Schaatsen

Friesland

Well-known member
Vrouwen:
1. 1e 5000m Irene Schouten
-. massastart (*nvt*)
-. 1e 3000m Irene Schouten
2. 2e 3000m Antoinette de Jong
3. 1e 500m Femke Kok
4. 1e 1000m Jutta Leerdam
-. 1e 1500m Antoinette de Jong
5. 2e 5000m Sanne in 't Hof
6. 2e 1500m Ireen Wüst
-. 2e 1000m Antoinette de Jong
7. 3e 3000m Carlijn Achtereekte
8. 3e 1500m Marijke Groenewoud
-. 3e 1000m Ireen Wüst
-. 2e 500m Jutta Leerdam
9. 3e 500m Michelle de Jong
TP: Schouten, De Jong, Wüst
MS: Groenewoud, Schouten

Mannen:
1. 1e 1000m Thomas Krol
2. 1e 5000m Patrick Roest
3. 1e 1500m Kjeld Nuis
4. 2e 1000m Kai Verbij
5. 1e 10000m Jorrit Bergsma
6. aanwijsplek massastart
-. 2e 1500m Thomas Krol
7. 1e 500m Merijn Scheperkamp
8. 3e 1000m Hein Otterspeer
9. 3e 1500m Tijmen Snel
-. 2e 5000m Jorrit Bergsma
-. 2e 10000m Patrick Roest
10. 2e 500m Dai N'tab
11. 3e 5000m Sven Kramer
-. 3e 500m Kai Verbij

Het oplossen van de puzzel kan beginnen.
De aanwijsplek voor de massastart kan eventueel naar iemand die zich geplaatst heeft op een ander onderdeel, dus dat is op zich geen probleem. Ntab komt dan alsnog bij de eerste 9.
Als je kijkt naar wie een ploegenachtervolging en je krijgt alleen naar de eerste 9, dan kom je uit op Roest en Bergsma, dus daar moet nog een derde naam bij. Logischerwijs is dat Kramer en daarmee valt Ntab definitief af. Thomas Krol zal daardoor de 500m mogen rijden.
Maar Bergsma had eerder bedankt voor de ploegenachtervolging, dus zou er nog een rijder aangewezen moet worden. Bosker lijkt dan de meest logische keus. Hij moet ook in geschreven worden op een ander onderdeel, dat zou dan de massastart kunnen zijn. Snel valt dan af en zijn plek op de 1500m gaat dan naar Roest.

Dat levert in totaal de volgende verdeling van de tickets op:

1. Schouten (3k, 5k, MS, TP)
2. A. de Jong (1000, 1500, 3k, TP)
3. Kok (500)
4. Leerdam (500, 1000)
5. In 't Hof (5k)
6. Wüst (1000, 1500, TP)
7. Achtereekte (3k)
8. Groenewoud (1500, MS)
9. M. de Jong (500)

1. Krol (500, 1000, 1500)
2. Roest (1500, 5k, 10k, TP)
3. Nuis (1500)
4. Verbij (500, 1000)
5. Bergsma (5k, 10k, MS)
6. Bosker (MS, TP)
7. Scherperkamp (500)
8. Otterspeer (1000)
9. Kramer (5k, TP)
 

JMD

Well-known member
Zo, het selectiecomité van DVK is er idd uit... Friesland, Maasveld en JMD hebben besloten. Wie informeert de KNSB?? :)

Overigens zou ik Otterspeer de 500m laten rijden ipv Krol, Otterspeer is meer een pure sprinter, zijn PR is 34.36 (tegen 34.9 ofzo van Krol) en dat PR reed hij in december in Salt Lake.
 

JMD

Well-known member
Verbetert ze zichzelf nog wel?
Haar beste seizoensprestaties zijn 2.04 op de 1500 (maar wel gereden in Erfurt, wat geen hele snelle baan is), 4.03 in Calgary op de 3000m en 7.06 op de 5000m in Inzell.
Dat ligt allemaal toch een flink eind af van haar PR's (1.54, 3.57 en 6.46). Haar laatste PR is overigens van 2007.

Het zegt overigens meer over het Duitse schaatsen dat zij nog naar de Spelen gaat. Ze reed op het Duitse OKT 4.19 op de 3000m in Erfurt en werd daarmee 1e... (van de 4) De 2.04 op de 1500m was de 3e tijd (van de 5).

In 2020 reed ze overigens nog 6.55 op de 5 km in Salt Lake.

Ze zal dus veldvulling zijn. En vroeger had ze (af en toe, want ruzie met friesinger) nog kans via de achtervolging op medailles, maar het Duitse team lijkt me daar niet sterk genoeg voor (en ik vraag me af of die zich uberhaupt geplaatst hebben)
 

Mommiej

Well-known member
Duitse vrouwen hebben 1 startplek 500, 1 startplek 1000, 2 startplekken 1500 en 2 startplekken massastart.
3000 vrouwen hebben ze nog plek als 4e reserve, 5000 meter zijn ze 2e reserve en ploegenachtervolging 1e reserve.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Duitse vrouwen hebben 1 startplek 500, 1 startplek 1000, 2 startplekken 1500 en 2 startplekken massastart.
3000 vrouwen hebben ze nog plek als 4e reserve, 5000 meter zijn ze 2e reserve en ploegenachtervolging 1e reserve.
Ik heb ook al gezocht naar deze gegevens, maar kon ze nergens vinden. Waar haal je dit vandaan?
 

JMD

Well-known member
Thanks.

Op de 10.000m haalden we dus nog maar net onze 2e plek binnen, we moesten dat via tijdsnelste doen en waren daar 2 van de 4.
 

JMD

Well-known member

Het zit Visser dan ook niet mee de afgelopen weken... Nou had ze zich zonder die val ook niet geplaatst, maar als je mentaal al een wrak bent helpt dit niet mee natuurlijk.
 

Mommiej

Well-known member
Thanks.

Op de 10.000m haalden we dus nog maar net onze 2e plek binnen, we moesten dat via tijdsnelste doen en waren daar 2 van de 4.
Klopt, dat zou ook direct betekend hebben dat er maar 8 mannen naar de Spelen hadden gemogen en was naast Ntab en Snel ook zeker Otterspeer afgevallen. Nu mag die laatste nog hopen morgen als de selectiecommissie van de KNSB de namen bekend maakt.
 

Mommiej

Well-known member
zoals verwacht geen wijzigingen bij de vrouwen

bij de mannen Bosker ipv Snel op de 1500 (start tevens ploegenachtervolging) en Kramer krijgt 2e plek massastart. Krol rijdt 500 meter ipv Ntab

Ntab en Snel dus afgevallen van de 10
 

JMD

Well-known member
Opvallende keuze om Krol dan die 500 te laten rijden ipv Otterspeer. Die laatste reed met 34.3 een PR in Salt Lake. Krol heeft voorzover ik weet 34.9 ls PR.

Nou zal Otterspeer met 34.3 naw ook geen echte potten breken, maar toch..


Verder idd zoals verwacht bij heren en dames qua deelnemers, alhoewel ik Kramer op de massastart wel verrassend vind.
 

Maasveld

Well-known member
Opvallende keuze om Krol dan die 500 te laten rijden ipv Otterspeer. Die laatste reed met 34.3 een PR in Salt Lake. Krol heeft voorzover ik weet 34.9 ls PR.

Nou zal Otterspeer met 34.3 naw ook geen echte potten breken, maar toch..


Verder idd zoals verwacht bij heren en dames qua deelnemers, alhoewel ik Kramer op de massastart wel verrassend vind.
Krol werd 4de op het OKT met 34,69.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Maasveld

Well-known member
@Maasveld: wat vind jij van de keuze voor Kramer op de massastart? Die had ik niet verwacht...
Voor de massastart denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt of je daar Kramer of Bosker neerzet. Ik zou daar echter voor Bosker hebben gekozen omdat ik Roest eerder in staat zie een medaille te pakken op de 1500m.
 

SanMark.

Well-known member
Ik denk dat Kramer denkt dat hij nog wel kans maakt op een medaille op de massastart. Hij heeft al een paar marathons gereden dit jaar dus ik vermoed dat dit plan al wat langer in zijn hoofd zit.
 

JMD

Well-known member
Ik denk dat Kramer denkt dat hij nog wel kans maakt op een medaille op de massastart. Hij heeft al een paar marathons gereden dit jaar dus ik vermoed dat dit plan al wat langer in zijn hoofd zit.
Ja zou kunnen. Alleen moet je die massastart wel als team gaan rijden, en als Kramer dit in zijn gedachte heeft dan heeft Bergsma weinig aan hem. En de concurrentie vanuit andere landen is op die massastart dusdanig dat het dan lastig wordt voor een medaille.
 

SanMark.

Well-known member
Als het bij de ploegenachtervolging al niet lukt om als team te opereren en je nu ook al de discussie ziet bij Schouten en Groenewoud , dan is het niet vreemd dat het bij de heren ook niet gaat lukken om daar de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Als het bij de ploegenachtervolging al niet lukt om als team te opereren en je nu ook al de discussie ziet bij Schouten en Groenewoud , dan is het niet vreemd dat het bij de heren ook niet gaat lukken om daar de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Jep. Bij de massastart komen dat soort problemen dubbel naar voren. Bij de achtervolging werk je nog samen naar 1 doel: allemaal die gouden plak. Bij de massastart is het eigenlijk meer een schaatsmarathon/wielerwedstrijd, de knechten moeten het werk doen zodat de kopman/vrouw het af kan maken. Punt is alleen dat onze op papier nummer 2 zelf ook ambities hebben voor dat goud. Wat ook niet onlogisch is gezien de statuur van Kramer en Groenewoud (die werd vorig jaar wereldkampioen op de massastart)
 
Bovenaan