UEFA-ranking

Forza AZ

Well-known member
7.Portugal 55,382 (-2,518) 3/6 16/40
De 6e plaats kan volgende week donderdag definitief bereikt zijn, als zowel Porto als Sporting worden uitgeschakeld. Portugal kan dan namelijk nog maar 15 punten halen (Benfica: 12, Porto: 2, Sporting: 1), en dat is niet genoeg om Nederland in te halen ook als AZ en Feyenoord geen punten meer halen.
 

delmaestro

Well-known member
En zo kan het vizier toch nog voorzichtig op Frankrijk. Helemaal omdat die bij de start van het nieuwe seizoen (net als Portugal) een behoorlijk aantal punten gaan kwijtraken t.o.v. ons. Serieus mooie tijden hoor. Laatste stapje zou zijn dat ook de nummers 5 en 6 die namens ons Europa in gaan, er enigszins wat uit kunnen halen. Dus hopen op een stabieler Utrecht en Twente...
 

De Wolf

Well-known member
Levert ook een extra CL plek op.

Met huidige competitiestand:

Feyenoord CL
Ajax 3e voorronde CL
AZ / PSV EL (afhankelijk of PSV de beker wint)
AZ / PSV 3e voorronde CoL (afhankelijk of PSV de beker wint)
FC Twente / Sparta / Utrecht / RKC 2e voorronde CoL

Met 6e plek

Feyenoord CL
Ajax CL
AZ 3e voorronde CL
PSV EL
FC Twente 3e voorronde CoL
Sparta / Utrecht / RKC / Heerenveen 2e voorronde CoL

Met 5e plek zou FC Twente ook naar de EL gaan.
 

Jef400

Well-known member
Misschien een hele absurde zijstap. Maar ben ik de enige die de CL vertaald als EC1, de EL als EC2 en de CoL als EC3?
 

ALenstra

Well-known member
Ik zie de EC1 als CL en de EC3 als EL. Voor EC2 zie ik niks vergelijkbaar en CoL zou je als EC4 kunnen zien.
 

Pascallovic

Well-known member
Nergens in Europa mag de nummer 5 van de competitie naar de CL, tenzij ze de CL of EL winnen, maar dat heeft weer niks te maken met hun plek op de ranglijst. Of bedoel je met CL de Perenliga?
 

Jacco

Well-known member
Nee, ik bedoel dat als Nederlands zou klimmen naar plek 5 op de Coefficientenranglijst dat dan de nummer 3 (momenteel AZ) rechtstreeks geplaatst zou worden voor de Championsleague.
 

Pascallovic

Well-known member
Nee, ik bedoel dat als Nederlands zou klimmen naar plek 5 op de Coefficientenranglijst dat dan de nummer 3 (momenteel AZ) rechtstreeks geplaatst zou worden voor de Championsleague.
In de oude opzet zou dat niet het geval zijn. Dan zou de nummer 3 van de Eredivisie voorronde moeten spelen. In de nieuwe opzet met 36 deelnemers mag de nummer 5 van de coefficientenranglijst inderdaad 3 clubs afvaardigen.
 

Forza AZ

Well-known member
Nee, ik bedoel dat als Nederlands zou klimmen naar plek 5 op de Coefficientenranglijst dat dan de nummer 3 (momenteel AZ) rechtstreeks geplaatst zou worden voor de Championsleague.
Klopt, vanaf 2024 heeft de nummer 5 van de ranking de volgende plekken:

-3x groepsfase CL
-1x 3e voorronde CL
-2x groepsfase EL
-1x 4e voorronde CoL

De nummer 6 heeft dan de volgende plekken:

-2x groepsfase CL
-1x 3e voorronde CL
-1x groepsfase EL
-1x 2e voorronde EL *
-1x 2e voorronde CoL

De nummer 7:

-1x groepsfase CL
-1x 3e voorronde CL
-1x groepsfase EL
-1x 2e voorronde EL *
-1x 2e voorronde CoL

*: Op dit moment bestaat de 2e voorronde EL niet, maar vanaf 2024 zullen meer clubs zich plaatsen voor de EL, en dat toernooi begint dan vanaf de 1e voorronde in plaats van de 3e voorronde nu.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PES5

JMD

Well-known member
Het verschil tussen plek 5 en 6 wordt dan echt bizar groot. Niet alleen een extra CL-plek, maar ook een zekere groepsfaseplek in de EL en ipv 2e voorronde CoL mag je instromen in de 4e voorronde... En dus 6 zekere groepsfases (want de voorronde CL wordt als die niet gered wordt EL groepsfase) We moeten Frankrijk nu of volgend jaar echt pakken, want ik vrees dat door de nieuwe indeling plek 5 voortaan net zo onhaalbaar wordt voor de rest als nu plek 1-4 en dan gaan we dat nooit meer doen...

En als de EL-winnaar zich voor de CL plaatst via de competitie dan zal die 3e voorrondeplek CL voor de nummer 5 ongetwijfeld ook een groepsfase worden, dan heb je dus 4 plekken CL... Het zou dus zo kunnen dat NL komend seizoen 1 rechtstreekse deelnemer CL heeft, het jaar erna 2 en het jaar daarna 4...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
4 deelnemers in de CL. Dan wordt de competitie erg interessant voor de uitschieter van het jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Als we richting Frankrijk willen zal eigenlijk zowel AZ als Feyenoord nog even door moeten in Europa. Want dit jaar inhalen wordt lastig, maar zoals het er nu vorostaat staan we minder dan 1 punt achter bij aanvang komend seizoen. Frankrijk heeft met Nice nog 1 deelnemer, maar die gaat bijna zeker wel door, dus als AZ en Feyenoord eruit liggen en Nice komt flink ver loopt dat nog op.
 

JMD

Well-known member
Zowel Feyenoord als AZ hebben een prima uitgangspositie om door te gaan. Er zijn echt wel mogelijkheden.
Zeker... Vwb Feyenoord maak ik me niet zo druk, ze waren donderdag al beter, en met de Kuip erachter moet dat wel goedkomen. AZ heeft een betere uitgangspositie, maar het blijven wel Italianen waar ze tegen spelen... Ik voorzie een luizige 0-2 ofzo...
 

JMD

Well-known member
Het kan een historische avond worden, voor het eerst sinds 2001 kan Nederland na een seizoen definitief in de top 6 staan van de UEFA-ranglijst.
Sindsdien stond altijd Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië en Spanje in de top 6, en werd de 6e plek (soms was dat plek 5) opgevuld door Griekenland, Portugal en Rusland...

Als we vanaf rond de eeuwwisseling kijken is dit de eindrangschikking van Nederland geweest na elk seizoen:
5e (1999), 6e, 6e, 7e, 8e, 8e, 7e, 7e, 8e, 9e, 8e, 10e, 9e, 8e, 9e, 8e, 9e, 10e, 13e, 14e, 11e, 10e, 7e, 7e...
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

JMD

Well-known member
Italië doet het dit seizoen echt uitstekend, jammer want daardoor zijn we onze virtuele 4e plaats kwijt over de laatste 2 seizoenen... ;)
 

JMD

Well-known member
Belgie dus met drie ploegen in de kwartfinales. Rampavond voor Turkije, alledrie de ploegen eruit...

En nu kan de kurk eraf neem ik aan?
100% zeker is het pas als Sporting eruit vliegt. Door de resultaten van vanavond zou een eventueel doorgaan van Sporting echt alleen maar afstel van het 'feestje' zijn.
 
Bovenaan