Controlfreak Pastoor is niets voor Sparta, het Roda JC van de Randstad
Twee keer per voetbalseizoen schrijf ik over Sparta. Als supporter. Deze keer word ik gedreven door afkeer en wanhoop. Sparta staat 18de. Tot en met het einde van het seizoen. Dat is de schuld van Alex Pastoor.
Het gekke is dat hij een prima trainer is. Maar hij wil veel meer zijn dan dat. Pastoor dwong bij zijn contractverlenging af dat hij ook het aankoopbeleid mocht bepalen. Of hij heeft een waardeloos netwerk, of hij kan niet scouten. Bij concurrerende clubs als Excelsior, ADO, NAC en VVV spelen betere spelers, vaak voor minder geld. Pastoor heeft Sparta opgezadeld met een leger talentloze voetballers, veelal buitenlanders. Wij zijn het Roda JC van de Randstad. Pastoors credo luidt: liever een ouwe Sloveen, dan een oud-Spartaan.
Jazeker werd hem tegengas gegeven. Een icoon als Leo Beenhakker deed het en een oer-Spartaan als Pim Verbeek. Pastoor, betweterig en hautain, stond op zijn strepen, voornoemde mannen zijn weg. De mensen die Sparta nu besturen vinden Pastoor doodvermoeiend en koppig. Hij heeft, vind ik, mijn vroeger zo sympathieke clubje beroofd van veel. Pastoor beweert dat hij amateurisme wegsnijdt, insiders beweren dat hij sfeer en cultuur kapotmaakt.
Hij wil bouwen, maar het gaat om overleven. Vorig jaar verloren we in het voorjaar de cruciale wedstrijden van Roda JC, ADO en Excelsior. Op karakter werden we weggevaagd. Door een wonder degradeerden we niet. Dit seizoen verloren we al van Roda en ADO. Excelsior wacht zaterdag. Zo’n wedstrijd tegen je Angstgegner hoor je te beschouwen als een (rituele) oorlog. Welnee, zegt Pastoor. Je moet juist geen onderscheid maken tussen wedstrijden. Dat verkoopt hij als waarheid aan zijn spelers, mannen zonder winnaarsmentaliteit - een enkeling daargelaten. Zij vinden hem een goede trainer. Dat is hij ook best, maar ja, winnen hoort er ook bij. 8 gespeeld, 5 punten wordt 34 gespeeld 21 punten. Een speler van dit team zei godbetert tegen me: ,,We zijn lieve jongens. Intrinsiek gaan wij niet over lijken.’’
Persoonlijk denk ik dat Alex Pastoor de ideale man is voor Barcelona. Voor Sparta is deze controlfreak ongeschikt. Ik dank hem nogmaals voor de promotie in 2016, maar na zijn ontslag zitten we nog anderhalf jaar met de gebakken peren.