Rugby

erka

Well-known member
Even mijn voorbeeld doorgerekend. De beste 12 op basis van de ranking zijn IRL, RSA, FRA, NZL, SCO, ARG, FIJ, ENG, AUS, WAL, GEO en SAM.
De anderen, ITA, JPN, TGA, POR, URU, ROU, NAM en CHI zouden dan in de 1e fase moeten spelen, aangevuld met de 4 sterkste landen die niet op dit WK zijn: USA, ESP, CAN en HKG.

ITA, JPN, TGA en POR zouden dan bijvoorbeeld de 1e fase doorkomen en bij die andere 12 komen. Ben je de meeste grote uitslagen wel kwijt. En zo'n construct zou dan zelfs kansen bieden voor Nederland want na die 4 extra landen komen RUS, BRA en NED als de volgenden op de ranking.
 

erka

Well-known member
Portugal-Georgië was een schitterende wedstrijd. Portugal stond heel lang verrassend met 18-13 voor. In de laatste minuut maakt Georgië een try, maar mist de conversie, 18-18 dus. De tijd loopt dan door bij rugby, en vervolgens krijgt Portugal een penalty maar zij missen de kick ook. Waardoor het 18-18 bleef.
 

Reinoud

Well-known member
Trouwens heerlijk als Tim Vissers als commentator of analist aansluit. Ook Sean(?) is erg prettig als commentator. Hebben ze goed voor elkaar bij Ziggo.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

erka

Well-known member
Present, en inderdaad mooi commentaar zo. Schotland heeft het lastig tegen Tonga tot nu toe.

edit: nu lopen ze er twee keer doorheen
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Well-known member
Wat een heerlijke pot rugby weer. Australië lijkt uitgeschakeld te gaan worden in de poule fase, wat toch wel een verassing zou zijn.
 

erka

Well-known member
Lekker sfeertje ook! Zo hoort sport te zijn.

Fuck voetbal. Kutsport.

Hup Wales!!
 

erka

Well-known member
Ja, Wales was veel te sterk. Weer jammer van de volksliederen trouwens. Dat kan zoveel beter.

 

erka

Well-known member
Nieuw-Zeeland maakt echt slagersgehakt van Italië. 10 minuten voor tijd staat het 82-10 maar liefst. Kan me niet herinneren dat een rugbyland van het niveau Italië zo'n pak slaag heeft gehad.
 

erka

Well-known member
Volgens mij moeten ze het toernooi kleiner maken, 16 ipv 20, Ben je gelijk van een hoop inmaakpartijen af. Namibië bijvoorbeeld 52-8, 71-3 en 96-0 eraf, Roemenië 82-8, 76-0 en 84-0 en Chili 71-0 en 59-5. Ik sla Nieuw-Zeeland-Italië even over, dat is echt een uitzondering. Maar zonder het zwakste land in elke groep zou een stuk beter zijn. En je hebt dan even groepen van 4 ipv oneven groepen van 5, je kunt het toernooi 2 weken (!) inkorten en je hebt een eerlijker laatste groepsronde.

En in plaats daarvan zou je dan een A-WK en een B-WK kunnen spelen, net als in ijshockey. Beide met 16 landen en met een p/d systeem voor bijvoorbeeld de beste/slechtste 2. Je zou dan bv. Namibië, Roemenië, Portugal en Chili op een B-WK hebben met oa de VS, Canada, Spanje, Rusland, Brazilië, Nederland, België, Duitsland, Hongkong, Zuid-Korea, Zimbabwe en Zwitserland. Dat is toch veel leuker?
 

erka

Well-known member
In A worden Frankrijk en Nieuw-Zeeland normaal gesproken 1 en 2
In C worden dat Wales en Fiji normaal gesproken

In groep B is Ierland-Schotland beslissend wie er met Zuid-Afrika doorgaat in die groep. Als Ierland wint is het groepswinaar. Als Schotland wint met meer dan 7 punten dan passeert het Ierland op onderling resultaat en ligt Ierland eruit. Ik verwacht dat niet, denk dat de Ieren gewoon winnen. Dan is Ierland 1 en Zuid-Afrika 2 Zaterdagavond 2100 in Parijs.

In D gaat het tussen Argentinië en Japan. Zij staan precies gelijk en spelen tegen elkaar, dus de winnaar gaat door. Deze is zondag 1300 in Nantes. Hier durf ik het niet te voorspellen. Hoe dan ook is Engeland 1e en Arg/Jap 2e.

Als het zo gaat zoals ik verwacht kan het toernooi echt beginnen met de volgende kwartfinales:

Wales-Argentinië/Japan
Ierland-Nieuw-Zeeland
Engeland-Fiji
Frankrijk-Zuid-Afrika
 

JMD

Well-known member
Ik begreep van de NOS dat Zuid Afrika nog niet helemaal zeker was? Moesten met een bepaald aantal punten Tonga verslaan en deden dat niet...
 

erka

Well-known member
Ik begreep van de NOS dat Zuid Afrika nog niet helemaal zeker was? Moesten met een bepaald aantal punten Tonga verslaan en deden dat niet...

Klopt, maar dat is puur theoretisch. Zuid-Afrika heeft 15 punten, Ierland 14 en Schotland 10. Als Zuid-Afrika er nog uitvliegt moet Schotland dus 5 punten pakken en Ierland 1. Dan staan ze alledrie op 15 en geeft onderling resultaat de doorslag. Maar Schotland kan alleen maar 5 punten krijgen via winst en een bonuspunt (4 tries of meer). En dan moet Ierland ook nog een bonuspunt pakken (minder dan 7 punten verschil of ook 4 tries maken). En dan moet het onderling resultaat ook nog gunstig genoeg zijn. Al met al wel erg onwaarschijnlijk.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Klopt, maar dat is puur theoretisch. Zuid-Afrika heeft 15 punten, Ierland 14 en Schotland 10. Als Zuid-Afrika er nog uitvliegt moet Schotland dus 5 punten pakken en Ierland 1. Dan staan ze alledrie op 15 en geeft onderling resultaat de doorslag. Maar Schotland kan alleen maar 5 punten krijgen via winst en een bonuspunt (4 tries of meer). En dan moet Ierland ook nog een bonuspunt pakken (minder dan 7 punten verschil of ook 4 tries maken). En dan moet het onderling resultaat ook nog gunstig genoeg zijn. Al met al wel erg onwaarschijnlijk.
In die situatie, zou het onderling resultaat gelijk zijn tussen die 3 (alledrie 1x gewonnen), dus dan telt het puntensaldo. Dan moet Schotland met minstens 20 verschil winnen en dan wordt het 1e op puntensaldo. Dan gaat Ierland door ten koste van Zuid-Afrika op onderling resultaat.

Maar zoals je al zegt, erg onwaarschijnlijk.
 

Pieros

Active member
Ik ben nog een leek wat rugby betreft, maar is het zo dat in tegenstelling tot bij voetbal dat het internationale rugby belangrijker is dan het clubrugby? Ik zie namelijk dat sommige nationale clubcompetities gewoon doorgaan of binnenkort weer starten (nog tijdens het WK), maar ook dat de stadions van de clubs veel kleiner zijn dan de stadions die gebruikt worden bij interlands. Is het zo dat in de rugbywereld het vooral gaat om de interlands (WK, Six Nations)?
 

erka

Well-known member
Competitie is ook best belangrijk in de echte rugbylanden. Maar meeste aandacht en toeschouwers komen wel op de interlands af.
 
Bovenaan