Tokio 2020

JMD

Well-known member
De Russische dames gaan naar de OS, omdat ook Spanje zich voor de finale heeft geplaatst. Ik moet nog maar zien of Nederland zich plaatst via het OKT.

Precies. Daar ging het de afgelopen 2x ook fout.

3 plaatsen zijn er te verdienen in een veld van 15 deelnemers als ik het goed heb.
Voordeel is dat er vergeleken met 4 jaar terug nu 2 plekken meer te verdelen zijn, er doen 10 ipv 8 ploegen mee aan het dameswaterpolotoernooi.
 

Joost

Well-known member
De vorige twee keer was de opzet van dat toernooi heel anders.

Toen deden er 8 landen mee in twee poules, gingen ze alle acht naar de volgende ronde en was die kwartfinale het kwalificatiemoment. En twee keer trof Nederland het niet.

nu doen er 15 mee in theorie en zijn er maar drie plekken. Dan moet de opzet dus sowieso anders zijn.
 

JMD

Well-known member
De vorige twee keer was de opzet van dat toernooi heel anders.

Toen deden er 8 landen mee in twee poules, gingen ze alle acht naar de volgende ronde en was die kwartfinale het kwalificatiemoment. En twee keer trof Nederland het niet.

nu doen er 15 mee in theorie en zijn er maar drie plekken. Dan moet de opzet dus sowieso anders zijn.

Klopt, maar doordat er meer ploegen naar de Spelen gaan betekent het ook dat er nu minder sterke landen zijn waar je tegen komt te spelen.
 

Joost

Well-known member
Klopt, maar doordat er meer ploegen naar de Spelen gaan betekent het ook dat er nu minder sterke landen zijn waar je tegen komt te spelen.

Oja dat zeker. Vorige keer was er ook nog de pech dat Brazilië automatisch geplaatst was en de VS zich via de kwalificatie moesten plaatsen.

Geplaatst voor Tokyo zijn nu;
Japan
Verenigde Staten
Spanje
Canada
Australië
Rusland

Aan het OKT mogen meedoen;
Europa 8
Amerka's 3
Azie 2
Afrika 1
Oceanie 1

Het ligt in de lijn der verwachting dat vanuit Oceanie en Afrika geen teams komen.
In Azie is Japan al geplaatst als gastland, dan blijven enkel China en Kazakhstan over voor het Aziatisch kampioenschap waarvan er 1 nog rechtstreeks gaat. Hooguit komt vanuit Azië dus nog Kazakhstan naar het OKT
Bij de Pan-Amerikaanse spelen heeft Canada zich al geplaatst, daar mogen Brazilie, Cuba en Puerto Rico naar het OKT

Vanuit Europa hebben de volgende landen zich geplaatst;
Hongarije
Nederland
Frankrijk
Slowakije
Griekenland
Italie
Israel
Kroatie

Grofweg zijn er dus naast Nederland maar 3 andere landen die serieus kans maken op de spelen; Hongarije, Griekenland en Italië. De rest dient slechts als kannonenvoer op dat OKT.
 

JMD

Well-known member
Oja dat zeker. Vorige keer was er ook nog de pech dat Brazilië automatisch geplaatst was en de VS zich via de kwalificatie moesten plaatsen.
Maar dat kan je wegstrepen tegen het feit dat Japan nu al rechtstreeks geplaatst is... Dat is nou ook niet echt een waterpololand...
 

Joost

Well-known member
Maar dat kan je wegstrepen tegen het feit dat Japan nu al rechtstreeks geplaatst is... Dat is nou ook niet echt een waterpololand...

Ik snap je redenatie maar het ligt vooral in de gevolgen ervan.
In 2016 kwalificeerden de continentale kampioenen zich maar die van de Amerika's niet omdat Brazilië gastland was. Daardoor moest grootmacht Verenigde Staten zich via het OKT plaatsen.

Dit keer zijn er iets meer plaatsen te verdelen waardoor ook de wereldkampioen en de winnaar van de World League mogen gaan. De VS zijn regerende wereldkampioen en daardoor mag ook Canada als nummer 2 van het pan-amerikaanse kampioenschap gaan.

Zo komen er op het OKT minder sterke teams.

Tijdens de factchecking zag ik wel dat er op het OKT nog maar twee plekken zijn te verdienen zoals de bondscoach ook al zei. Verschil is dat er eerder geen Afrikaans kampioenschap of afgevaardigde zou zijn. Bij de mannen zou Zuid Afrika nu toch een team willen sturen, bij de vrouwen is dat nog ongewis maar zou het ook Zuid Afrika kunnen zijn.
 

Joost

Well-known member
Ik verwacht eigenlijk wel dat we op de fiets wel 10 medailles gaan halen op de weg, de baan, BMX en mountainbike.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat is zeker niet uit te sluiten, maar om er dan nog 34 bij te halen op de andere onderdelen vind ik wel erg optimistisch.
 

JMD

Well-known member
Nee, ik geloof er ook niet zo in idd.
Vind het jammer dat je niet kan bekijken hoe ze de aan die 44 medailles komen. Bij de voorspelling van Sports Illustrated (altijd een week of 2 voor de Spelen) kan je die altijd wel zien.
 

JMD

Well-known member
Dat is zeker niet uit te sluiten, maar om er dan nog 34 bij te halen op de andere onderdelen vind ik wel erg optimistisch.

Dan moet alles meezitten idd. Hockeyploegen allebei een medaille, waterpolodames, voetbaldames en handbaldames ook. Wat zwemmedailles, atletiek, judo, roeien, boogschieten, schermen, paardrijden. Als het allemaal goed valt kan het best gaan gebeuren, maar er zijn (zoals gevegt terecht aangeeft) ook altijd tegenvallers..

Sydney2000 werd zo goed omdat zo ongeveer alles daar meezat (op de 4x100m heren zwemmen na, die gediskwalificeerd werden door een te snelle wissel in de series) en Van Moorsel, De Bruijn en VDH in topvorm waren en goed piekten.
 

Joost

Well-known member
Poging om aan die 16 keer goud te komen;

1 Wielrennen dames wegwedstrijd
2 Wielrennen dames tijdrit
3 BMX dames race
4 Baanwielrennen mannen keirin
5 Baanwielrennen mannen sprint
6 Baanwielrennen mannen teamsprint
7 Baanwielrennen dames omnium
8 Baanwielrennen dames madison
9 Hockey dames
10 Windsurfen mannen
11 Windsurfen dames
12 Zeilen dames laser
13 Mannen roeien 4
14 Mannen roeien 8
15 Roeien dames, meerdere kansen
16 Tennis, dames
17 Handbal, dames
18 Atletiek, dames 200m
19 Boksen, dames

Verder zou ik het niet weten. Op de judomat, op een paard en in een zwembad presteren we al even niets meer. Maar of we in taekwando of sportklimmen iets kunnen weet ik niet.
Ik denk wel dat er op bijvoorbeeld boogschieten nog wel iets te rapen valt.
 

Pascallovic

Well-known member
Met atletiek zou ik eerder voor goud van Hassan gaan op 1500m/5000m dan voor Schippers die al een paar jaar haar topniveau niet weet te halen.
 
Bovenaan