Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Max

Administrator
Forumleiding
Precies. Dit bedoel ik. Ik snap het gejuich ook niet. Die Putin is een grote eikel, 100%, maar een kat in het nauw maakt hele gekke sprongen.

Het is niet zonder zorgen, maar voorzichtig optimisme lijkt mij terecht.
 

Makanaky

Well-known member
Er zal vast weinig democratisch uit komen, ongeacht de afloop. En daarbij aangetekend: wat is er voor draagvlak voor omwenteling bij een bevolking die al de nodige revoluties heeft moeten doorstaan.?
 

erka

Well-known member
Het is niet zonder zorgen, maar voorzichtig optimisme lijkt mij terecht.

Ik snap het echt niet waarom je optimistisch bent. Die Wagner groep is geen haar beter dan Poetin, sterker nog waarschijnlijk nog een stuk fouter. De gewone Russen zal het een zorg zijn, die hebben het liefst dat Poetin blijft. Wat wij hier nogal onderschatten.
 

Batigoal

Well-known member
Denk ook niet zozeer dat Putin/de regering even wordt omvergegooid, dat kan ook niet. Wat wel kan is dat dit Rusland maanden of jaren terugwerpt in hun planning voor de oorlog. De Wagner-groep bestaat uit 12% van het totale leger begreep ik, reken daarbij ook alle deserteurs nu mee en dat is toch een behoorlijke hap uit de krijgsmacht die ze niet meer in kunnen gaan zetten in Oekraïne.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Max

Administrator
Forumleiding
Ik snap het echt niet waarom je optimistisch bent. Die Wagner groep is geen haar beter dan Poetin, sterker nog waarschijnlijk nog een stuk fouter. De gewone Russen zal het een zorg zijn, die hebben het liefst dat Poetin blijft. Wat wij hier nogal onderschatten.

Mijn optimisme zit hem in dat er nu al 25.000 bovengemiddeld getrainde troepen uit Oekraïne zijn en nu een probleem zijn voor Moskou. Poetin overleeft wel, maar moet zijn focus tijdelijk verleggen en dit gaat hun materiaal en manschappen kosten. Als ik dacht dat Wagner morgen het voor het zeggen zou hebben, dan zou ik pessimistisch zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

erka

Well-known member
Mijn optimisme zit hem in dat er nu al 25.000 bovengemiddeld getrainde troepen uit Oekraïne zijn en nu een probleem zijn voor Moskou. Poetin overleeft wel, maar moet zijn focus tijdelijk verleggen en dit gaat hun materiaal en manschappen kosten. Als ik dacht dat Wagner morgen het voor het zeggen zou hebben, dan zou ik pessimistisch zijn.

Aha, nu begrijp ik het. Ik ben wat minder optimistisch op effect Oekraine maar het is inderdaad niet verkeerd dat die troepen nu weg zijn uit Oekraine.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zijn overigens ook wel deskundigen met de stelling dat een instabiel Rusland voor een stabiele wereld zorgt. We gaan het zien.
 

erka

Well-known member
Putin schijnt overigens naar Sint-Petersburg te zijn gevlogen.

Komt ie ook vandaan trouwens.
Ik lees reacties hier en daar dat mensen denken dat die 25.000 man van Wagner even de macht gaan overnemen. Dus wat Napoleon en Hitler niet lukte zou dit groepje wel lukken...
Zijn overigens ook wel deskundigen met de stelling dat een instabiel Rusland voor een stabiele wereld zorgt. We gaan het zien.
Was in de jaren 90 ook zo met Yeltsin. Plukken we nu nog de wrange vruchten van, veel oligarchen zijn toen extreem rijk geworden.
 

Mario

Well-known member
Ik snap het echt niet waarom je optimistisch bent. Die Wagner groep is geen haar beter dan Poetin, sterker nog waarschijnlijk nog een stuk fouter. De gewone Russen zal het een zorg zijn, die hebben het liefst dat Poetin blijft. Wat wij hier nogal onderschatten.
Een dictator vervangen door een nieuwe dictator helpt niet. En ook een democratisch proces opzetten in een land als Rusland gaat jaren duren. De regering omver werpen heb je meer nodig dan alleen muiterij. Dan moet je ook een deel van het leger meekrijgen, een aantal insiders bij het Kremlin, en een groot deel van de bevolking. Dat is nu niet aan de orde. Maar dit zorgt wel voor chaos en onrust. Moedertje Rusland is niet onaantastbaar.
 

erka

Well-known member
Een dictator vervangen door een nieuwe dictator helpt niet. En ook een democratisch proces opzetten in een land als Rusland gaat jaren duren. De regering omver werpen heb je meer nodig dan alleen muiterij. Dan moet je ook een deel van het leger meekrijgen, een aantal insiders bij het Kremlin, en een groot deel van de bevolking. Dat is nu niet aan de orde. Maar dit zorgt wel voor chaos en onrust. Moedertje Rusland is niet onaantastbaar.
Wij denken altijd in het westen dat de bevolking democratie wil. Maar in Rusland wil het grootste deel van de bevolking gewoon nog steeds Poetin.
 

JMD

Well-known member
Wij denken altijd in het westen dat de bevolking democratie wil. Maar in Rusland wil het grootste deel van de bevolking gewoon nog steeds Poetin.
Precies. En na 1989 dachten we ook dat een democratie zou werken in Rusland, maar dat bleek dus niet zo te zijn...
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Komt ie ook vandaan trouwens.
Ik lees reacties hier en daar dat mensen denken dat die 25.000 man van Wagner even de macht gaan overnemen. Dus wat Napoleon en Hitler niet lukte zou dit groepje wel lukken...
Waar ik vooral wel benieuwd naar ben is of Prigozhin belangrijke bondgenoten aan zijn zijde gaat weten. Daar zullen zijn kansen mee staan of vallen, want enkel met zijn eigen leger lijkt het mij ook een zelfmoordmissie om Moskou omver proberen te werpen. Op de BBC twijfelen ze er trouwens aan of het wel 25k troepen zijn. De totale Wagnergroep schijnt uit dat aantal te bestaan, maar die zitten verspreid over de wereld. Ze denken bij de BBC dat het 'slechts' om zo'n 10k strijders gaat.

Was in de jaren 90 ook zo met Yeltsin. Plukken we nu nog de wrange vruchten van, veel oligarchen zijn toen extreem rijk geworden.
Inderdaad, waaronder onze vrind Progozhin, die nu volgens sommigen al wordt gezien als de Russische Che Guevara.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wij denken altijd in het westen dat de bevolking democratie wil. Maar in Rusland wil het grootste deel van de bevolking gewoon nog steeds Poetin.

Zeker. Sovjet tijd kijkt men ook met weemoed naar terug. Het enige wat wellicht wel kan gebeuren is dat Rusland uiteenvalt en dat je dat je dan meerdere gekken hebt. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
 
Bovenaan