Schaken

erka

Well-known member
En Carlsen won zoals verwacht de blitz.

Giri 2e, toch super knap. En qua prijzengeld en punten gedeeld 1e.

Hij wint in 1 toernooi 24.7 ratingpunten wat echt heel veel is. Hij komt nu op 2776 in de liveratings, plaats 10 van de wereld. Carlsen heeft overigens nu een liverating van 2843 en in Blitz maar liefst 2965.
 

ElSimao

Active member
Beter dan wat dan ook: een kwartier over een zet nadenken, en vervolgens van Stockfish vernemen dat de door jouw gekozen oplossing de juiste is om de redenen die je zelf ook al zag.
 

erka

Well-known member
Caruana wordt in november de uitdager van Carlsen voor het WK. Hij won het kandidatentoernooi met 9 uit 14, een vol punt meer dan Mamedjarov en Karjakin.
 

ElSimao

Active member
Voor het eerst (sinds ik het track) een partij gespeeld zonder fouten en / of blunders. Wel 3 "imperfecties" volgens Stockfish, maar goed, het is een vooruitgang :)



1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 { B54 Sicilian Defense #2 } 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 a6 6. Bc4 Nf6 7. O-O e5 8. Nxc6 bxc6 9. Be3 Be7 10. h3 O-O 11. f4 exf4 12. Rxf4 Re8 13. Qf3 g5 14. Qg3 Nh5 15. Bxf7+ Kf8 16. Bxh5+ Bf6 17. Qxg5 Re6 18. Bg4 Ke7 19. Qh6 Qh8 20. Bxe6 Bxe6 21. Raf1 Rf8 22. Rxf6 Rxf6 23. Rxf6 Qg8 24. Bg5 Kd7 25. Rf8 { Black resigns. } 1-0

Best blij erover. Hopelijk kan ik dit doorzetten.
 

erka

Well-known member
Je tegenstander wel... g5 en Ph5. Blaast zijn eigen stelling op. En na Bxh5+ kan ie de toren er afslaan.
 

ElSimao

Active member
Toegegeven, het is niet de sterkste tegenstander, maar toch lekker om de safe to bruut open te breken:

1. e4 c6 2. d4 d5 3. Nc3 dxe4 4. Nxe4 Bf5 5. Ng3 Bg6 6. h4 h6 7. Nf3 Nd7 8. h5 { B19 Caro-Kann Defense: Classical, Spassky Variation } Bh7 9. Bd3 Bxd3 10. Qxd3 e6 11. O-O Ngf6 12. Bf4 Nd5 13. Bd2 b5 14. Rfe1 Bd6 15. Nf5 Be7 16. Nxg7+ Kf8 17. Nxe6+ fxe6 18. Rxe6 N7f6 19. Qg6 Ng8 20. Ne5 Qe8 21. Qf5+ Kg7 22. Rg6+ Kh7 23. Rxh6+ Kg7 24. Rg6+ Kh7 25. h6 Bf8 26. Rg7# { White wins by checkmate. } 1-0
 

erka

Well-known member
Ondertussen is de Schaak Olympiade begonnen. Soort WK voor landenteams.

Nederland won in de eerste 2 ronden makkelijk met 4-0 van Libanon en Schotland. In de 3e ronde werd zoals verwacht verloren met 3-1 van de VS. VS heeft een belachelijk sterk team met Caruana, So en Nakamura. Zelfs Shankland, hun nr 4 is nog 2700+. Nederland heeft alleen Giri 2700+. VS is ook als 1e geplaatst, nog boven Rusland.

Dit toernooi is geen afvalsysteem maar wordt volgens het zgn. Zwitsers systeem afgewerkt, dus nog kansen genoeg op een topklassering.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Caruana en Carlsen maken er een historische strijd van om de wereldtitel. Tot nu toe zijn alle 9 partijen geeindigd in een gelijkspel. En ook de 10e partij gaat, as we speak, die kant op.

Chess24 streamt elke partij op Youtube, voorzien van commentaar van diverse Grandmasters. Deze dagen zijn deze commentators Anish Giri (5e van de wereld), Alexander Grischuk (9e van de wereld) en Peter Svidler (21e van de wereld).

Voor iedereen die van schaken houdt is het een absolute aanrader om te kijken.

 

erka

Well-known member
Ja, ik kijk ook, alhoewel de match vrij saai is tot nu toe. Ze zijn qua rating bijna gelijk tegenwoordig en dat blijkt ook wel. Deze gasten maken echt haast nooit een fout.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ja, ik kijk ook, alhoewel de match vrij saai is tot nu toe. Ze zijn qua rating bijna gelijk tegenwoordig en dat blijkt ook wel. Deze gasten maken echt haast nooit een fout.

Ja tot nu toe zijn bijna alle partijen saai omdat ze zo gelijkwaardig zijn. Maar de wereldtop de partijen van de absolute wereldtop zien analyseren en potenti?le lijnen zien uittekenen vind ik echt razend interessant en amusant om te zien.
 

erka

Well-known member
Ja tot nu toe zijn bijna alle partijen saai omdat ze zo gelijkwaardig zijn. Maar de wereldtop de partijen van de absolute wereldtop zien analyseren en potenti?le lijnen zien uittekenen vind ik echt razend interessant en amusant om te zien.

Kijk je nog wel eens Banter Blitz?

Jan Gustafsson is een beetje doorzichtig want die speelt elk potje eigenlijk gewoon op tijd en met zijn GM-inzicht wint ie dan wel.

Maar bv met Grishuk, Svidler of Van Wely, dat is echt genieten. Die spelen echt serieus.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Kijk je nog wel eens Banter Blitz?

Jan Gustafsson is een beetje doorzichtig want die speelt elk potje eigenlijk gewoon op tijd en met zijn GM-inzicht wint ie dan wel.

Maar bv met Grishuk, Svidler of Van Wely, dat is echt genieten. Die spelen echt serieus.

Ja op wat vrije uurtjes kijk ik nog weleens naar Banter Blitz. Ik zit nu toevallig naar een sessie van Grischuk te kijken. Echt niet normaal hoe goed hij en Svidler zijn. Gustafsson kijk ik niet echt voor het schaken, maar omdat ik hem een grappige gast vind met zijn droge humor.
 

erka

Well-known member
En weer remise. Dus geen enkele partij beslist in de tweekamp.
Morgen rapidpartijen en daarna blitzpartijen, indien nodig. In de rapid en blitzpartijen is Carlsen wel duidelijk favoriet.
 
Bovenaan