Piet, zwart of niet?

U.G.

Well-known member
Een rechter wordt geacht rekening te houden met omstandigheden. Waarbij het natuurlijk van belang is dat het de 'protestanten' vrij is om aan te schuiven bij praatprogramma's, kranten, tv, radio en wat betreft de blokkeer Friezen welkom is op elk willekeurig weiland, industrieterrein en zelfs nog in de Friese dorpjes als het moet. Dat er nu juist demonstranten moeten zijn bij de intocht van een kinderfeest is een tweede.

In die zin is er geen sprake van het aantasten van fundamentele grondrechten, maar een kleine tijdelijke inbreuk op een brainfart van PVDA-burgemeester. Dit soort politiek gevoelige demonstraties worden immers meestal niet toegestaan. Maar goed gedaan hoor. Mogen er bij de volgende sinterklaas intocht 600 politieagenten paraat staan. Vast niet om de kleine kindertjes te beteugelen.

Wat mij betreft heeft Ad van de Pedopartij ook recht om zijn standpunt uit te dragen, ik zou hem echter ook de toegang beletten tot de peuterspeelzaal als Pedo Ad daar zijn standpunt wil verkondigen.

Zijn de blokkeer-Friezen burgemeesters of ministers of korpschefs ? Nee. Hoe erg je het dan ook met ze eens kan zijn...zij hebben dan helemaal niks te bepalen, zo simpel is het gewoon. Natuurlijk hebben ze wel een grondrecht ontnomen.
 

U.G.

Well-known member
Oke, maar leg mij dan eens uit waarom Pegida en al die andere enge extreemrechtse clubjes geen demonstratie kan houden zonder daarin belemmerd te worden. Dan wordt hen een grondrecht ontnomen, maar daar wordt niks aan gedaan. Sterker nog: om confrontatie te voorkomen wordt zo'n demonstratie vaak verboden. Beetje met 2 maten meten.

Ik weet niet hoe het daar aan toe gaat, want ik ben er meestal niet bij. Maar een tegendemonstratie is meen ik ook een demonstratie, dan is het aan de politie plus burgemeester de taak om te peilen in hoeverre het verantwoord is qua veiligheid. Niet aan een opgetrommelde bende.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet hoe het daar aan toe gaat, want ik ben er meestal niet bij. Maar een tegendemonstratie is meen ik ook een demonstratie, dan is het aan de politie plus burgemeester de taak om te peilen in hoeverre het verantwoord is qua veiligheid. Niet aan een opgetrommelde bende.

Met een tegendemonstratie is niks mis, ik had het over het voorkomen van demonstraties.
 

JMD

Well-known member
Verbaast je dat echt? In deze tijd geldt alleen de vrijheid/het recht van de eigen mening, niet voor de ander.
Onzin. Er is niemand die zegt dat die KOZP niet mag demonstreren, het ging alleen om het moment en de plaats. Precies wat Atreides in zijn laatste regel schrijft: Pedo Ad mag best demonstreren, maar niet op een peuterspeelzaal. Of vind jij dat laatste wel een goed idee?

Vind jij het ook zo erg als een demonstratie van de NVU wordt verboden, of is voor hen vrijheid van meningsuiting niet van toepassing?
 

U.G.

Well-known member
Met een tegendemonstratie is niks mis, ik had het over het voorkomen van demonstraties.

Laat die mensen binnen, zij gaan in hun gereserveerd vakje staan. Stel dat er dan rumoer ontstaat bij de mensen die daar wonen dan blaast de burgemeester de demonstratie ook gewoon la minute af...is er helemaal niks aan de hand. Is tie ook ' voorkomen' zeg maar.
 

JMD

Well-known member
Laat die mensen binnen, zij gaan in hun gereserveerd vakje staan. Stel dat er dan rumoer ontstaat bij de mensen die daar wonen dan blaast de burgemeester de demonstratie ook gewoon la minute af...is er helemaal niks aan de hand. Is tie ook ' voorkomen' zeg maar.
En jij denkt dat op zo'n moment die demonstranten dan rustig weggaan?
 

Batigoal

Well-known member
Onzin. Er is niemand die zegt dat die KOZP niet mag demonstreren, het ging alleen om het moment en de plaats. Precies wat Atreides in zijn laatste regel schrijft: Pedo Ad mag best demonstreren, maar niet op een peuterspeelzaal. Of vind jij dat laatste wel een goed idee?

Kom nou, er was gisteravond op het journaal letterlijk ??n van die lui die zei dat die anti-Piet-pipo's niet mochten komen demonstreren.

Verder haal je er dingen bij waar mijn punt niet over gaat. Kijk eens over welk willekeurig nieuwsfeit op Twitter of andere sites met reactiemogelijkheden. Het gaat nergens meer over, zowel van links als rechts. Echte discussies worden er nergens meer gevoerd.
 

U.G.

Well-known member
En jij denkt dat op zo'n moment die demonstranten dan rustig weggaan?

Weet ik niet, gaan die van Pegida wel rustig weg ? Ik weet niet waar je naar toe wil, maar alles wat ik zeg is dat burgers een legale demonstratie zijn tegengegaan en dat ze nu door de justitie gestraft worden lijkt mij in een rechtsstaat een logische gevolg.
 

JMD

Well-known member
Kom nou, er was gisteravond op het journaal letterlijk ??n van die lui die zei dat die anti-Piet-pipo's niet mochten komen demonstreren.
Dus omdat 1 iemand dat zegt, geldt dat voor veel meer mensen.
Dus als 1 moslim een aanslag pleegt zijn andere moslims ook slecht? Nee toch?

Verder haal je er dingen bij waar mijn punt niet over gaat. Kijk eens over welk willekeurig nieuwsfeit op Twitter of andere sites met reactiemogelijkheden. Het gaat nergens meer over, zowel van links als rechts. Echte discussies worden er nergens meer gevoerd.
Jawel, daar gaat het wel over, en je beantwoordt mijn vraag niet: vind jij het terecht als Pedo Ad verboden wordt in een peuterspeelzaal te demonstreren? Of als Pegida verboden wordt om bij een moskee te demonstreren (met varkensmutsen op)?

Want dat is de kern van het verhaal, als je te allen tijde voor VVMU bent, dan vind je dus ook dat de 2 voorbeelden die ik geef ook niet verboden mogen worden.

Dat laatste wat je aanhaalt klopt, maar als je voor VVMU bent moet je dat ook accepteren. Of geldt dat dan weer niet, en wil jij twitterverboden? Nee toch?
 

Batigoal

Well-known member
Dus omdat 1 iemand dat zegt, geldt dat voor veel meer mensen.
Dus als 1 moslim een aanslag pleegt zijn andere moslims ook slecht? Nee toch?

:eek:mg::eek:mg:

Nee, maar je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat er meerdere van die blokkerfriezen zo denken. Kom nou toch.

Jawel, daar gaat het wel over, en je beantwoordt mijn vraag niet: vind jij het terecht als Pedo Ad verboden wordt in een peuterspeelzaal te demonstreren? Of als Pegida verboden wordt om bij een moskee te demonstreren (met varkensmutsen op)?

Want dat is de kern van het verhaal, als je te allen tijde voor VVMU bent, dan vind je dus ook dat de 2 voorbeelden die ik geef ook niet verboden mogen worden.

Dat laatste wat je aanhaalt klopt, maar als je voor VVMU bent moet je dat ook accepteren. Of geldt dat dan weer niet, en wil jij twitterverboden? Nee toch?

wtfreaction.gif


Je schiet een beetje door met je post vind ik.

En nee, daar gaat het in mijn posts pertinent niet over. Omdat ik oprecht niet zou weten voor welk kamp ik hierin zou moeten zijn, omdat ik ze beiden even droevig vind. En beide kampen in deze discussie schieten veel te ver door en zijn ver verwijderd van een gezonde discussie. Zoals je dus tegenwoordig in veel discussies ziet. D??r gingen mijn posts over.
 

U.G.

Well-known member
Dus omdat 1 iemand dat zegt, geldt dat voor veel meer mensen.
Dus als 1 moslim een aanslag pleegt zijn andere moslims ook slecht? Nee toch?


Jawel, daar gaat het wel over, en je beantwoordt mijn vraag niet: vind jij het terecht als Pedo Ad verboden wordt in een peuterspeelzaal te demonstreren? Of als Pegida verboden wordt om bij een moskee te demonstreren (met varkensmutsen op)?

Want dat is de kern van het verhaal, als je te allen tijde voor VVMU bent, dan vind je dus ook dat de 2 voorbeelden die ik geef ook niet verboden mogen worden.

Dat laatste wat je aanhaalt klopt, maar als je voor VVMU bent moet je dat ook accepteren. Of geldt dat dan weer niet, en wil jij twitterverboden? Nee toch?

Waar demonstreerde Pegida dan tegen, tegen de algemene Godsdienstvrijheid in Nederland ? Ter vergelijking en zonder te willen mengen in het zwarte piet-gebeuren, dit zijn mensen die protesteren tegen een karikatuur in een folkloristische uiting. Vind ik wel ander verhaal. En nogmaals, de Staat bepaalt vanuit ingevingen of vanuit het Wetboek, dat loopt mss niet altijd even gesmeerd maar het lijkt me wel prima zo.
 

U.G.

Well-known member
Ik ben het eens met een buitenlander, een Portugees nog wel.:cab:

Ben dan ook een uitzonderlijke Portugees. Magalhaes, Vasco da Gama, Hendrik...., U.G. Da's zo'n beetje de lijn.

Ok, het wordt er niet beter op ;)...maar het is wel de lijn.
 

zwammy

Well-known member
Mooi stukje van Feynman:

Voorganger Jerry Afriyie van KickOut mishandelde tijdens de intocht in Gouda van 2014 een agent.

Vorige maand was er een kleine demonstratie bij de Ulu-moskee in Utrecht. Actievoerders werden bekogeld met volle blikjes en vuurwerk. De politie be?indigde de demonstratie bracht de bezoekers in veiligheid en besloot direct geen vervolging in te stellen tegen hun belagers. Het was Pegida maar.

Een schril contrast met de veroordeling van Jenny Douwes: 240 uur taakstraf en een maand voorwaardelijke celstraf. Ze was niet alleen, de veldwachters hebben keurig iedereens identiteitsbewijs overgeschreven en er werd minutieus vervolgd. Wat ben ik blij voor Friesland dat ze daar tijd voor hebben, en er geen ernstigere zaken op de plank blijven liggen.

De timing van de vervolging is ook dubieus. Het hele delict staat van voor tot achter op video en op sociale media. De meeste communicatie van Jenny Douwes was perfect vastgelegd. Al het bewijs was direct keurig beschikbaar. Toch is maanden gewacht zodat de veroordelingen vlak voor de nieuwe intocht komen. Dat drijft de polarisatie verder op de spits.

Als een rechtse demonstratie van Pegida geen doorgang kan vinden, wordt de oorzaak een “tegendemonstratie” genoemd. Burgemeesters, politie en pers legitimeren mensen die met intimidatie, aantallen en geweld demonstraties be?indigen als “demonstranten”. Dan wordt niet het recht van Pegida om te demonstreren onderstreept, maar het gebruik van anderen om dat te verhinderen.


Als een demonstratie van KickOut geen doorgang kan vinden wordt de blokkade afgehamerd als een strafbaar feit. Een organisatie die nota bene in het eerste helft van haar naam oproept tot geweld en in het tweede helft het beoogde slachtoffer aanwijst. Eerdere demonstraties eindigden in massale arrestaties, omdat deze actiegroep zich niet aan afspraken houdt en niet luistert naar de politie.

Voorganger Jerry Afriyie van KickOut mishandelde tijdens de intocht in Gouda van 2014 een agent. Hij kreeg een voorwaardelijke geldboete van 500 euro en moest 500 euro schadevergoeding betalen. Dan zou je toch verwachten dat die persoon in het maatschappelijke debat “af” is?! Nee die wordt gelauwerd en aan tafel gezet met iemand die een escalatie met geweld probeerde te voorkomen.

De actiegroep We Are Here pleegde aan de lopende band inbraken, vernielingen en intimideerde iedereen die dat niet goedkeurde. Er volgde geen arrestaties, maar een vrije aftocht. Zouden we met cannabis moeten doen, scheelt een hoop administratie. Steel vlees en je krijgt armbandjes, een taxiritje, een kamertje en een kopje koffie, steel een pand en ze zijn blij als je eruit loopt.

Er werden geen namen genoteerd, er werd zelden vervolging ingesteld. Ondanks dat op kraken met geweld in groepsverband bijna twee jaar celstraf staat. Een inbraak in een bewoonde woning waar een studente stond te douchen werd afgedaan als een vergiskraak. Met dit eufemisme werd het delict gebagatelliseerd en gedoogd.

De leider van We Are Here werd niet vervolgd voor opruiing, ondanks dat hij zijn hele groep andermans duurste bezit als estafettestokje gebruikt. Het ontbrekende strafblad maakte de weg vrij voor zijn verblijfsvergunning. U bent de dwaas die binnen de lijntjes kleurt en al die gratis advocaten betaalt. Maar het kan allemaal nog veel gekker.

Tussen de gezellige Amsterdamse grachten werd op 6 februari 2016 een stadswandeling georganiseerd door Edwin Wagensveld. De wandeling werd netjes met de gemeente afgestemd. Er werden afspraken gemaakt over de route, een stukje beveiliging en de plaats waar wandelaars van gedachten over dit soort nieuwkomers konden uitwisselen.

Burgemeester van der Laan besloot de route grondig te controleren. Dat bleek noodzakelijk want er werd een op afstand bestuurde rookbom gevonden. Dat had volgens Eberhard verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Er was een enorme politiemacht op de been, maar die kon niet voorkomen dat de wandeling drie uur lang geblokkeerd werd. Jan Roos maakte daar nog een sfeerverslag van.


Over die dure veldslag die urenlang het verkeer blokkeerde, zou ik graag een mooi overzichtje willen wie er allemaal zijn vervolgd … Oh wacht…

Dit gedoogbeleid van geweld tegen of door “demonstranten” heeft tijdens de rellen een waardevol de-escalerend effect. Helaas zorgt het ervoor dat iedere volgende demonstratie het nog eerder en erger uit de hand loopt. Relschoppers hebben het beeld onaantastbaar te zijn. Er volgen geen consequenties en ze denken zelfs voor de goede zaak bezig te zijn.

Daardoor ontwikkelt zich een groepscultuur vanuit het recht van de sterkste. Een cultuur waar de regels van de eigen groep centraal staan en niet de Nederlandse rechtsstaat. Een cultuur waar die regels met geweld en intimidatie naar anderen mag worden uitgedragen.

Waarden die haaks staan op onze veilige tolerante samenleving.

Ondertussen al meer dan een ton gedoneerd, jij ook al betaalt gevegt?
 

erka

Well-known member
Door gewoon met een normale strafeis te komen die past binnen de reguliere kaders. Niet door met een strafeis te komen die gelijk is aan een dronken kinderen overrijdende IS-er. Harder aansturen op een schikking was nog beter geweest.

+1 dit dus. Zeker het fysiek blokkeren van de snelweg vind ik heus wel een normale straf waard, maar de zwaarte en de straf voor Douwes is echt puur om een politiek voorbeeld te stellen.

Inmiddels al 140.000 euro trouwens.
 
Bovenaan