Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Ik stem op

  • BBB

  • PVDA / GL

  • VVD

  • PVV

  • D66

  • PVDD

  • SP

  • CDA

  • JA21

  • Volt

  • FVD

  • Christenunie

  • SGP

  • DENK

  • BVNL

  • BIJ 1

  • 50 Plus

  • Iets anders

  • Nieuw Sociaal Contract

  • Aant Jelle Soepboer


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Max

Administrator
Forumleiding
Hij was drummer bij een folkmetalband die in het Fries zingt (misschien dat @Abubakari het kent). Beetje soort van Keltische metal. Verder schijnt hij geschiedenisleraar te zijn en een paar kinderboeken te hebben geschreven waar op een Quest manier verhalen uit de Gouden eeuw of Tweede Wereldoorlog verteld worden. Op dit moment is hij wethouder in Dokkum.

Een Fries nationalistische metalhead. Dat moet inderdaad wel een neo nazi zijn. De lat ligt laag.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zou metal niet over een kam scheren. We hebben hier ook een Satyr en Jamel en dat zijn zeker geen neo nazi's.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zou metal niet over een kam scheren. We hebben hier ook een Satyr en Jamel en dat zijn zeker geen neo nazi's.

Dit is niet mijn visie, maar hoe een platform als Joop rolt.

In hun visie zit Satyr nadrukkelijk in de verdachte hoek. Jamel heb ik nooit op Friese trots kunnen betrappen.
 

JMD

Well-known member
Aant Jelle Soepboer.
Christus te paard, wat een naam joh!
Inderdaad. Kende die hele vent niet, en dacht eerst dat het een pseudoniem ofzo was...

Kijk aan 'Soepboer' kan je weinig doen, dat is een achternaam die je nou eenmaal via een van je ouders krijgt. Maar dan: Aant Jelle...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Aant Jelle is gewoon een prima politicus. Laat ie nu al tijden zien namens de FNP.
 

Friesland

Well-known member
De drie opiniepeilers hebben ieder weer een nieuwe peiling gepubliceerd, dus hoog tijd voor een nieuwe Frieslandmeter:
PartijScoreZetelsVerschil 16-9Verschil TK21
VVD50527+1-7
NSC49826-2+26
GL-PvdA47425+2+8
PVV34218+3+1
BBB25313-2+12
D661457-1-17
PvdD1296-2-
CDA1035--10
SP955+1-4
FvD87,34--4
CU86,74--1
Volt713--
SGP603--
DENK542--1
JA21452--1
BVNL190--
50+160--1
Bij1130--1
AP130--
De Frieslandmeter is gebaseerd op het gemiddelde van de peilingen van Ipsos (25-9), peil.nl (23-9) en I&O (25-9).
Score = 10x percentage Ipsos + 10x percentage I&O + 20/3x zetels peil.nl
Score BVNL = 15x percentage I&O + 10x zetels peil.nl (BVNL is niet opgenomen bij de peiling van Ipsos)
Voor een zetel heeft een partij minimaal 20 punten nodig (kiesdrempel).

VVD heeft de koppositie overgenomen van NSC. De VVD wint een zetel ten opzichte van de vorige Friesland meter, terwijl NSC er twee verliest. GL-PvdA wint twee zetels en vindt aansluiting bij de top-2. Grootste stijger is de PVV die drie zetels wint en nu op 18 staat, een meer dan ze nu in de kamer hebben. De BBB blijft wegzaken en staat nu op 13. In de achterhoede wint de SP 1 zetel.

Opvallend is dat de drie peilers ieder een andere nummer 1 hebben. NSC leidt bij peil.nl, GL-PvdA leidt bij I&O en VVD leidt bij Ipsos.

Top-5 bij Ipsos: (25-9)
VVD 27
NSC 26
GL-PvdA 21
PVV 18
BBB 13

Top-5 bij peil.nl: (23-9)
NSC 27
VVD 24
GL-PvdA 24
PVV 17
BBB 14

Top-5 bij I&O: (25-9)
GL-PvdA 29
VVD 27
NSC 25
PVV 18
BBB 12
 

JMD

Well-known member
Dat Nederland (eigenlijk West Europa in het algemeen) overwegend rechts van het midden stemt is toch bekend? Wel eens met de rest van je opmerking, waarom stem je in hemelsnaam nu nog VVD?
 
Bovenaan