Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Ik stem op

  • BBB

  • PVDA / GL

  • VVD

  • PVV

  • D66

  • PVDD

  • SP

  • CDA

  • JA21

  • Volt

  • FVD

  • Christenunie

  • SGP

  • DENK

  • BVNL

  • BIJ 1

  • 50 Plus

  • Iets anders

  • Nieuw Sociaal Contract

  • Aant Jelle Soepboer


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

JMD

Well-known member
Ik vind dat er, net zoals in heel veel andere landen in Europa, een verbod moet komen op campagnevoeren, debatten en peilingen in de drie laatste dagen voor de verkiezingen.
Amen.

Ik zou het willen oprekken naar de laatste 7 dagen, en precies 1 week van tevoren 1 debat op de NPO (en ok, een variant voor kinderen in het jeugdjournaal) waarin een groot debat is met de grootste partijen en er ook ruimte is voor de kleinere partijen (die op <10 zetels staan). JA21, DENK, BIJ1, BVNL en dat soort partijen doen maar op een andere manier campagne, niemand zal ze missen. Voor de rest geen idiote debatten over alle zenders, wel mag bv 1 iemand van elke partij langskomen per uitzending (zoals bv op Radio2 gebeurde bij Jan Willem start op en ook bij Goedemorgen Nederland) en er mag dan alleen gesproken worden over wat de eigen partij wil. In die debatten is men van links tot rechts meer bezig (beetje Hillary Clinton stijl) met wat de andere alleen maar fout doet ipv zeggen waarom men op jouw partij moet stemmen.
 

Abubakari

Well-known member
Dat er teveel aandacht voor de 4 grote partijen is daar kan ik me in vinden, dat er meer aandacht naar partijen als PvdD, BBB, D66 enz moet, oke.
Dat is dus in grote lijnen waarom hij dat deed. Je bent het dus gewoon met hem eens.
 

JMD

Well-known member
Jammer dat hij het dan in het programma deed waarin ook alle kleine partijen eerder aan de beurt kwamen. Verder is dit niet de manier en ben ik het idd deels met hem eens (dat gaf ik al aan), maar niet met de manier waarop en ook niet zijn klaagzang over de jeudg enz, want die kunnen gewoon GL/D66/PvdA/VOLT/PvdD enz stemmen... (en doen dat ook)
 

JMD

Well-known member
Toch wel opvallend, om 19.45 pas 66% gestemd. Had echt wel meer verwacht, zeker gezien hoe het loopt met de spannende race om de grootste
 

JMD

Well-known member
Nu zie je de laatste week dat bijvoorbeeld op links PvdA/GL veel strategische stemmers gaat binnenkrijgen doordat zaterdag in de peiling de PVV de grootste dreigde te worden en aan de rechterkant gebeurt hetzelfde met de PVV (omdat bv stemmers van JA21/BVNL/FVD niet de VVD of PvdA/GL als grootste willen). En wat bv te denken van Kaag/D66 in 2021, toen de laatste dagen er ineens 6-7 zetels bijkwamen. of in 2012 toen links werd 'leeggezogen' doordat PvdA ineens heel dicht bij de VVD kwam.
 

JMD

Well-known member
De kiezer stemt idd, maar het aantal mensen dat strategisch stemt (nav de peilingen) is toch wel flink groot.
 

JMD

Well-known member
PVV zuigt dus rechts leeg en PvdA/GL links... Want had niet verwacht dat bv ook PvdD zou verliezen (die groeien sinds hun oprichting steeds), Volt, DENK, BIJ1 idem... SGP blijft gewoon op 3 zetels, zoals altijd...

En de VVD dus niet eens dichtbij de nummer 1 positie, maar die zijn echt flink weggevallen...

BBB op 7, vorig jaar hadden ze hiervoor getekend, maar vergelijk je het met maart...
 

JMD

Well-known member
PVV 35
PvdA/GL 26
VVD 23
NSC 20
D66 10
BBB 7
Maar 6 partijen dus met meer dan 5 zetels... Ongelooflijk
 
Bovenaan