Premier League

Joost

Well-known member
Het verschil tussen doellijntechnologie en 'buitenspel' bepalen is dat doellijntechnologie gewoon veel accurater is. Dara gebruiken ze gewoon het systeem wat al jaren op de tennisbanen gebruikt wordt, en daar wordt ook geaccepteerd als de bal net wel/niet in/uit is (soms is de marge echt heeeel klein) of wel/niet over de doellijn is (denk maar aan Feyenoord - PSV uit 2017), na het zien van de animatie was iedereen om, hoe klein de marge ook is. (want er zit namelijk al een marge in zo'n berekening, net zoals dat je bij een snelheidsovertreding ook altijd een correctie hebt, als ik een bon krijg voor 53 rijden waar ik 50 mag, dan heb ik 56/57 gereden)

Een ander verhaal is buitenspel. Punt 1 staat de camera vaak niet op 1 lijn met de buitenspelsituatie (wat simpelweg ook niet kan, aangezien de buitenspellijn overal kan liggen), dus is de lijn die getrokken moet worden al een arbitraire, er moet immers ook met perspectief rekening gehouden worden. En tuurlijk probeert men de lijn zo goed mogelijk te trekken, maar 100% duidelijk is het niet. Punt 2 heb je de vraag wanneer verlaat de bal precies de voet/hoofd, dat is ook niet altijd 100% duidelijk (simpelweg omdat beeld vaak met 25 frames/seconde gemaakt wordt, dus 1 beeld per 0,04 sec, dan kan het moment van verlaten soms daar net tussen vallen), en dan heb je dus nog de 'dikte' van de lijn. Dus heb je altijd onduidelijkheid, dus als het dan een 'kielekiele' besluit is, dan moet je (zoals Pascallovic terecht aangeeft) de aanvallende partij het voordeel geven.

In de Premier League wordt voor buitenspel gebruik gemaakt van het Hawk Eye systeem. Hetzelfde dus als bij het tennis.
De lijn wordt op 1 pixel nauwkeurig gepositioneerd en later voor TV beelden dikker gemaakt.
Er wordt gewerkt met camera's die 50 frames per seconde kunnen tonen.

Hoeveel nauwkeuriger wil je het hebben?

Het zou wel helpen als ze voor buitenspel ook van die kekke 3D animaties zouden tonen.
 

Pascallovic

Well-known member
Zo zie je maar dat het geen moer uitmaakt of je nu Emery, Ljungberg of Arteta voor de groep zet. Je wint gewoon geen wedstrijden. en die verdediging blijft kut met peren. Dan heb je voorin Lacazette die er in een kalenderjaar minder maakt dan Virgil van Dijk en die Pepe waar ze in de zomer 80 miljoen voor hebben neergeteld die zit nu ook bij de 3e trainer op de bank.
 

JMD

Well-known member
In de Premier League wordt voor buitenspel gebruik gemaakt van het Hawk Eye systeem. Hetzelfde dus als bij het tennis.
De lijn wordt op 1 pixel nauwkeurig gepositioneerd en later voor TV beelden dikker gemaakt.
Er wordt gewerkt met camera's die 50 frames per seconde kunnen tonen.

Hoeveel nauwkeuriger wil je het hebben?

Het zou wel helpen als ze voor buitenspel ook van die kekke 3D animaties zouden tonen.

Vwb beslissingen tov doellijn wel of niet eroverheen kan het mij idd niet nauwkeurig genoeg. En daar kan hawkeye idd 100% zeker zeggen of de bal wel/niet over de lijn is, en dat mag dan wat mij betreft ook met 0,0001 mm zijn.

Punt is alleen dat dat bij buitenspel dus niet kan. Want dan is het niet fixeren op 1 lijn, sterker nog: de lijn moet apart worden getrokken. En als (zoals hier) een speler spreekwoordelijk alleen met de uiteinde van zijn schoenveters buitenspel staat dan moet je die goal dus niet afkeuren. Want zelf bij 50 beelden per seconde betekent dat 1 beeldje per 0,02 sec, en kan het dus net in die 0,01 sec zijn dat de bal gespeeld wordt en dan kan het juist net wel/net niet buitenspel zijn. Bij twijfel dus niet afkeuren vanwege buitenspel.
VAR was bedoeld om 'overduidelijke fouten' van een scheids te herstellen. Dit zijn geen overduidelijke fouten. Zelfs met die streep is pas na inzoomen te zien dat de schoenveters net buitenspel stonden.
 

Pascallovic

Well-known member
Nu vond ik deze bij Liverpool nog wel iets duidelijker te zien dan de andere situaties dit weekend. Dan nog kun je voldoende twijfels hebben, maar ik zie in elk geval waar ze het over hebben.
 

JMD

Well-known member
Chelsea blijft overigens ook een vreemde ploeg, doen het volgens mij best goed in de duels tegen de (op papier) grote ploegen, wonnen vandaag van Arsenal en vorige week van Spurs, maar laten op andere plekken zoveel punten liggen. En staan met slechts 35 punten gewoon 4e. De race om plek 5 is trouwens wel heel spannend en open, al lijkt Man U de laatste weken wat meer resultaten te halen en zijn geklommen naar plek 5. Arsenal staat op plaats 12 met 6 punten voor op plaats 18 en 6 achter op plaats 6... Degraderen zullen ze niet, maar ze moeten wel oppassen dat ze niet nog verder zakken, en uitgerekend woensdag a.s. komt United op bezoek. Aan de andere kant: als Arsenal wint staan ze nog slechts 4 punten achter op de Mancunians.

Bovenin lijkt het wel beslist, liverpool kampioen, Leicester en City gaan normaal gesproken CL spelen, maar voor de 4e CL-plek is het nog open.


Wolves mag zich na afloop terecht beklagen overd e VAR, maar ze hebben zelf ook een hele hoop kansen gemist. Het blijft 1-0, alles valt de goede kant op voor Liverpool.
 

JMD

Well-known member
Nu vond ik deze bij Liverpool nog wel iets duidelijker te zien dan de andere situaties dit weekend. Dan nog kun je voldoende twijfels hebben, maar ik zie in elk geval waar ze het over hebben.

Dat klopt ja, maar dit kan je een assistent niet verwijten dat hij dit niet ziet (en daarvoor was de VAR bedoeld). Die van bv Pukki gisteren was belachelijk.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat klopt ja, maar dit kan je een assistent niet verwijten dat hij dit niet ziet (en daarvoor was de VAR bedoeld). Die van bv Pukki gisteren was belachelijk.
Het is sowieso geen fout van de assistent, want dit is gewoon niet waar te nemen. De VAR kan er nog wel wat van maken, al zit je daar weer met de vraag of dit het juiste frame is waar ie wordt stilgezet, waardoor het dan net 1 centimeter buitenspel is. Maar in elk geval zien we hier met het blote oog waarom het dan buitenspel zou zijn. Dat zag ik bij Pukki niet en ook niet toen de VAR klaar was. Deze vind ik nog niet eens zo erg.
 
Bovenaan