O geinig, die kennen we nog wel van o.a. Portugal en Valencia.
Hij heeft ook bij Sporting gespeeld, en niet heel onverdienstelijk. Een beetje een etter om tegen te spelen. Is nu coach van Sporting-B.
Hij wordt dus door de media gezien als de opvolger van Amorim, of dat dan op interim-basis is wordt voor zover ik weet niet gemeld of over gespeculeerd.
Is Amorim volgens jou geschikt voor de toch niet geringe klus om Man Utd weer op te bouwen?
Amorim kwam bij een Sporting binnen waar het alom chaos was, hoewel de zwaarste stormen al achter de rug waren. Hij kreeg dus genoeg aankloot-tijd bij de wederopbouw. En de lat lag niet hoog want er was simpelweg ook geen geld.
Op het moment van het instappen nu bij United zijn er dus wel gelijkenissen met z’n transfer toen naar Sporting. Maar hier komt de druk er wel veel sneller op te staan, en vooral gezien zijn hype inmiddels zal bij de buitenwacht de lat heel snel hoog worden gelegd, of al liggen.
Hij was innovatief bij Sporting met z’n 3-4-3, de scouting was verbluffend ( Pedro Porro, wiens carrière op z’n gat lag en nu Spaans international is werd binnengehaald, Pedro Gonçalves, misschien wel de belangrijkste pion bij Amorims eerste landstitel, werd weggeplukt uit de middenmoot in Portugal, Nuno Santos idem, later kwamen Diomande, Morita, Hjulmand, Catamo en natuurlijk Gyokeres).
Maar Amorim had de circulaire zeestromen wel mee hoor in het begin. Hij moest noodgedwongen inzetten op de jeugd, en toevallig was daar de lichting met Nuno Mendes, Matheus Nunes, Quaresma, Tomas. Echt niet de minste, en vooral niet voor primeira liga termen. Verhuurde spelers kregen in het voorseizoen ineens wel een kans, Palhinha en Bragança ). En de vraag is of al deze spelers die kans zouden krijgen als er sprake was van een iets dikkere beurs. Essugo en Veiga heeft ie wel makkelijk laten lopen, vooral de eerste.
Al met al dus een coach die samen met z’n staf Sporting van scratch heeft gebracht naar waar het nu staat. Hij is een jonge coach die ook veel fouten maakt, die lang niet altijd met de juiste strategieën op de proppen komt, en in die gevallen ook te koppig blijkt om snell te schakelen.
Ik heb werkelijk geen idee of hij het daar in Manchester aan de praat gaat krijgen, ook niet of hij daar steevast gaat vasthouden aan 3-4-3. Maar ik wens hem succes, en we gaan het meemaken.
Damn wat een flinke tekst, en ik maar denken dat ik steeds minder into voetbal ben.