SC Cambuur - PSV Eindhoven

Friesland

Well-known member
Maar wat had Blom dan moeten doen? Alleen de penalty geven?

Ik vind dat prima, laat dat duidelijk wezen, maar Blom krijgt nu een bak stront over zich heen terwijl hij de regels hanteert.

Van der Streek voorkomt de goal met zijn hand, dan is het hands (ja, geen opzet, maar wel hands) en dan is de regel pingel + rood. Stel dat PSV de pingel mist, dan hebben ze er geen enkel voordeel van en staan ze gewoon tegen elf man. Je zou eigenlijk moeten zeggen: Ken de goal toe en speel met 11 tegen 11 verder.

Nee, hij hanteerde niet "de regels", maar "de Kevin Blom regels". Volgens de regels had hij een hoekschop moeten geven.

Hands:
handles the ball deliberately (except for the goalkeeper within his own penalty area)

Rood voor hands:
denying the opposing team a goal or an obvious goalscoring opportunity by deliberately handling the ball (this does not apply to a goalkeeper within his own penalty area)

Er staat in de regels nadrukkelijk dat er sprake moet zijn van opzet, om te kunnen spreken van een overtreding. In dit geval dus geen rood, geen strafschop, maar een hoekschop.

Dat laatste wat je zegt, heb ik ook wel eens genoemd, maar men wil graag het net zien bollen, denk ik. Een andere punt is de vraag aan het het doelpunt toegekend zou moeten worden, eigen doelpunt? Maar ook met een dergelijke regel moet er natuurlijk wel sprake zijn van een overtreding en dat was hier niet het geval.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ho. Van 'denying the opposing team a goal' was hier sprake. Hence hands (sorry voor de grsp) en dus rood
 

Maasveld

Well-known member
Er staat in de regels nadrukkelijk dat er sprake moet zijn van opzet, om te kunnen spreken van een overtreding. In dit geval dus geen rood, geen strafschop, maar een hoekschop.

Door met zijn lichaam te draaien en zodoende zijn armen uit te steken neemt hij bewust het risico om de bal met de arm te raken.
 

Friesland

Well-known member
Ho. Van 'denying the opposing team a goal' was hier sprake. Hence hands (sorry voor de grsp) en dus rood

Het voorkomen van een tegendoelpunt op zich is natuurlijk geen overtreding. We zijn het erover eens, dat er een doelpunt wordt voorkomen, maar het gaat om het punt "by delibirately handling the ball". Jij zegt, met mij, dat er geen sprake van opzet is, dus is er ook geen sprake van een overtreding, PSV had een hoekschop moeten krijgen en geen strafschop.
 

Friesland

Well-known member
Door met zijn lichaam te draaien en zodoende zijn armen uit te steken neemt hij bewust het risico om de bal met de arm te raken.

Die kreten worden altijd geroepen, maar dat staat nergens in de regels. Volgens de offici?le interpretatie van een handsbal (pag. 121), staat dat er moet worden gekeken naar de beweging van de speler, de afstand tussen de speler en de bal op het moment dat er geschoten wordt en dat de positie van de hand/arm op zich niet pers? als overtreding moet worden gezien. Er wordt ook gesproken over met een voorwerp naar de bal slaan en een voorwerp naar de bal gooien, maar dat is hier niet relevant.

In de interpretatie wordt uitgelegd waarom een rode kaart gerechtvaardigd is in het geval er met een handsbal een doelpunt wordt voorkomen, en spreekt van een "onaanvaardbare en oneerlijke interventie, die voorkwam dat er geen doelpunt gescoord kon worden". Ik was verder benieuwd of de scheids ook voordeel mag geven. Op pagina 132 is te lezen dat dit kan, en als daaruit gescoord wordt, krijgt de speler die de overtreding maakte enkel een gele kaart.
 

Joost

Well-known member
Die kreten worden altijd geroepen, maar dat staat nergens in de regels. Volgens de offici?le interpretatie van een handsbal (pag. 121), staat dat er moet worden gekeken naar de beweging van de speler, de afstand tussen de speler en de bal op het moment dat er geschoten wordt en dat de positie van de hand/arm op zich niet pers? als overtreding moet worden gezien.

De regels omtrent een handsbal zijn rekbaar. Ik denk dat het allergrootste deel van de handsballen waarvoor een overtreding wordt gegeven niet opzettelijk hands is maar er wordt wel voor gefloten. Ik ben er van overtuigd dat van der Streek, maar ook Gudelj, niet bewust de bal met hun handen speelden.

Wat niet in de regels staat, en ook niet in de interpretatie van de regels overigens, maar wat wel al jaren door de scheidsrechters wordt bestraft is 'het risico nemen dat je hands maakt'. Daar is een heel eenvoudig voorbeeld voor; als jij met je rug naar de bal gaat staan en je armen uitstrekt naar de zijkant dan kun je niet opzettelijk de bal met je armen raken maar je neemt wel het risico dat de bal tegen je arm komt. In jou interpretatie zou dat nooit bestraft kunnen worden.

In de praktijk wordt er door de arbitrage vooral op gelet of je een handsbal had kunnen voorkomen. Daarbij wordt gelet op de beschikbare reactietijd. Blom was bij van der Streek van mening dat hij zijn arm ook anders had kunnen houden waarbij hij had voorkomen dat de bal er tegenaan kwam. Daarover kun je inderdaad discussi?ren, maar het feit dat er zoveel verschillende meningen over rondgaan bewijst eigenlijk dat het niet per definitie een verkeerde beslissing was.
 

JMD

Well-known member
Toch nog iemand die er verstand van heeft.

Puur en alleen omdat hij het met jou eens is.

Het is te hopen dat jullie trainer verstand heeft van verdedigen, anders is er volgend jaar geen Cambuur - PSV/Ajax/Feyenoord meer.
 

De Wolf

Well-known member
Eerste drie ronde's Feyenoord geholpen met omstreden strafschoppen. Nu is PSV aan de beurt. Ik zeg dat Ajax speelronde 7 t/m 9 lachwekkende strafschoppen mee krijgt.

Oja, PSV krijgt er nog eentje tegen Heracles.
 

SanMark.

Well-known member
Anders wij wel. Maar zo'n Roda JC bijvoorbeeld, die wordt aan alle kanten geholpen door de heren scheidsrechters.

Ja het is onvoorstelbaar. Vroeger werden de 'grote clubs' nog wel eens geholpen door de KNVB/Scheidsrechters maar de laatste jaren zijn die veel meer op de hand van de kleine clubs.
 
Bovenaan