Topklasse zondag seizoen 2015/2016

De Groene Scout

Well-known member
Voor HBS is het seizoen nog maar net achter de rug en de eerste Topklassers denken al weer aan het nieuwe seizoen en pakken deze of volgende week de training al weer op.
Volgens mij is (was) HSC'21 dit jaar het eerste. Vanavond is de eerste training afgewerkt. Hoog tijd dus om het seizoen ook hier in de voetbalkantine te openen. Dit zijn de clubs in willekeurige volgorde op een rijtje. De onderste 3 zijn nieuw. Wat denken we ervan????

Kon. HFC
JVC Cuijk
VVSB
Hercules
De Treffers
HSC'21
AFC
WKE
UNA
EVV
OJC Rosmalen
FC Lienden
HBS
Magreb'90
TEC
Sneek Wit Zwart
 

de waan

Well-known member
UNA is vorige week al begonnen. Wat mij betreft met VVSB ook meteen de grootste titelkandidaat.
 

De Groene Scout

Well-known member
Even contact gehad met de leider en die gaf aan dat er opvallend weinig met de bal werd gedaan vanavond. Zijn behoorlijk wat meters gemaakt. Eddy wil blijkbaar even kijken hoe de groep er conditioneel voor staat. De broertjes Uguz liepen tevreden rond en waren blij weer 'thuis' te zijn. Tja, het is natuurlijk ook een hele strijd om bij SVZW te moeten voetballen.
 
UNA is vorige week al begonnen. Wat mij betreft met VVSB ook meteen de grootste titelkandidaat.
VVSB begon op 2 juni al met 2 weken trainen. 21 juli begint deel 2 van de voorbereiding.

Persoonlijk hoop ik gewoon dat VVSB zichzelf zo snel mogelijk bij de eerste 7 voetbalt en daarna maar kijkt waar het schip kan stranden. De ploeg is nagenoeg hetzelfde gebleven, wel in de breedte sterker geworden, maar of de nieuwe jongens direct het niveau aankunnen, moet ik eerst nog maar zien.
 

De Groene Scout

Well-known member
Welke clubs hebben ook daadwerkelijk een plek bij de top 7 uitgesproken als 'de' doelstelling voor het nieuwe seizoen. Daar ben ik wel benieuwd naar.
 

Methone

New member
Heeft WKE uiteindelijk nog een Topklasse-waardig team bij elkaar gekregen?

Het lijkt mij wel een goede zaak als er een paar clubs uit grote steden met veel leden in de Landelijke Divisie terecht komen.
Zoals bijvoorbeeld AFC, HBS, Hercules, Kon. HFC, daar heb je in ieder geval in de toekomst kans op redelijk volle tribunes, vooral als ze straks wat vaker op de zaterdag moeten spelen, verder zijn ze ook minder afhankelijk van een enkele geldschieter (zoals bijv. Magreb '90 of SteDoCo). Verder gun ik het oud-top amateurclub De Treffers ook wel. Lijkt me lullig als die straks tegen de beloften van Achilles '29 in de topklasse moeten spelen. Verder had het leuk geweest als er een Zeeuwse club op het 3e niveau actief kon zijn, dat zit er niet meer in, wellicht over een paar jaar.
 

De Groene Scout

Well-known member
Het lijkt mij wel een goede zaak als er een paar clubs uit grote steden met veel leden in de Landelijke Divisie terecht komen.
Zoals bijvoorbeeld AFC, HBS, Hercules, Kon. HFC, daar heb je in ieder geval in de toekomst kans op redelijk volle tribunes, vooral als ze straks wat vaker op de zaterdag moeten spelen
Dat betwijfel ik. Vaak is het in de grote stad juist minder qua bezoekersaantallen. We moeten echt niet denken dat er in de 2e divisie in de toekomst wel ineens wekelijks 1000 mensen komen kijken bij clubs waar er nu tussen de 400 en 800 komen.
 

Methone

New member
Alleen AFC is echt laag, die hebben op zaterdagmiddag in ieder geval geen last van Ajax/FOX. Daar zou wat winst kunnen liggen voor ze. Voor de rest scoren de andere clubs toch redelijk voor zondag begrippen dacht ik. Maar Amsterdam met bijna 1 miljoen inwoners moet toch makkelijk een 2e club op het 3e niveau kunnen hebben lijkt me.
 

de waan

Well-known member
HBS en HFC zijn wel een beetje de uitzonderingen bij de stadsclubs. In de regel is het inderdaad armoe troef en leeft het juist in de dorpen veel meer. Is ook altijd zo geweest. In de jaren tachtig deden we al lacherig om de lege tribunes bij SC Enschede.

Het zal net zo gaan als met de topklasse. In het eerste jaar is het nieuw en zie je nog een stijging, daarna zakt het gewoon weer weg naar het oude niveau.

In Amsterdam trek je echt geen extra mensen voor een wedstrijd op niveau 3. AFC heeft zijn kleine eigen achterban en die gaan echt niet (veel) meer mensen trekken als ze op zaterdag spelen. Er is denk ik geen enkele amateurclub in Amsterdam die in potentie meer dan 500 mensen gemiddeld kan trekken. Daarvoor is er gewoon veel te weinig binding.
 
Laatst bewerkt:

Methone

New member
Het wordt in ieder geval een interessant seizoen, je kan nu mooi zien of er echt meer mensen op zaterdag bij de zondagclubs gaan komen. Zijn toch minimaal 7 van de 17 wedstrijden. Was HFC trouwens altijd al hoog, of hebben die geprofiteerd van het faillissement van HFC Haarlem?
 

de waan

Well-known member
Ook voor HFC geldt dat het vorig jaar nieuw was. Die gaan ook wel weer wat zakken denk ik. En ze hadden vorig jaar een stadsderby die het gemiddelde wat heeft opgeschroefd.
 

Methone

New member
Ik zit die toeschouwers aantallen van de afgelopen seizoenen een beetje te bekijken, en het viel me op dat de toeschouwers aantallen in de Zondag Topklasse lager zijn dan in de Hoofdklasse voor de oprichting van de TK. Wellicht zit men daar meer op regionaal voetbal te wachten dan landelijk.

Top 5 maar even gepakt als voorbeeld.

Topklasse Zondag 2014/2015
De Treffers Groesbeek 704
VVSB Noordwijkerhout 696
Koninklijke HFC 631
vv OJC Rosmalen 604
ADO'20 Heemskerk 604

Hoofdklasse Zondag 2008/2009
rkvv Westlandia Naaldwijk 1.138
VV Gemert 1.119
De Treffers Groesbeek 954
VVSB Noordwijkerhout 813
HSC '21 Haaksbergen 788
 

Joost

Well-known member
Dat is altijd moeilijk vergelijken. In het amateurvoetbal kan 1 derby al een wereld van verschil maken.

Kijk bijvoorbeeld naar De Treffers.
In 2008-2009 trokken ze in 14 duels 13.356 mensen. Trek daar de derby tegen Achilles vanaf en je komt op 835 in 13 duels, en ze speelden ook nog tegen Germania dat seizoen , en speelden mee om dan titel! Dan ligt het gemiddelde in 2014-2015 niet heel veel lager.

Koninklijke HFC trok in 16 duels dit jaar 10.096 toeschouwers. Zonder de derby was het gemiddelde maar 573.
 

JMD

Well-known member
Het wordt in ieder geval een interessant seizoen, je kan nu mooi zien of er echt meer mensen op zaterdag bij de zondagclubs gaan komen. Zijn toch minimaal 7 van de 17 wedstrijden. Was HFC trouwens altijd al hoog, of hebben die geprofiteerd van het faillissement van HFC Haarlem?

Een jaar of 20 terug was Kon. HFC iets van een vierdeklasser, maar sinds half jaren 90 zijn die gestaag de weg omhoog ingeslagen. Of het faillisement van de profclub daar iets mee te maken heeft betwijfel ik, de Koninklijke speelt aan de zuidkant van de stad, de profclub in Noord. De afstand van HFC Haarlem tot de Koninklijke HFC is bv net zo groot als van HFC Haarlem naar Telstar.
Gewoon goed beleid bij de Koninklijke dus, steeds elke keer een stapje hoger, geen gekke dingen.

Vergeet overigens niet dat tot mid jaren '90 RCH hoofdklasse speelde, dat is Heemstede, maar ligt qua afstand dichterbij de Koninklijke dan HFC Haarlem. Als de Koninklijke in een gat gedoken is, dan vooral die van RCH.
 

Unregistere

Well-known member
Ik ben benieuwd of Magreb '90 inderdaad voor een verrassing kan zorgen, waar ze zelf een beetje op hopen of zelfs rekenen.

Verder heeft Hercules een nieuwe trainer. Eric Speelziek, eerder dit seizoen voortijdig vertrokken bij Bennekom.
 

de waan

Well-known member
Bij volgers van het oostelijke voetbal vooral bekend als oudspeler van het grote Rheden uit de jaren tachtig.
 

Unregistere

Well-known member
Zo, over toppers van weleer gesproken. Dat was altijd een goede ploeg inderdaad, maar waar spelen ze nu? Als kind jaren op vakantie gegaan in Rheden, maar dan was het altijd zomerstop, dus heb ze nooit zien voetballen.
 
Bovenaan