Schaken

erka

Well-known member
Wel Blitz, gewone toernooi doet hij niet mee.

Vorig jaar heeft hij ook een Blitz toernooi gespeeld en toen versloeg hij alle huidige toppers.
 

Abubakari

Well-known member
2doc mooie documentaire over de schaakfamilie van Foreest.

Jorden van Foreest is 18 jaar en heeft al een rating van 2600+.....tering.
Maar dat meisje, Machteld is 8 jaar, en die staat al op 1850. Dat is echt mega.

Ook leuk om Loek van Wely te zien. Ik kijk ook wel eens banterchess op Youtube en soms zit hij er ("KingLoek"). Kun je heel veel van leren.

Ik heb die docu net gekeken.

Vader is intellectueel maar reageert op de vraag wat de invloed is op kinderen als ze thuis onderwijs krijgen met "hoeveel volwassen mensen gaan nog om met de kinderen waarmee ze op de basisschool zaten". Intellectueel, maar snapt dus niet dat het heel ergens anders om gaat. Vond ik wonderlijk.

Volgens mij is moeder het levende voorbeeld van wat het met je doet als je thuis onderwijs krijgt, maakte geen al te sociale indruk, emotieloos en volledig in zichzelf gekeerd. Ik vraag me af of de van Foreest kinderen echt gelukkig worden met zo'n opvoeding.

Maar goed, schaken kunnen ze wel.
 

erka

Well-known member
Ja, die ouders, daar vind ik ook wel wat van. Ik keek het eigenlijk om het schaken, maar de familiepsychologie is veel interessanter.

Vader vindt dat je op de basisschool niks leert en moeder was niet trots op haar kinderen. Alhoewel dat laatste, ik denk dat ze dat best wel is, maar dat ze daar niet goed mee kan omgaan.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ook leuk om Loek van Wely te zien. Ik kijk ook wel eens banterchess op Youtube en soms zit hij er ("KingLoek"). Kun je heel veel van leren.

Kijk ik ook vaak. Ik heb hier een tijdje terug ook een link geplaatst. De sessies met Jan Gustafsson vind ik ook leuk.
 

erka

Well-known member
Kijk ik ook vaak. Ik heb hier een tijdje terug ook een link geplaatst. De sessies met Jan Gustafsson vind ik ook leuk.

Jan Gustafsson kijk ik ook wel, ideaal voor als je even niks te doen hebt tussendoor, een paar blitz-potjes meekijken. Hoe snel die gasten alles zien...ongelofelijk.
 

Abubakari

Well-known member
Ja, die ouders, daar vind ik ook wel wat van. Ik keek het eigenlijk om het schaken, maar de familiepsychologie is veel interessanter.

Vader vindt dat je op de basisschool niks leert en moeder was niet trots op haar kinderen. Alhoewel dat laatste, ik denk dat ze dat best wel is, maar dat ze daar niet goed mee kan omgaan.

Ik heb niks met schaken, ik keek het puur om de familiepsychologie.

Moeder kwam over als een zware autist. Gevoelloos, trots is gewoon iets wat ze (letterlijk) niet kan voelen. Zoals ze ook (totaal niet) reageert als haar dochtertje haar iets te eten brengt. Volledig in zichzelf gekeerd. Iemand die alles zonder gevoel doet, alles puur wetenschappelijk bekijkt. Zeer bijzonder portret. Ik schat in dat dit gezin 5 wereldvreemde burgers oplevert. Hopelijk wat minder wereldvreemd dan moeder, die was echt heel raar.

Mensen die dat vinden moet je uit de ouderlijke macht zetten.

Ze bekijken alles puur wetenschappelijk en het sociale aspect doet er niet toe. Ik was erg benieuwd naar de achtergrond van de ouders.

Ook bizar, een meisje van 8 wat op een schaaktoernooi tegen mensen van een jaar of 60 zit te spelen.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Klopt, je zag hem inderdaad doceren aan de RUG. Ik ben vooral benieuwd hoe die ouders zelf opgevoed zijn, hoe het komt dat ze nogal wereldvreemd zijn geworden.
 

JMD

Well-known member
Ook bizar, een meisje van 8 wat op een schaaktoernooi tegen mensen van een jaar of 60 zit te spelen.
Mwah. Dat is bij een schaakclub niet zo vreemd hoor. Ik heb ook 2 jaar op een schaakclub gezeten en speelde dan ook wel tegen mensen van die leeftijd.
 

erka

Well-known member
Mwah. Dat is bij een schaakclub niet zo vreemd hoor. Ik heb ook 2 jaar op een schaakclub gezeten en speelde dan ook wel tegen mensen van die leeftijd.

Klopt, ik heb ook jarenlang op een schaakclub gezeten. Toen ik zelf 10 was speelde ik tegen mannen van 60 en toen ik 20 was werd ik al weggetikt door kinderen van 12, met als hoogtepunt dat ik een keer in 15 zetten ofzo van Joyce Fongers heb verloren (3x Nederlands jeugdkampioen) tot 20. En toen zei ze na afloop...zag je dat dan niet en dit dan niet.
 

erka

Well-known member
Vanaf morgen de legendarische Gary Kasparov in actie op het rapidtoernooi in St.Louis, tegen een deel van de huidige wereldtop.
 

Friesland

Well-known member
Ik moest gisteren spelen tegen een speler met een rating die ruim 500 hoger is dan mijn rating en dan moest ik het ook nog eens met de zwarte stukken doen! Dat was weinig hoopgevend en de partij was dan ook na 10 zetten gedaan, maar het liep anders dan vooraf gedacht.

Dit waren de zetten:
Code:
1.  e4       e5
2.  Pf3      Pf6
3.  d4       Pxe4
4.  dxe5     d5
5.  Ld3      Lf5
6.  0-0      Le7
7.  Pd4      Dd7
8.  Pxf5     Dxf5
9.  f3       Lc5+
10. Kh1      Pg3+
wit geeft op

Het is een ding om te winnen van een speler met een veel hogere rating, maar om dat even in 11 zetten te doen...
 

erka

Well-known member
Knap.

Echter, 8. f3 ipv 9. f3 en je staat straal verloren met zwart, aldus Stockfish.
 
Bovenaan