Luis Suárez Miramontes is overleden.
De enige Spanjaard die een gouden bal heeft gewonnen. Legende uit A Coruña die Cruijff hoog had zitten. Als speler werd hij de legende die wij allemaal wel kennen.
Zijn carrière als speler eindigde in 1973 bij Sampdoria en hij begon daarna aan een andere carrière als coach bij onder andere Inter, terwijl hij ook terugkeerde naar Dépor als coach. Hij coachte Spaanse jeugdteams en won in 1986 het Europees Kampioenschap met Spanje onder 21. In september 1988 volgde hij Miguel Muñoz op aan het roer van Spanje, dat kwalificeerde voor de wereldbeker van 1990 in Italië, waar het team de achtste finales bereikte.
In 2001 ontving hij de gouden medaille van de Koninklijke Orde van Sportverdiensten in Spanje. De voetballer maakte van Milaan echter zijn geboortestad en kocht er een huis om zijn laatste dagen door te brengen. Zijn laatste vrouw, Valentina, overleed drie jaar geleden en hij heeft een zoon uit een eerder huwelijk, die in Madrid woont en bioloog is.
Luis Suárez Miramontes is op 88-jarige leeftijd overleden. Suárez is de enige Spanjaard die tot beste voetballer ter wereld is gekroond. Hij was een poosje de duurste speler ooit en won in 1964 het EK met Spanje, lang de enige voetbalprijs van het land.
www.volkskrant.nl
Ik weet niet of de Volkskrant zulke begenadigde schrijvers met kennis heeft, want Suárez won toch echt een titel met Spanje onder 21 en ik denk niet dat dat weinig voorstelt. In het artikel wordt hier niet over geschreven.
Uiteraard is zijn staat van dienst als voetballer ongekend en hij won alles wat je maar kon winnen.
Ik heb nog een fout in het artikel gevonden, haha, lees mee en corrigeer: "Suárez, geboren in 1935 in het Gallische A Coruña", Gallische? Of Galicische A Coruña? Ik vrees het laatste 😉