Premier League

JMD

Well-known member
Haha maar natuurlijk.

Elke 50/50 beslissing valt al 2 jaar in het voordeel van Liverpool.
Tuurlijk joh...
Als een Feyenoord- of PSV-supporter dat zou posten over Ajax ben jij de eerste die begint te krijsen dat er gecalimeroot wordt...

Misschien moet je nog even de beelden van Liverpool tegen Villa en Watford opzoeken, toen werd Liverpool op exact dezelfde manier een goal 'ontnomen' als Liverpool vandaag gebeurde. Toen hoorde ik je niet...
 

SanMark.

Well-known member
Tuurlijk joh...
Als een Feyenoord- of PSV-supporter dat zou posten over Ajax ben jij de eerste die begint te krijsen dat er gecalimeroot wordt...

Misschien moet je nog even de beelden van Liverpool tegen Villa en Watford opzoeken, toen werd Liverpool op exact dezelfde manier een goal 'ontnomen' als Liverpool vandaag gebeurde. Toen hoorde ik je niet...

Alleen ik heb niets met of tegen Liverpool , ik ben wat Engels voetbal betreft aardig neutraal en heb geen favoriet. En ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat Liverpool kampioen word. Al zou ik het Leicester nog wel meer gunnen.

Zeg jij dan maar waar ik mijn PSV eierdoppie op moet zetten ?
 

Pascallovic

Well-known member
Mag de VAR ook ingrijpen als de scheidsrechter bij een doelpunt in de wegloopt? Bij die 1-0 van City tegen Sheffield zorgt de scheidsrechter ervoor dat City kan onderscheppen en de bal binnenschuiven.
 

Joost

Well-known member
Vwb beslissingen tov doellijn wel of niet eroverheen kan het mij idd niet nauwkeurig genoeg. En daar kan hawkeye idd 100% zeker zeggen of de bal wel/niet over de lijn is, en dat mag dan wat mij betreft ook met 0,0001 mm zijn.

Punt is alleen dat dat bij buitenspel dus niet kan. Want dan is het niet fixeren op 1 lijn, sterker nog: de lijn moet apart worden getrokken. En als (zoals hier) een speler spreekwoordelijk alleen met de uiteinde van zijn schoenveters buitenspel staat dan moet je die goal dus niet afkeuren. Want zelf bij 50 beelden per seconde betekent dat 1 beeldje per 0,02 sec, en kan het dus net in die 0,01 sec zijn dat de bal gespeeld wordt en dan kan het juist net wel/net niet buitenspel zijn. Bij twijfel dus niet afkeuren vanwege buitenspel.
VAR was bedoeld om 'overduidelijke fouten' van een scheids te herstellen. Dit zijn geen overduidelijke fouten. Zelfs met die streep is pas na inzoomen te zien dat de schoenveters net buitenspel stonden.


Nu is het juist heel helder en consequent. en worden alle situatie op exact dezelfde manier beoordeeld. Alle subjectiviteit is er uitgehaald.

Ik ben het ook niet er mee eens dat buitenspel een met het oog waar te nemen situatie moet zijn. Overduidelijke fouten van de scheidsrechten duidt op overtredingen die op basis van interpretatie gegeven worden. Buitenspel hoort daar niet bij; dat is een heel duidelijk zwart/wit verhaal net als bijvoorbeeld een bal op de voet bij hockey.

De afspraak in Engeland is nu dat op basis van deze vergevorderde techniek buitenspel wordt beoordeeld. Als je daar nog een foutmarge bij wilt inbouwen dan ga je ook weer discussie krijgen over hoe groot die foutmarge mag zijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Nu is het juist heel helder en consequent. en worden alle situatie op exact dezelfde manier beoordeeld. Alle subjectiviteit is er uitgehaald.

Ik ben het ook niet er mee eens dat buitenspel een met het oog waar te nemen situatie moet zijn. Overduidelijke fouten van de scheidsrechten duidt op overtredingen die op basis van interpretatie gegeven worden. Buitenspel hoort daar niet bij; dat is een heel duidelijk zwart/wit verhaal net als bijvoorbeeld een bal op de voet bij hockey.

De afspraak in Engeland is nu dat op basis van deze vergevorderde techniek buitenspel wordt beoordeeld. Als je daar nog een foutmarge bij wilt inbouwen dan ga je ook weer discussie krijgen over hoe groot die foutmarge mag zijn.
Buitenspel is helemaal geen zwart/wit verhaal met die meetmethode en helemaal niet helder en consequent. We weten namelijk niet of het beeld op het juiste moment wordt stilgezet door de VAR. Hij heeft niet eens het maximum aantal frames om het exacte moment van spelen te bepalen. Leuk dat we aan de ene kant een tot op de millimeter nauwkeurig systeem hebben, echter als aan de andere kant nog steeds 3 subjectieve handelingen moeten worden verricht is het niet helder en consequent. De 1 zet het lijntje net wat anders neer dan de ander. Vervolgens krijgen we onscherpe beelden te zien zoals bij Brighton en Norwich waar wij ook geen wijs uit worden.

Wat een slechte vergelijking met een bal op een voet bij hockey. Zo'n situatie is gewoon heel duidelijk en kunnen we met een camera terugzien. Die buitenspel doelpunten van Norwich en Brighton is zelfs aan de hand van de beelden en de bewerkingen van de VAR niet in beeld te brengen dat het buitenspel is. Als het zo zwart/wit is, waarom is er dan bij deze situaties geen bewijs voor buitenspel? Dan laat ik voor het gemak die doelpunten van Wolves en Crystal Palace dit weekend weg, want daar zijn ze in elk geval met een inzichtelijk beeld gekomen waarom het buitenspel zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Alleen ik heb niets met of tegen Liverpool , ik ben wat Engels voetbal betreft aardig neutraal en heb geen favoriet. En ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat Liverpool kampioen word. Al zou ik het Leicester nog wel meer gunnen.

Zeg jij dan maar waar ik mijn PSV eierdoppie op moet zetten ?

Kom jij dan maar aan met 'al die voorbeelden' dat Liverpool zo bevoordeeld wordt... Als het er zoveel zijn zal het je niet veel moeite kosten er een aantal te vinden.

En ik heb het over scheidsrechterlijke beslissingen hè. Dat Liverpool dit seizoen een grote hoeveelheid punten heeft binnengehaald door goals vlak voor tijd/in blessuretijd is overduidelijk. En dat is ook wat ik bedoelde met 'het valt dit seizoen allemaal goed voor Liverpool'.
 

SanMark.

Well-known member
Kom jij dan maar aan met 'al die voorbeelden' dat Liverpool zo bevoordeeld wordt... Als het er zoveel zijn zal het je niet veel moeite kosten er een aantal te vinden.

Ik heb dat niet zo in mijn hoofd zitten maar we hebben het er vorig jaar vaak over gehad

. Dat Liverpool dit seizoen een grote hoeveelheid punten heeft binnengehaald door goals vlak voor tijd/in blessuretijd is overduidelijk. En dat is ook wat ik bedoelde met 'het valt dit seizoen allemaal goed voor Liverpool'.

Altijd scoren in de laatste minuten is geen geluk maar een zeer goede kwaliteit.
 

Joost

Well-known member
Buitenspel is helemaal geen zwart/wit verhaal met die meetmethode en helemaal niet helder en consequent. We weten namelijk niet of het beeld op het juiste moment wordt stilgezet door de VAR. Hij heeft niet eens het maximum aantal frames om het exacte moment van spelen te bepalen. Leuk dat we aan de ene kant een tot op de millimeter nauwkeurig systeem hebben, echter als aan de andere kant nog steeds 3 subjectieve handelingen moeten worden verricht is het niet helder en consequent. De 1 zet het lijntje net wat anders neer dan de ander. Vervolgens krijgen we onscherpe beelden te zien zoals bij Brighton en Norwich waar wij ook geen wijs uit worden.

Wat een slechte vergelijking met een bal op een voet bij hockey. Zo'n situatie is gewoon heel duidelijk en kunnen we met een camera terugzien. Die buitenspel doelpunten van Norwich en Brighton is zelfs aan de hand van de beelden en de bewerkingen van de VAR niet in beeld te brengen dat het buitenspel is. Als het zo zwart/wit is, waarom is er dan bij deze situaties geen bewijs voor buitenspel? Dan laat ik voor het gemak die doelpunten van Wolves en Crystal Palace dit weekend weg, want daar zijn ze in elk geval met een inzichtelijk beeld gekomen waarom het buitenspel zou kunnen zijn.

Je hebt geen vertrouwen in het systeem omdat je het niet zelf kunt zien, maar waarom wil je dat? De techniek zorgt ervoor dat je iets beter kunt bepalen dan dat je met de camera en het blote oog kunt waarnemen. Een 3D animatie zou daarvoor wel een uitstekend oplossing zijn om het inzichtelijker te maken. Nu wordt voor het tonen het camerastandpunt gebruikt waarbij de minste verstoring is.

Je gaat er in je bewering van uit dat de lijntjes anders worden neergezet, maar daarvoor is toch gewoon een protocol? De subjectiviteit is daar volledig uitgehaald. Of wil je om dat te kunnen verifiëren ook nog een camera bij de VAR hebben zodat je exact zijn handelingen kunt zien en kunt controleren?

Over die goal van Pukki;
EM5I3o6XUAMfF3Q
 

Pascallovic

Well-known member
Je hebt geen vertrouwen in het systeem omdat je het niet zelf kunt zien, maar waarom wil je dat? De techniek zorgt ervoor dat je iets beter kunt bepalen dan dat je met de camera en het blote oog kunt waarnemen. Een 3D animatie zou daarvoor wel een uitstekend oplossing zijn om het inzichtelijker te maken. Nu wordt voor het tonen het camerastandpunt gebruikt waarbij de minste verstoring is.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik het systeem wel vertrouw? Ik heb geen enkele twijfel dat die computer aan de hand van de ingevoerde gegevens kan bepalen dat het buitenspel is. Echter als je aan de ene kant naar millimeters gaat kijken, moet je dat ook aan de andere kant doen. Dan moet je dus op de millimeter en milliseconde nauwkeurig moeten kunnen bepalen wanneer de bal daadwerkelijk het lichaam van de aangever heeft verlaten. Dat kan met de huidige camerabeelden en frames niet. Maar daar ga je heel bewust telkens niet op in.

Je gaat er in je bewering van uit dat de lijntjes anders worden neergezet, maar daarvoor is toch gewoon een protocol? De subjectiviteit is daar volledig uitgehaald. Of wil je om dat te kunnen verifiëren ook nog een camera bij de VAR hebben zodat je exact zijn handelingen kunt zien en kunt controleren?
Ah, er is een protocol, nou dan is alle twijfel weg en kan het niet meer misgaan. Ik zie bij Southampton - Palace lijnen getrokken worden waar zowel de verdediger als de aanvaller op staan. Dan zijn die lijnen toch gewoon niet goed of wellicht te dik ook al is er een protocol? Is er ook een protocol dat de lijn de ene keer geel en de andere keer rood/blauw is? Want dat zie je ook. In het geval van Palace was het nog in elk geval inzichtelijk waar het precies om ging, al zit je daar enkel nog met of dit het moment is dat de bal de voet van de aangever verlaat of dat het net een fractie eerder is. Het feit dat er een protocol is zegt helemaal niks. Wist je dat er ook een protocol voor handsballen is en dat inmiddels niemand meer weet wat nou wel en niet mag? Er is ook een protocol dat je als scheidsrechter niet mag hinderen en verdomd gisteren mocht dat ook zonder dat de scheidsrechter of VAR ingrijpt.

Over die goal van Pukki;
EM5I3o6XUAMfF3Q
Dit is toch gewoon totaal niet duidelijk? Ik zie niet wanneer die bal vertrekt. Ik zie niet wat nu daadwerkelijk het verschil is tussen de aanvaller en de verdediger. Ik zie niet of ze het juiste lijntje bij die Chelsea verdediger hebben getrokken of dat zijn oksel toch net dichterbij zit. Dit camerastandpunt vertekend is ons altijd geleerd. Dat die computer heeft berekend dat dit buitenspel zou zijn geloof ik. Maar maak dat dan inzichtelijk. Als dat door 3D animatie kan ben ik daar helemaal voor. Juist met het wantrouwen van velen en als je begrip wilt kweken moet je het inzichtelijk maken voor iedereen. Op basis van deze foto kan dat niet. Zet er ook bij hoeveel millimeter het buitenspel is.
 
Bovenaan