The Jukebox

Janssen

Well-known member
Zijn dat die gasten van Nelly the Elephant? Daar hebben we menig festivalcamping mee wakker gehouden door de jaren heen.

Unregistere

Well-known member
Wilco dubbel, maar die komt bij jou vast ook nog een stuk hoger in de lijst langs toch? En Pixies ook :duim: !

Zelf zit ik nu bij #24, een vrij recente plaat. Deze komt namelijk uit 2016. Hij stond er al eerder in met de voorganger van dit album, maar met Malibu overtrof Anderson .Paak zich nog maar eens. Het multitalent liet op deze plaat horen hoe veelzijdig hij is. Muntje kiezen is helemaal niet zo eenvoudig, maar dan ga ik vandaag toch voor deze.

Fantastisch hoe twee nummers min of meer in elkaar overlopen en het past perfect.

de waan

Well-known member
Wilco dubbel, maar die komt bij jou vast ook nog een stuk hoger in de lijst langs toch?

Nee, niet eens. Ik ken ook lang het complete oeuvre van Wilco nog niet.

Maar nummer #78 kan jij denk ik ook wel waarderen. Let Love In van Nick Cave en zijn Bad Seeds. Do You Love Me is dan een vrij voor de hand liggende keuze van dat album.

Unregistere

Well-known member
Die kan ik zeker waarderen. Stond op #64 bij mij!

Nu zelf bij #23, een klassieker. The Beatles met Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Daar kan ook vrijwel elk nummer van worden uitgekozen, maar voor mijn muntje ga ik voor deze:

Unregistere

Well-known member
Altijd goed. Kinks komen we ook bijna tegen in mijn lijstje! Maar eerst #22. Nog niet de hoogste notering met damesvocalen, maar wel de hoogst genoteerde solozangeres. Dusty Springfield met het prachtige Dusty In Memphis uit 1969.

Kan me nog herinneren dat ik jaren terug, in mijn vorige baan, een keer een studiedag had. Het zal zo'n tien jaar terug zijn geweest. De docente voor de dag zette tijdens een pauze wat muziek op. Adele en daarna Gabriella Cilmi. Lyrisch was ze. Dit meisje was een megatalent en had samen met Adele de beste blanke soulstem ooit. Ik zag wat collega's knikken, maar ik kon alleen maar denken 'Dusty.... En Dusty dan?' Ach, soms moet je maar gewoon zwijgen.

Deze plaat is zo ongelooflijk goed, wat mij betreft. De anekdote dat tijdens de opnamen de muziek in haar koptelefoon zo hard stond dat de technici er bijna pijn van in de oren kregen, maar Dusty die bleef vragen of het harder mocht, want ze kon zichzelf nog horen. Zoveel kracht in die stem. Wow!

Muntje kan ook bijna alleen maar naar dit nummer gaan, misschien wel het beste lied over overspel ooit. De manier waarop Dusty het brengt... Vooral de regel 'She's hurt you again, I can tell' is zo goed gezongen.

Unregistere

Well-known member
Ook niets mis mee, erka, ook niets mis mee!

Ik ga echt richting absolute top van mijn lijst nu en ben bij #21 beland. Daar staan de ultieme slackers, namelijk Pavement. Met het onvolprezen Crooked Rain, Crooked Rain uit 1994. Muntje gaat naar een nummer waar ook een geinig clipje bij hoort:

Vanavond maar weer naar de kapper!

Makanaky

Well-known member
:duim: leuke band, de 1e 3 platen. Staat ook nog ergens in mijn CD-kasten om afgestoft te worden.

Unregistere

Well-known member
Ben ik mooi bij #20 nu. De band waar erka al wat muntjes aan spendeerde de afgelopen dagen. Inderdaad, The Kinks met The Kinks Are The Village Green Preservation Society uit 1968. Wat mij betreft hun beste werk. Heerlijke plaat over het echte Engelse leven uit die tijd, uiteraard vol ironie. Mijn muntje gaat naar dit nummer over twee jeugdvrienden die uit elkaar zijn gegroeid.

erka

Well-known member
Als je het niet zou weten, zou iedereen zeggen dat het de Beatles zijn. The Kinks: meest onderschatte band ooit?

Makanaky

Well-known member
Ja joh, 15 top-10 noteringen en minstens evenzoveel in de top-2000. En dan te bedenken dat ze in Engeland nog v??l groter zijn.

Unregistere

Well-known member
Lekker hoor, Miley!

Zelf nu bij 19. Daar vinden we de hoogst genoteerde hiphopplaat in mijn lijst, namelijk good kid, m.A.A.d. city van Kendrick Lamar uit 2012. Geweldig album vol verhalende songs over het leven van een jonge jongen in Compton. Muntje kan voor zo'n beetje elk nummer, maar vandaag heb ik zin in deze:

Unregistere

Well-known member
Een plekje hoger, op #18, vinden we Prince. Hij stond er al eerder een keer in en heeft hierna nog twee noteringen. Deze is voor Around The World In A Day uit 1985. Fijne plaat. Altijd moeilijk om zijn werk te vinden op YouTube, dus de muntjeskeuze is deels gebaseerd op beschikbaarheid. Maar met dit nummer is dat niet erg. Ruim vijf minuten genieten:

Unregistere

Well-known member
Nog weer een treetje hoger op de ladder ;) vinden we de hoogst genoteerde plaat van Nederlandse bodem. Die staat dus op #17. Het is Weeps van Daryll-Ann, een meesterwerkje vol tintelende melodie?n. Muntje kiezen is oh zo lastig, maar vandaag ga ik voor deze:

Bovenaan