Schaken

Methone

New member
Deze week start er een top toernooi, waar ook onze Giri aan mee zal doen. Carlsen is na z'n matige prestatie's op het EK voor landen teams flink in rating acheruit gegaan.


London Chess Classic 2015
3 - 14 Dec 2015, London (England)

Carlsen (1), Topalov (2), Anand (3), Nakamura (5), Aronian (6), Caruana (7), Giri (8), Vachier-Lagrave (10), Grischuk (17) en Adams (20)

TOP 20

2afd3cl.jpg
 

erka

Well-known member
Zeer sterk schaaktoernooi inderdaad. Wellicht zelfs het sterkste aller tijden.

NB ik heb titeltopic terugveranderd in schaken. Topic gaat 99% over schaken.
 

Methone

New member
Of het de sterkste allertijden is weet ik niet zeker, aangezien vorig jaar een aantal spelers een rating van boven de 2800 hadden. Bovendien zat Carlsen ook flink hoger. Maar dit is zeker een zeer sterk toernooi. Giri start met zwart tegen de nr 2 van de wereld, Topalov.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/london-chess-classic-2015/1/1/1

Officiele site:
http://www.londonchessclassic.com/


Hier nog een aardig artikel:

Slow Chess should die a fast death

https://gregshahade.wordpress.com/2015/11/02/slow-chess-should-die-a-fast-death/
 

Friesland

Well-known member
Op de club spelen we 1 uur 45 minuten + 15 seconden per zet.

Toen ik in 2010 bij de club kwam werd mij al gevraagd of ik problemen had met het tempo, dus het was wel bekend dat er mensen afhaken door de hoeveelheid bedenktijd. Deze afhakers zullen waarschijnlijk zelf niet zoveel bedenktijd nemen, maar als de tegenstander dat wel doet, heb je alsnog een vrij lange partij.
 

erka

Well-known member
Ik heb ook een tijd bij een club geschaakt en ik vond het zonde dat ik maar 1 partij per avond kon spelen. Ik hou wel van rapid-schaak (25 min.)

Giri vandaag gewonnen van Topalov. Geweldige overwinning.
 

Methone

New member
Ik ben geen lid van een club, maar in 't cafe schaken we regelmatig, meestal 15min, en op zondagmiddag doen we soms 30min.
Een schaakwedstrijd van max. 2 uur is opzich prima denk ik, de meeste sporten duren niet langer dan dat.


Verder heeft Giri z'n eerste partij gewonnen. Hij won met zwart van de nr. 2 van de wereld, Topalov. Hij staat nu alleen aan kop aangezien alle andere partijen in een remise eindigden.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/london-chess-classic-2015/1/1/1
 

erka

Well-known member
Giri heeft tot nu toe nog niks verloren en doet nog steeds goed mee. Anand gisteren geblunderd. Dat geeft ook wel voldoening, dat zulke spelers ook gewoon zo kunnen blunderen. Verder leuk om de livestream te volgen, vooral de analyse achteraf. Met uitleg van die toppers gaat een wereld open.

Maar er zijn meer talenten in Nederland. Benjamin Bok (20 jaar) heeft gisteren het sterke London Open toernooi gewonnen met 8 uit 9. Dat is echt een enorme score. Hij was onlangs ook al 5e op het WK junioren.
 

Methone

New member
Giri versloeg Nakamura, 32. .. Qxc6 dat vond ik een hele gewaagde zet van Nakamura. Giri staat nu 3e op de wereld ranking. Slechts 2 punten achter op de nummer 2 , Kramnik. Verder zijn Topalov en Anand niet best dit toernooi. Zou Giri ooit wereld kampioen kunnen worden? 1 op 1 tegen Carlsen zou ik Giri best een kans geven, meestal op toernooien speelt hij net wat te vaak remise tegen de wat zwakkere, maar hij verliest zeer zelden.
 

erka

Well-known member
Zou best kunnen, waarom niet. Carlsen is niet onkwetsbaar, heeft al aantal keren onverwachts verloren.
 

erka

Well-known member
Carlsen, Giri en Vachier-Lagrave (MVL) eindigden gelijk op de 1e plaats. Dus playoff, eerst rapid en evt. blitz. Nu eerst Giri-MVL. Giri won het 1e potje, maar MVL het 2e potje. Dus nu een 3e. Winnaar van dit potje mag tegen Carlsen.
 

Friesland

Well-known member
Carlsen, Giri en Vachier-Lagrave (MVL) eindigden gelijk op de 1e plaats. Dus playoff, eerst rapid en evt. blitz. Nu eerst Giri-MVL. Giri won het 1e potje, maar MVL het 2e potje. Dus nu een 3e. Winnaar van dit potje mag tegen Carlsen.

Dat komt op mij over alsof Carlsen oneerlijk wordt bevoordeeld?
 

erka

Well-known member
Nee, Friesland heeft wel een puntje.

Als er meer gelijk eindigen kijken ze eerst naar zgn Sonneborn Berger-punten. Dat is een soort wiskundige methode.

Carlsen had de beste SB-score. Dus eerst moesten Giri en MVL tegen elkaar en de winnaar mocht tegen Carlsen.

Giri heeft trouwens verloren, dus is 3e geworden.
 

Friesland

Well-known member
Carlsen had de beste SB-score. Dus eerst moesten Giri en MVL tegen elkaar en de winnaar mocht tegen Carlsen.

Ze wonnen alle drie van Topalov, alleen Carlsen en Giri wonnen van Nakamura (8e) en Vachier van Anand (9e). Carlsen en Giri dus gelijk en Vachier met een slechtere score.
 

Friesland

Well-known member
Met drie man schaken is lastig?

1-2
3-winnaar 1-2
3-verliezer 1-2

Het mooie van een oneven aantal, is dat je het altijd zo kunt regelen dat iedereen even vaak met wit speelt.

Dus:
1 met wit tegen 2
2 met wit tegen 3
3 met wit tegen 1
 

erka

Well-known member
Ze wonnen alle drie van Topalov, alleen Carlsen en Giri wonnen van Nakamura (8e) en Vachier van Anand (9e). Carlsen en Giri dus gelijk en Vachier met een slechtere score.

Hm, valt me toch wel van je tegen ;)

Het SB systeem is Sonneborn-Berger. Dan krijg je alle punten van diegene van wie je gewonnen hebt en de helft van diegenen waartegen je remise hebt gespeeld.

Carlsen 24.00 pnt
Giri 23.00 pnt
MVL 22.75 pnt
 
Bovenaan