In het eerste seizoen van de VAR (2018-2019) was de KNVB echt heel open, elk weekend werd er een VAR-moment getoond met alle communicatie. Het is daarna (helaas) veel minder gegaan met openheid. Af en toe wel een uitgebreider filmpje (Makkelie bij de Klassieker van afgelopen voorjaar en Nijhuis bij return finale playoff van mei), maar dan houdt het op. Behalve dat het jammer is (want een kijkje achter de schermen vind ik altijd leuk) is het ook onhandig imo, zeker bij dit soort situaties. Het geeft net als in mei onduidelijkheid. Heeft de VAR het als 'penalty' beoordeeld? Vond hij het niet echt een penalty maar ook geen clear and obvious error. Enz...
Ik blijf erbij dat je voor dit soort belangrijke momenten gewoon even de scheids moet roepen naar het scherm. Net als in mei is mijn mening hetzelfde: de scheids kan een pingel geven, is een split-second. Waarom geef je hem dan niet de beelden?
Overigens zou het mij ook wel wat lijken dat elk team 1 (of 2) VAR-momenten per duel mag aanvragen, zoals bij hockey gebeurt(video-referral). En wordt het moment toegewezen, dan behoud je je VAR. Volgens mij grijpt de Videoscheids bij hockey sowieso nooit in, alleen op verzoek. Is ook wat voor te zeggen. En daar beslist dan de scheids bij de schermen, niet de scheids op het veld. Werkt daar heel goed. Plus dat het niet lekker kijkt als VAR zijnde als je vlak voor de tribune staat met honderden fans voor je die je van alles toeschreeuwen.