Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Mario

Well-known member
Verwacht Putin nu dat die landen Oekraïne gaan aanvallen, of daarmee akkoord gaan? Hij weet toch wel dat het Warschau-pact niet meer bestaat?

JMD

Well-known member
Rusland's plan voor Oekraine is ook bekend. Donetsk en de Krim uiteraard naar Rusland. Het westen (Lviv) naar Polen, Hongarije (Uzhhorod) en Roemenië (Chernivtsi), daarmee de situatie van voor WO2 weer terugbrengen. De rest dan een vazalstaat ala Belarus.
Putin heeft het hoofdstuk 'verdeel en heers' goed gelezen...

JMD

Well-known member
Plus het hoofdstuk "ik zet te hoog in, dan roept iedereen dat nooit, en dan krijg ik de afgeslankte variant en dan heb ik toch mijn zin"
Zit er idd ook dik in. Maar ook daar is hij niet de eerste in die zoiets gebruikt...

JMD

Well-known member
Geen zorgen, Trump lost dit binnen 24 uur op.
Dat is hem in ieder geval niet gelukt.

Maar als je onderstaand leest had Biden dus echt geen idee...

"Achteraf gezien had Biden volgens experts moeten inzetten op diplomatie. "In plaats daarvan werd alleen gefocust op voorkomen dat Rusland de oorlog zou winnen", zegt George Beebe, strategie- en Ruslandexpert bij de Amerikaanse denktank Quincy Institute. Hij was adviseur voor ex-vicepresident Cheney en directeur van de inlichtingenafdeling bij de CIA die zich bezighoudt met Rusland. "
Hee, diplomatie en onderhandelen, zoals al 2,5 jaar wordt gezegd. Maar nee, dat mocht niet want 'Rusland moet verslagen worden'... Tsja, als je alleen al naar de landkaart kijkt zie je dat dat onmogelijk is...
Toch opvallend dat bij zo ongeveer elke oorlog er altijd gestreefd wordt naar diplomatie en vrede, maar dat dat bij de Oekraïne-oorlog nooit bespreekbaar was. Je zou bijna denken dat er andere zaken spelen. (zoals Amerikaanse wapenbedrijven die baat hebben bij meer oorlog)

JMD

Well-known member
De Oekraïense president Zelensky is bereid tot diplomatie om een einde te maken aan de Russische oorlog tegen zijn land. Hij wil desnoods ook met de Russische president Poetin onderhandelen, zo laat hij weten. Hij vindt dat ook ‘Europa’ moet aanschuiven bij het overleg.

In een dinsdagavond uitgezonden interview met de Britse presentator Piers Morgan zei Zelensky dat hij dat zou doen als het de enige manier is 'waarin we vrede kunnen brengen aan het volk van Oekraïne en niet nog meer mensen verliezen'. Morgan opperde de mogelijkheid van onderhandelingen tussen Oekraïne, Rusland, de Verenigde Staten en de Europese Unie.
(van het liveblog van ad.nl)

Hier word ik dus heel cynisch van. Dit wordt al 2 jaar aangegeven dat er onderhandeld moet worden omdat het anders teveel slachtoffers kost... Maar nee, Zelensky (en de EU) wilden per se doorvechten tegen de grote boze Putin (terwijl eenieder snapt dat Rusland zo groot is dat het zo goed als niet te verslaan is (Hitler en Napoleon lukte het ook niet) en dat die gek in Moskou niet te beroerd is daar alles voor uit de kast te halen), want anders zou Putin spreekwoordelijk morgen in Brussel en Amsterdam staan. Miljarden is er heen gestuurd, boycots gedaan (waar vooral het Russische volk last van heeft, de Russische top ongetwijfeld niet), maar de EU handelde wel met Rusland voor gas....

erka

Well-known member
Putin zal pas vrede willen als hij Krim mag houden, Donetsk-basin er bij krijgt, Oekraine geen NAVO en geen EU wordt. Daar moet Zelenski op toegeven. Maar de vraag is dan, wat krijgt hij er voor terug? Ik zou het niet weten.

JMD

Well-known member
Putin zal pas vrede willen als hij Krim mag houden, Donetsk-basin er bij krijgt, Oekraine geen NAVO en geen EU wordt. Daar moet Zelenski op toegeven. Maar de vraag is dan, wat krijgt hij er voor terug? Ik zou het niet weten.
Jep. Hij zal de winst vooral moeten zien in het behouden van wat er over is en het minder slachtoffers enz... Want als dit zo doorgaat heeft Oekraïne zo meteen niemand meer over hebben om het land te verdedigen.

EN ja, dat is natuurlijk heel klote voor Oekraïne, maar als je sec kijkt zijn in Europa al 80 jaar de grenzen hetzelfde (even los van het losmaken van de oud-Sovjet en Joegoslavië staten en het samenvoegen van Duitsland, dat waren immers al bestaande grenzen van bv provincies maar werden ineens landen). Het is in de hele Europese geschiedenis nog nooit gebeurt dat de landkaart van Europa er al zo lang hetzelfde uitzag. Tot voor WO-1 was het doodnormaal dat af en toe grenzen veranderden. De Elzas is tussen 1850 en 1950 volgens mij wel 5x van 'land' gewijzigd.

JFK

Well-known member
En waarom moet Zelensky daar op toegeven?
Rusland valt een soeverein land binnen, maakt diverse steden met de grond gelijk en mag dan ook nog eens die gebieden houden?

Rusland moet gewoon opdonderstalen uit Oekraïne en overgaan tot herstelbetalingen.

JMD

Well-known member
Eens natuurlijk,maar denk niet dat putin dat wil doen. De andere optie is doorvechten tot er geen Oekraïners meer over zijn...

erka

Well-known member
En waarom moet Zelensky daar op toegeven?
Rusland valt een soeverein land binnen, maakt diverse steden met de grond gelijk en mag dan ook nog eens die gebieden houden?

Rusland moet gewoon opdonderstalen uit Oekraïne en overgaan tot herstelbetalingen.

Dat kan niet anders want als hij dat niet doet gaat Rusland gewoon door.

Batigoal

Well-known member
Dit zal het wel worden. De vraag is alleen hoeveel manschappen en moeite het voor Rusland gaat kosten om deze gebieden te blijven bezetten. Het zal onrustig blijven in de gebieden waar nog veel Oekraïners zitten, dus de vraag is hoe lang de 'vrede' dan stand blijft houden.

JMD

Well-known member
Dit zal het wel worden. De vraag is alleen hoeveel manschappen en moeite het voor Rusland gaat kosten om deze gebieden te blijven bezetten. Het zal onrustig blijven in de gebieden waar nog veel Oekraïners zitten, dus de vraag is hoe lang de 'vrede' dan stand blijft houden.
Dat zal er van af hangen hoeveel procent van de bevolking pro Russisch is. In de donbas zitten veel prorussische mensen

Bovenaan