Voor en nadelen inderdaad. De overvloed aan ZZP-ers in mijn vak houden onder aan de streep minder over dan ik.
Dus waar doe je 't dan voor? Vrijheid? Ik kom al zelden aan de zaak. Bij mij gaat half 5 de knop om en geniet ik meer en meer van mijn vrije tijd.
Beetje off-topic, maar waar ik het voor doe? Zekerheid voor een zorgeloze toekomst. In loondienst hoppen ze in mijn branche van bedrijf naar bedrijf en van tijdelijk contract naar tijdelijk contract. Bijna altijd op basis van nul-uren. Je kunt nooit iets opbouwen en om de zoveel jaar zit je weer in de ww. Ik heb ook wel van die jaren gehad waarin het allemaal kut was. Ik verdien nu per week meer dan wat ik in loondienst per maand kan verdienen.
Niet alleen een overvloed aan ZZP'ers, maar ook een overvloed aan werkzoekenden voor loondienstfuncties. Zeker in het Noorden ligt het werk binnen onze branche niet voor het oprapen. De tarieven voor ZZP'ers zijn over het algemeen kut. Ik ken hondengeleiders die voor 13 euro p/u naar het Zuiden gaan voor een klusje, of horecaportiers die op zaterdagavond voor 15 euro aan de deur staan. Dat is bezopen, ze zijn knettergek. De schaarste aan werk laat mensen belachelijke keuzes maken. Soms wordt ik benaderd door ZZP'ers uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag e.o. Ze bieden hun diensten dan voor bodemprijzen aan en zijn bereid daarvoor dagelijks naar Friesland te rijden. Belachelijk.
Vaak zijn opdrachten ook inhuur op inhuur op inhuur, vooral in de event tak. Iedereen schuift de opdracht door naar een ander en iedereen pakt er een paar euro tussenuit, degene die uiteindelijk op de werkvloer staat moet bijna geld toeleggen en heeft het zelf niet eens door. Je kunt ook geen kwaliteit verwachten van die euroknallers.
Gelukkig ben ik geen ZZP'er, en dus niet afhankelijk van wat een ander mij gunt, en loopt het bij ons mooi op rolletjes. We hebben een aantal goede opdrachtgevers die maandelijks vele uren afnemen, geen inhuuropdrachten want dan sta je direct voor een bodemprijs te werken. Wij willen geen euroknaller zijn. Meteen ook dat reden dat wij vrijwel geen evenementen draaien, geen droog brood in te verdienen namelijk. We vullen slechts een aantal evenementen per jaar voor grotere partijen tegen een goed tarief omdat we direct een grote groep mensen kunnen leveren en dat is ze wel iets waard. Voor mij zeer de moeite waard want als ik 25 man aanlever voor een event die allen 12 uur per dag werken, keer 4 dagen achter elkaar en ik pak op iedereen een paar euro per uur dan is dat een leuke "extra" aan het eind van de maand.