Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Voor een cover van een nummer van het onvolprezen Sublime draait Lana Del Rey haar hand evenmin om. Dat levert dus ook een prima track op en daar mag best een keer een muntje aan besteed worden, zou je zeggen.
Wisten jullie al dat Lana Del Rey een nieuwe plaat heeft en dat die zeer sterk is? Vast niet. Daarom een muntje voor haar, kunnen jullie mooi zelf luisteren! :duim:
Nou, vooruit. Een keer iets anders dan. Muntje voor Brittany Howard, de frontvrouw van Alabama Shakes. Ze heeft met Jaime een sterke soloplaat gemaakt, die muzikaal heel vaak afwijkt van de soulrock die ze met haar band maakt. Stemvervormers, elektronische invloeden; er komt van alles voorbij. Maar ik vind haar toch het sterkst in de songs waarin het vooral om haar krachtige stem en intense voordracht draait. Dus een muntje voor deze song:
Ik doneer vandaag een muntje aan het Australische Tropical Fuck Storm, dat met Braindrops weer een fijn album heeft gemaakt. De zanger, die een beetje klinkt als een jonge, dronken Nick Cave, wordt ondersteund door een onderkoeld dameskoortje.
Omdat er al allerlei lijstjes opduiken over de beste platen van 2010-2019, doneer ik vandaag een muntje aan een plaat die daarin ook veelvuldig wordt genoemd. Lemonade van Beyonc?. Een album waarop ze muzikaal gezien vaak heel anders uit de hoek komt dan mensen mogelijk van haar verwachten. Zoals in dit nummer:
In het algemene muziektopic was iemand zo vriendelijk om mij te wijzen op Norman Fucking Rockwell!, een nieuwe plaat van Lana Del Rey. Die heb ik dus maar even beluisterd en vervolgens constateerde ik dat dit album in diverse lijstjes met de beste platen van 2010-2019 ook al erg hoog scoort. Verbaast mij niets. Daarom dus een muntje voor Lana, moet best kunnen.
Deze kwam voorbij in mijn playlist in de auto vanmiddag. Leverde de vertraging toch iets moois op, anders had ik dit nummer pas morgen gehoord. Dus een muntje voor Peter Koelewijn!
Hoe lang ken ik jou al, Robbie?
Oh, jongen wat een lange tijd
We wonnen samen veel met poker
En raakten samen alles weer kwijt
En praatjes zat in de kroegen
Soms viel dat niet bij iedereen
Maar dan stonden we schouder aan schouder
En sloegen ons er samen doorheen
Refrein:
H?, h? Robbie
Robbie, hoe is het nou?
Je ogen staan zo somber
He Robbie dat is niks voor jou
H?, h? Robbie
Robbie, hoe is het nou?
Ik ken dat ouwe makker
Ik heb mijn portie gehad
Maar verwachtte nooit dat
Jij het jouwe ook krijgen zou
En weet je nog die zomer
Samen daar aan de zee
Het was een heel goed jaar voor meisjes
En dat pikten wij ook even mee
En we hadden ook nog een business
Het ging te gek en we deden sam-sam
Maar op een dag was dat ook weer over
Ik weet nog steeds niet hoe dat kwam
Refrein
Maar ik zal de dag nooit vergeten
Dat ik haar aan jou heb voorgesteld
Ik zei haar: 'Dit is mijn guppie Robbie! '
En ik ben erg op die boy gesteld
En jullie werden zo goede vrienden
Ik kwam er later achter iets te goed
Maar wie zal er in de verte denken
Dat je ouwe makker zo iets doet
H?, h?, h? Robbie
Robbie, hoe is het nou?
Je ogen staan zo somber
He Robbie dat is niks voor jou
H?, h? Robbie
Robbie, hoe is het nou?
Oh, ik ken dat ouwe makker
Ik heb mijn portie gehad
Maar verwachtte nooit dat
Jij het jouwe ook krijgen zou
Oh, hoe lang ken ik jou al Robbie?
Jongen wat een lange tijd
We hebben samen veel met gewonnen
En nou zijn we samen alles kwijt
Dit is gewoon Nederlandstalige blues jongens! :duim:
Big Thief, dat begin dit jaar al knalde met U.F.O.F., heeft nu al een opvolger uitgebracht. Two Hands heet die, volgens de band zelf de aardse tegenhanger van de meer buitenaards klinkende voorganger. Gewoon weer een ijzersterk album en dus een muntje voor Big Thief!
Ook een zeer hete aanrader voor De Waan, schat ik in.
De Canadese zangeres Frazey Ford, ooit lid van The Be Good Tanyas, heeft ook al twee sterke soloplaten gemaakt. Indian Ocean uit 2014 viel destijds qua jaarlijstjes een beetje overal buiten, omdat ze die plaat wat laat in het jaar uitbracht. Zonde, ook al omdat de opener echt geweldig is. Vind ik dan. Dus daar doneer ik een muntje aan, in de hoop dat meer mensen eens naar Frazey gaan luisteren.
Angel Olsen is een dame die al enkele jaren door het leven gaat als 'indiebabe'. Haar nieuwste plaat All Mirrors is weer heel anders dan de voorganger. Het tempo gaat wat omlaag, maar dat kan ze ook prima. Muntje voor Angel dus!
Stef Kamil Carlens, bekend van vooral dEUS, Zita Swoon en Moondog Jr., heeft onlangs een tweede soloplaat gemaakt. Making Sense Of ∞ heet die. De grillige gekte van zijn vroegere werk is wel verdwenen. Een volwassener, rustiger en melodieuzer geluid dus, maar songs schrijven kan hij nog altijd. Muntje voor SKC!
Tegan & Sara hebben ook een nieuwe plaat. De Canadese tweeling klinkt daarop een beetje zoals op de oudere albums van pakweg 12-15 jaar geleden, die periode. Niet zo gek, want het zijn oude demo's die ze nu toch maar hebben uitgewerkt. Het album heet Hey, I'm Just Like You en bevat dus weinig nieuws onder de zon, maar er zijn genoeg artiesten bij wie dat niet erg is. Muntje voor de zussen!
Het is een goed jaar voor de vrouwelijke artiesten. Ook veel jonge talenten die zich melden. King Princess is er zo ??n. Haar echte naam is Mikaela Straus, een twintigjarige dame uit Brooklyn. Haar eerste singles waren al veelbelovend. Die staan helaas niet op haar debuutplaat Cheap Queen, maar die bevat gelukkig nog genoeg ander fraai werk. Muntje voor haar.
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.