dat het jagen op nieuwe opdrachten niet mijn sterkste punt is. Nu weet ik dat mijn baas mij wegzet voor een tarief van 135 euro, dat brengt je wel aan het twijfelen.
 
?

?uti

Guest
Dan snap ik dus echt de hype niet om zzp-er te worden. Al die zorgen, en je houdt nog veel minder over ook. Oke, je bent vrij maar krijgt wel alle kutklussen want de vaste werknemers gaan (in mijn branche) naar de beste klanten.
Plus dat je dus ook nog buiten je werktijden bezig bent met administratie, acquisitie, netwerken etc. Dan is het gros dus zzp-er geworden uit nood. Kan ook wel kloppen, de hype is sinds het begin van de crisis.

Klopt. Het gros doet het omdat het anders thuis komt te zitten. In de praktijk zitten de meeste uit nood geboren zzp'ers alsnog thuis omdat ze geen of weinig opdrachten binnen harken. Uiteindelijk zal er iets van een ondernemer in je moeten schuilen wil je iets bereiken. In mijn branche zie je de ??n na de ander voor zichzelf gaan, na zo'n 2-3 jaar zie je ze ook weer afhaken.
 

Shayman

New member
Dat heb ik hetzelfde. Ik heb de stap nooit gemaakt, misschien niet gedurft, maar ik weet van mij zelf dat het jagen op nieuwe opdrachten niet mijn sterkste punt is. Nu weet ik dat mijn baas mij wegzet voor een tarief van 135 euro, dat brengt je wel aan het twijfelen.

Haha, ja dat is lullig h?? Ik weet mijn salaris, doe het x2 en dan zie je dat je nog 3x over de kop gaat terwijl normaal AK 20% + rendement 10% al mooi wordt gevonden. ;)
 

JMD

Well-known member
In het onderwijs heb je tegenwoordig ook al ZZPende docenten. Die vullen de 'gaten'. Lijkt mij niks, heb je net een band met de klas/leerlingen, ga je weer weg.
 
?

?uti

Guest
In het onderwijs heb je tegenwoordig ook al ZZPende docenten. Die vullen de 'gaten'. Lijkt mij niks, heb je net een band met de klas/leerlingen, ga je weer weg.

Iedere dag in dezelfde omgeving werken lijkt me ook vreselijk, en dat jaren achter elkaar.
 

Shayman

New member
Iedere dag in dezelfde omgeving werken lijkt me ook vreselijk, en dat jaren achter elkaar.

De locatie is niet zo interessant hoor, ik werk al bijna 20 jaar bij hetzelfde bedrijf maar heb door ontwikkeling een aardig rijtje functies gehad en ik heb nog steeds geen dag gehad waar ik met tegenzin die kant opreed.
 
?

?uti

Guest
De locatie is niet zo interessant hoor, ik werk al bijna 20 jaar bij hetzelfde bedrijf maar heb door ontwikkeling een aardig rijtje functies gehad en ik heb nog steeds geen dag gehad waar ik met tegenzin die kant opreed.

Iedereen is daar anders in. Als ik jarenlang op dezelfde locatie zou werken, elke dag met dezelfde collega's dan zou ik daar compleet gestoord van worden. Ik heb variatie nodig anders haak ik heel snel af.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Daarom is het wel aardig om af en toe van afdeling/positie te wisselen. Verder heb je ook bedrijven waar jaarlijks 25% van het personeel vertrekt en waarvoor dan weer nieuwe collega's terugkomen. Verder zit er soms genoeg afwisseling in doordat het werk gewoon steeds anders wordt door nieuwe ontwikkelingen in de wereld die van invloed zijn op het werk.
 

fr-keff

Active member
Nog leuke steden/dorpen in Nederland waar een ander normaal niet zo snel opkomt (graag bereikbaar per trein)? Provincie maakt niet uit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan