R.I.P Topic

SanMark.

Well-known member
Ik vrees dat het oude huis al is toegezegd aan anderen, maar dat lijkt mij inderdaad handig.

Dat huis zal zelfs in Limburg nu wel redelijk op de top van de markt staan. Als de waarde nu niet heel veel groter is dan de hypotheek, dan kan hier discussie over gaan ontstaan waarbij die lul dan die andere twee weet over te halen. Je wil tenslotte als kind niet straks met een restschuld blijven zitten als toevallig net de markt is ingestort. Daarnaast is het de vraag hoelang de looptijd van de lening is. Dat zou een volgend moment zijn waarop er een probleem kan ontstaan. Verder heb je straks wellicht gelazer over het onderhoud van de woning.

Als je vader het woonrecht heeft (tegen welke voorwaarden?), dan kunnen de kinderen wellicht alleen het huis verkopen bezwaard met het feit dat je vader er al in woont. Dat zou de marktwaarde van de woning wel dempen. Het is dus even de vraag hoe absoluut het woonrecht is en tegen welke voorwaarden.

Wat een horror in welke situatie jullie nu zijn beland.
Precies dit, als het huis nu vrij was, was het een ander verhaal, maar hier krijg je zoveel gezeur mee. Ook al zouden de drie kinderen goed met elkaar overweg kunnen.

Het is een geldkwestie en daar komt vroeg of laat gezeur van in zulke situaties.

Als hij een normale huurprijs gaat betalen ligt het onderhoud natuurlijk bij de verhuurders.

Heb je recht op allerlei toeslagen als je particulier huurt?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De klootzak in het verhaal is vlak voor kerst uit het testament geschreven, maar dat wil ik zelf even lezen straks. Mijn vader vertelde me dat gisteren even prive. Kans is dus dat hij helemaal niks krijgt of nergens recht op heeft.

Dat wordt gezellig. 17 januari is een afspraak bij de notaris betreffende het testament.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De klootzak in het verhaal is vlak voor kerst uit het testament geschreven, maar dat wil ik zelf even lezen straks. Mijn vader vertelde me dat gisteren even prive. Kans is dus dat hij helemaal niks krijgt of nergens recht op heeft.

Dat wordt gezellig. 17 januari is een afspraak bij de notaris betreffende het testament.

Een kind heeft altijd recht op het legitieme portie (de helft van waar hij normaal recht op zou hebben).
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Een kind heeft altijd recht op het legitieme portie (de helft van waar hij normaal recht op zou hebben).
In Nederland heb je de vrijheid om je erfenis in te richten op de manier waarop je dit zelf wil. Dit noemen we testeervrijheid. Als ouder kun je besluiten één van je kinderen in je testament te onterven. Toch blijft een kind altijd recht houden op deze legitieme portie. Je kunt een kind dus nooit helemaal onterven. Ben je onterfd, dan kan jouw legitieme portie alleen uit geld bestaan. Je zult dus geen spullen erven. Ook ben je officieel geen erfgenaam. Is er een langstlevende testament, dan kan de legitieme portie pas worden opgeëist als de langstlevende echtgenoot is overleden.

Dat is het geval, maar de vraag is of het allemaal rechtsgeldig is, ivm de datum van ingang. Alles was per 1-1-22 vastgelegd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dan was dit kennelijk toch wat roestig bij mij. Bizar hoe het op een paar dagen zo enorm de soep in kan lopen. Dat gaat een onzekere periode worden de komende weken. Dan zitten jullie ook nog midden in een emotioneel afscheid regelen.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
In Nederland heb je de vrijheid om je erfenis in te richten op de manier waarop je dit zelf wil. Dit noemen we testeervrijheid. Als ouder kun je besluiten één van je kinderen in je testament te onterven. Toch blijft een kind altijd recht houden op deze legitieme portie. Je kunt een kind dus nooit helemaal onterven. Ben je onterfd, dan kan jouw legitieme portie alleen uit geld bestaan. Je zult dus geen spullen erven. Ook ben je officieel geen erfgenaam. Is er een langstlevende testament, dan kan de legitieme portie pas worden opgeëist als de langstlevende echtgenoot is overleden.

Dat is het geval, maar de vraag is of het allemaal rechtsgeldig is, ivm de datum van ingang. Alles was per 1-1-22 vastgelegd.
Wat een kut situatie. ( buiten het verlies van je geliefde om)
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
We hebben hem verteld dat wij ook niet weten wat er precies in het testament staat* en dat op de 17e alles wordt uitgelegd. Kijken of 'ie nu een beetje rustig gaat worden.

* ik heb het testament vlak voor kerst doorgelezen voor mijn vader en zijn vriendin, dus ik weet dat hij in principe onterft is, al kan zij dat natuurlijk altijd nog aangepast hebben, je weet het niet. De rest van de kinderen weet dat echter niet en dat laat ik maar even zo. Ik heb de papieren ook bij mijn vader van de kast weggehaald (met toestemming) en mee naar mijn huis genomen, zodat niemand het per ongeluk inziet.
 

Eef de Kip

Well-known member
pff, wat een gedoe. Lijkt me ook een erg ongemakkelijke situatie als op de 17e dat testament wordt voorgelezen.
Ben wel erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
pff, wat een gedoe. Lijkt me ook een erg ongemakkelijke situatie als op de 17e dat testament wordt voorgelezen.
Ben wel erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Haha, ik heb de notaris al gewaarschuwd en hij belde me terug met de mededeling dat ze wel wat gewend zijn en dat het politiebureau letterlijk op loopafstand is.
 

Mario

Well-known member
En tussen al die ellende ook nog eens de uitvaart met de gehele familie neem ik aan?

Sterkte
 
Bovenaan