Schaken

gevegt

Well-known member
Ik mag dan geen verstand hebben van voetbal enzo, maar dit soort dingetjes weet ik wel. Jarenlang zelf gespeeld.
Het valt me op dat je de laatste paar dagen aardig vooruit bent gegaan met je voetbalkennis.:duim:
Zelf ben ik met schaken gestopt toen ik op de middelbare school won van de kampioen.
 

Friesland

Well-known member
Hm, valt me toch wel van je tegen ;)

Het SB systeem is Sonneborn-Berger. Dan krijg je alle punten van diegene van wie je gewonnen hebt en de helft van diegenen waartegen je remise hebt gespeeld.

Carlsen 24.00 pnt
Giri 23.00 pnt
MVL 22.75 pnt

Daar zit de fout niet. Ik zei dat Carlsen net als Giri van Topalov en Nakamura had gewonnen, maar Carlsen had van Grisjtsjoek gewonnen ipv Topalov, dus komt Carlsen op een betere Neustadtl score uit.

Het is mijn favoriete tiebreaker, in ieder geval beter dan "aantal winstpartijen". Immers als je gelijk eindigt, dan is degene met de meeste winstpartijen ook degene met de meest verliespartijen. Bij het kandidatentoernooi van 2013 maakte dat een groot verschil, met NS zou Kramnik hebben gewonnen ipv Carlsen. 57? voor Kramnik om 56? voor Carlsen, waarbij ik er maar even vanuit ga, dat Wikipedia in dit geval wel de juiste uitslagen heeft... ;)
 
Laatst bewerkt:

Methone

New member
Giri op dit moment de nummer 2 van de wereld. En evenaart zijn record rating van 2803.
Giri won de eerste 3 partijen op het Qatar Masters Open. (Total 9 ronden)
148 deelnemers waaronder, Carlsen, Kramnik, So, Karjakin, Li Chao, Tomashevsky, Mamedyarov en Harikrishna uit de Top 20.
 

erka

Well-known member
En weer gewonnen van een Pool met 2723, nu 3 uit 3. Morgen moet hij tegen de andere koploper Li Chao, dat zal wel een vlugge remise worden.
 

Methone

New member
Jorden van Foreest won het Groninger Schaakfestival. Dat is ook wel een talentje hoor, pas 16 jaar en een rating van 2547.
Bij de Duitsers komt er ook een nieuwe lichting aan, Bluebaum, Wagner en op langere termijn Keymer, die toch wel in staat moeten zijn om de top 30 te gaan halen.
 

Friesland

Well-known member
De Oekra?ense Rus Sergi Karjakin zal de tegenstrever van Magnus Carlsen zijn. Hij won het kandidaten toernooi.
De Russische Nederlander Anisj Giri bleef als enige van de acht deelnemers ongeslagen. Hij wist echt geen enkele partij te winnen en kwam daardoor niet verder dan de zesde plaats.

Het is overigens wel wat met schakers die voor andere landen uitkomen. Zo heb je onderandere een Japanse Amerikaan (Nakamura Hikaru), een Filipijnse Amerikaan (Wesley So) en de bekendste is de Azerbeidzjaanse Rus Garik Weinstein, beter bekend als Garri Kasparov.
 

Lord Flash

New member
En Fabiano Caruana is in feite een Italiaanse Amerikaan (wel in de VS geboren maar hij heeft twee nationaliteiten).
 

JMD

Well-known member
Giri is ook een Rus die later naar Nederland gekomen is.

Hoho, hij is van oorsprong Georgi?r...

En ik kan dat weten, want heb hem 2 jaar in de klas gehad... :)

Spreekt vloeiend Georgisch, Japans, Russisch, Nederlands, Engels, ...
 

erka

Well-known member
Hoho, hij is van oorsprong Georgi?r...

En ik kan dat weten, want heb hem 2 jaar in de klas gehad... :)

Spreekt vloeiend Georgisch, Japans, Russisch, Nederlands, Engels, ...

Neem aan dat hij jou wiskunde heeft bijgebracht ipv andersom :)
 

JMD

Well-known member
Neem aan dat hij jou wiskunde heeft bijgebracht ipv andersom :)

Hij was briljant...

Soms kon ik hem wel wat bijbrengen, maar veel deed hij zelf ja. (was ook veel weg om te schaken...)

2 anekdotes:
* Anish was 3 weken weg om te schaken in 3TVWO (Tweetalig VWO). Toen hij terugkwam had ik hem in de les, 1 dag later was de toets. Normaal gesproken zou een leerling dan vragen om uitstel van de toets, ANish keek 3 tellen even het hoofdstuk door (goniometrie) en zegt dan 'dat doe ik wel even' en haalt vervolgens een heel hoog cijfer.
* Toen ik die toets nakeek gebruikte Anish een theorie waar ik nog nooit van gehoord had. Was toen ik de toets nakeek een weekend weg met familie, en was blij dat het huisje internetverbinding had,kon even de formule nazoeken... En die bleek te kloppen. Bij navraag hoorde ik dat hij hem van een collegaschaker geleerd had...

Leuk om zo'n wonderkind in de klas te hebben....
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik kijk weleens naar de Banter Blitz sessies van enkele GM's zoals Jan Gustafsson en Peter Svidler op Chess24. Het niveau op deze website ligt best wel hoog, de GM's krijgen met enige regelmaat klop van onbekende schakers. Loek van Wely heeft vorige week ook een sessie gedaan. En dat was toch wel erg indrukwekkend. Niet normaal hoeveel kennis deze man heeft over openingen en tactics. Bij hem lijkt schaken een heel makkelijk spelletje. Jammer dat hij de laatste jaren zo afgezakt is. Want ik hoorde van de week dat hij alle Moskou Kandidates al een keer heeft verslagen.

Anyway, voor de liefhebbers: Kingloek!

 

erka

Well-known member
Dat eerste partijtje in dat Loekfilmpje geeft mooi aan wat het verschil is tussen een grootmeester en een gewone schaker. Hij maakt onmiddellijk gebruik van de ontwikkelingsachterstand van zwart door de stelling open te breken, paard te offeren en paar zetten later is het voorbij.

Mijn favoriete analyticus is Grishuk. Die kan het heel eenvoudig en mooi uitleggen.
 

Friesland

Well-known member
De Noor Magnus Carlsen is "herkozen" voor een derde termijn als wereldkampioen schaken. Tegen de Rus Sergei Karjakin was de stand na de 12 reguliere partijen 6-6 (10 remises en een winstpartij voor beide spelers). Vanavond stonden er (vier) rapidpartijen op het programma om een beslissing te forceren. De eerste twee partijen eindigden nog in remises, maar Carlsen won de laatste twee partijen en behield zo de wereldtitel.

In 2018 wordt er opnieuw om de wereldtitel gespeeld. Carlsen zal het daarin opnemen tegen ??n tegenkandidaat, die wordt bepaald via het kandidatentoernooi waaraan acht spelers zullen deelnemen. Karjakin is als verliezer automatisch geplaatst voor dat kandidatentoernooi. De overige zeven deelnemers zullen eind 2017 bekend zijn.
 

erka

Well-known member
2doc mooie documentaire over de schaakfamilie van Foreest.

Jorden van Foreest is 18 jaar en heeft al een rating van 2600+.....tering.
Maar dat meisje, Machteld is 8 jaar, en die staat al op 1850. Dat is echt mega.

Ook leuk om Loek van Wely te zien. Ik kijk ook wel eens banterchess op Youtube en soms zit hij er ("KingLoek"). Kun je heel veel van leren.
 
Bovenaan