Het verschil tussen doellijntechnologie en 'buitenspel' bepalen is dat doellijntechnologie gewoon veel accurater is. Dara gebruiken ze gewoon het systeem wat al jaren op de tennisbanen gebruikt wordt, en daar wordt ook geaccepteerd als de bal net wel/niet in/uit is (soms is de marge echt heeeel klein) of wel/niet over de doellijn is (denk maar aan Feyenoord - PSV uit 2017), na het zien van de animatie was iedereen om, hoe klein de marge ook is. (want er zit namelijk al een marge in zo'n berekening, net zoals dat je bij een snelheidsovertreding ook altijd een correctie hebt, als ik een bon krijg voor 53 rijden waar ik 50 mag, dan heb ik 56/57 gereden)
Een ander verhaal is buitenspel. Punt 1 staat de camera vaak niet op 1 lijn met de buitenspelsituatie (wat simpelweg ook niet kan, aangezien de buitenspellijn overal kan liggen), dus is de lijn die getrokken moet worden al een arbitraire, er moet immers ook met perspectief rekening gehouden worden. En tuurlijk probeert men de lijn zo goed mogelijk te trekken, maar 100% duidelijk is het niet. Punt 2 heb je de vraag wanneer verlaat de bal precies de voet/hoofd, dat is ook niet altijd 100% duidelijk (simpelweg omdat beeld vaak met 25 frames/seconde gemaakt wordt, dus 1 beeld per 0,04 sec, dan kan het moment van verlaten soms daar net tussen vallen), en dan heb je dus nog de 'dikte' van de lijn. Dus heb je altijd onduidelijkheid, dus als het dan een 'kielekiele' besluit is, dan moet je (zoals Pascallovic terecht aangeeft) de aanvallende partij het voordeel geven.
In de Premier League wordt voor buitenspel gebruik gemaakt van het Hawk Eye systeem. Hetzelfde dus als bij het tennis.
De lijn wordt op 1 pixel nauwkeurig gepositioneerd en later voor TV beelden dikker gemaakt.
Er wordt gewerkt met camera's die 50 frames per seconde kunnen tonen.
Hoeveel nauwkeuriger wil je het hebben?
Het zou wel helpen als ze voor buitenspel ook van die kekke 3D animaties zouden tonen.