Tokio 2020

JMD

Well-known member
Zo vlak voor Rio alvast dit topic aangemaakt, want er is vandaag groot nieuws over Tokio 2020 bekend geworden.
Het IOC heeft ingestemd met de toevoeging van de volgende 5 sporten in Tokio:
Honkbal/softbal
Sportklimmen
Karate
Surfen
Skateboarden

Deze sporten zullen alleen in Tokio op het programma staan. Het IOC heeft een paar jaar terug de 'Olympische Agenda 2020' opgesteld en daarin aangegeven dat elk organisatiecomit? 5 niet-Olympische sporten op het programma mag zetten (vroeger had je de zogeheten demonstratiesporten, maar nu om het 'echie')

Honkbal/softbal was te verwachten, dat is groot in Japan
Karate ook natuurlijk
Sportklimmen en skateboarden is gedaan met het oog op de jeugd (ook een onderdeel van Olympische Agenda 2020), het verzoek van het IOC ligt er om die onderdelen te laten houden in 'urban settings'.
ALleen surfen snap ik niet. WIndsurfen is al olympisch. Dit zal dan golfsurfen zijn???

Edit: Aha, TT meldt het ook. Surfen is idd golfsurfen (brandingsurfen). Bowling, wushu (vechtsport) en squash is afgevallen. Wushu niet snap ik wel, er is al een vechtsport bijgekomen en met judo, taekwondo, boksen en worstelen zitten de Zomerspelen al vol met vechtsporten. Bowling er niet bij snap ik ook wel, dat is volgens mij niet groot. Maar squash is imo echt een gemiste kans.
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Bij squash wordt altijd gezegd dat het moeilijk te volgen is op tv, maar goed hetzelfde geldt voor ijshockey en dat is toch niet weg te denken uit de OS.
 

Ceephax

New member
Cricket nogsteeds niet? Dat lijkt me vooral commercieel interessant met die 1,5 miljard Indi?rs en Pakistanen.
Wel mooi dat het Rugby weer terug is.
 

JMD

Well-known member
We gaan dit topic even een kick geven.

De Oranjevoetbaldames plaatsten zich vandaag voor de Spelen in Tokio.

Al eerder gekwalificeerd zijn:
Paardje dansen team
Paardje springen team
Marit Bouwmeester (laser radial, zeilen)
Lilian de Geus (RS:X)
 

Pascallovic

Well-known member
Hoe serieus moet je die Spelen nemen, als de halve wereldtop bij het damesvoetbal niet mee mag doen omdat ze uit Europa komen?
 

erka

Well-known member
Hoe serieus moet je die Spelen nemen, als de halve wereldtop bij het damesvoetbal niet mee mag doen omdat ze uit Europa komen?

Net zo serieus als andere teamsporten op de OS. Vrijwel in elke sport een stuk minder sterk dan een WK. Of het nou herenvolleybal is of dameshandbal.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe serieus moet je die Spelen nemen, als de halve wereldtop bij het damesvoetbal niet mee mag doen omdat ze uit Europa komen?

Nu is het ook voor het eerst dat Europese landen zo oppermachtig zijn op een WK bij de vrouwen. Bij de vorige OS was een van de Europese landen die meededen (Zweden) een verliezend 1/8e finalist...
 

JMD

Well-known member
Net zo serieus als andere teamsporten op de OS. Vrijwel in elke sport een stuk minder sterk dan een WK. Of het nou herenvolleybal is of dameshandbal.
Precies.

Bij damesvolleybal hebben ze de kwalificatietoernooien omgedraaid. De vorige keer was er eerst een continentaal kwalificatietoernooi (in Europa werd die plaats vergeven op het EK) en daarna werden de resterende plaatsen op een mondiaal toernooi verdeeld. Nu is dat andersom, eerst een zwik globale toernooien (ik meen 6 poules van 4, uit elke plaatst 1 zich) en daarna nog de continentale. Het kan dus zo zijn dat er maar 0 of 1 ploeg uit Europa zich plaatst en dan knokt iedereen zich daarna 'dood' op het Europese toernooi....
Dus het is te hopen dat NL zich op dat globale toernooi zich plaatst, anders kan het zomaar naast de Spelen grijpen.


Wat je ook nog gaat krijgen is dat er volgens mij maar 18 speelsters mee mogen naar Tokio, in plaats van 23 bij het WK...
 

Joost

Well-known member
Voor de Nederlandse damesvolleybalsters is het ook nog een hele pittige loting in een poule met itali?.
Voordeel is wel dat na die eerste fase waarschijnlijk Rusland en Servi? geplaatst zijn.

Dan is de verliezer van Nederland -Italie de absolute topfavoriet voor kwalificatie op het continentale toernooi. De best mogelijke tegenstanders zijn Turkije en Duitsland, dat moeten de dames echt wel redden.
 

JMD

Well-known member
Voor de Nederlandse damesvolleybalsters is het ook nog een hele pittige loting in een poule met itali?.
Voordeel is wel dat na die eerste fase waarschijnlijk Rusland en Servi? geplaatst zijn.

Dan is de verliezer van Nederland -Italie de absolute topfavoriet voor kwalificatie op het continentale toernooi. De best mogelijke tegenstanders zijn Turkije en Duitsland, dat moeten de dames echt wel redden.

Precies, maar stel dat Rusland of Servi? zich niet plaatsen dan heb je dus een probleem, en daar heb je geen invloed op. Als het andersom was (eerst continentaal dan globaal) plaats je je als NL zijnde naw niet direct, maar op het globale toernooi (waar dan een stuk of 4 plaatsen te verdelen zijn) wel eenvoudig en heb je invloed op het resultaat.
 

Joost

Well-known member
De kwalificatie voor 2016 zat wel even anders in elkaar. Daar was eerst dat Elitetoernooi waar Servi? zich plaatste. Daarna ging Rusland via het Europese toernooi.

Ik denk dat het voor Nederland in dit geval weinig uit gaat maken. Maar op papier zou je nu de beste 6 sneller aan een plekje op de spelen helpen.
 

erka

Well-known member
En toch, als ze hun normale niveau halen, zou het geen probleem moeten zijn.
 

JMD

Well-known member
En toch, als ze hun normale niveau halen, zou het geen probleem moeten zijn.
NL - Itali? ontloopt elkaar niet veel, dus dat kan je verliezen. Dan gaat Itali? naar de Spelen. Stel nou dat Rusland en/of Servi? ook een offday heeft (en het zijn maar pouletjes van 4, dus 1 misstap is dodelijk) dan heb je dus een groot probleem.
 
Bovenaan