Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat deze muiterij alleen werkt als delen van het Russische leger gaan aansluiten. Tot op heden hebben ze een makkelijke doortocht gehad.

Interessante ontwikkeling. Zonder de aanwezigheid van Wagner in Oekraïne, kan de oorlog daar ook keren.

25.000 bovengemiddeld getrainde eenheden die Oekraïne verlaten is sowieso goed nieuws. Rusland zal verder haar aandacht moeten verdelen en dat is ook goed nieuws. Als het echt een confrontatie gaat worden is het helemaal mooi.
 

Mario

Well-known member
De geruchten zijn ook dubbel. Aan de ene kant lijken er geen gevechten te zijn, aan de andere kant heeft men het over 3 neergehaalde helikopters. Inmiddels zou een 2e stad zijn ingenomen door Wagner.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ze lijken flink op te rukken en met dit tempo al tegen middennacht Moskou te bereiken. Ik overweeg om zo een powernap te gaan doen, zodat ik vannacht voor de tv kan gaan zitten. Historisch weekend kan dit worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Eef de Kip

Well-known member
Ik zou er niet te veel van verwachten, en als Wagner al als overwinnaar uit de strijd komt dan kun je zo maar van de regen in de drup kunnen belanden.
Neemt niet weg dat ik het ook volg op CNN, erg interessant
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik zou er niet te veel van verwachten, en als Wagner al als overwinnaar uit de strijd komt dan kun je zo maar van de regen in de drup kunnen belanden.
Neemt niet weg dat ik het ook volg op CNN, erg interessant
Gestoorde gek bevecht gestoorde gek, inderdaad. Het is maar zeer de vraag voor wie wij als Westen moeten juichen. Maar zoals je zegt, het is verrekte interessant om te volgen. Lijkt wel een Netflix-serie, wat ik sinds gisteravond allemaal zie op BBC news.
 

Batigoal

Well-known member
Gestoorde gek bevecht gestoorde gek, inderdaad. Het is maar zeer de vraag voor wie wij als Westen moeten juichen. Maar zoals je zegt, het is verrekte interessant om te volgen. Lijkt wel een Netflix-serie, wat ik sinds gisteravond allemaal zie op BBC news.
Zou ook niet zozeer 'juichen' voor één van beide partijen, maar meer vanwege de ontstane situatie. Laat die onrust en verdeeldheid in Rusland zelf maar een tijdje duren.

Overigens is 'juichen' ook niet echt het juiste woord in zo'n situatie.
 

erka

Well-known member
Ik zou nergens voor juichen, sterker nog ik maak me wel zorgen. Beide partijen zijn extreem fout. Als het intern in Rusland minder stabiel wordt, dan krijgen wij daar ook last van in Europa. Bijvoorbeeld dat Putin nog veel zwaarder in de oorlog in Oekraine gaat acteren om de aandacht af te leiden. Of Russische vluchtelingen. Tis geen een of ander verafgelegen land.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dit is wel goed nieuws. Gevechten gaan sowieso dan mensenlevens kosten die anders tegen Oekraïne konden worden ingezet.
Mensenlevens die verloren gaan (van welke kant dan ook, zeker bij burgers) die verloren gaan zijn nooit goed, ook niet als ze op een andere plaats konden worden ingezet. We moeten niet vergeten dat de 'gewone' Rus ook gewoon de dupe is van Putin.

Overigens verwacht ik niet dat dit tot hele gekke dingen gaat leiden, Putin is allang vertrokken uit Moskou, zit ergens veilig. Dit is nu mooi, maar die Wagnergroep is by far niet zo groot als de Russische troepenmacht, uiteindelijk zullen die echt wel winnen en dan blijft er van die hele Wagnergroep weinig over. Maar dapper is het wel natuurlijk.
 

JMD

Well-known member
Ik zou nergens voor juichen, sterker nog ik maak me wel zorgen. Beide partijen zijn extreem fout. Als het intern in Rusland minder stabiel wordt, dan krijgen wij daar ook last van in Europa. Bijvoorbeeld dat Putin nog veel zwaarder in de oorlog in Oekraine gaat acteren om de aandacht af te leiden. Of Russische vluchtelingen. Tis geen een of ander verafgelegen land.
Precies. Dit bedoel ik. Ik snap het gejuich ook niet. Die Putin is een grote eikel, 100%, maar een kat in het nauw maakt hele gekke sprongen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Is niet zonder risico’s, maar vooralsnog botvieren ze manschappen en munitie op elkaar. Kan dan inderdaad zijn dat Putin dan zwaarder geschut op Oekraïne neerplempt.
 
Bovenaan