Ik heb me gisteren dood zitten irriteren tijdens Pauw. Niet omdat ik het een slechte uitzending vond, maar omdat er drie onderwerpen achter elkaar kwamen wat heel mooi de idioterie in onze samenleving symboliseerde.
Eerst een op zichzelf redelijk intelligent ogende Joodse meneer, die kwam uitleggen dat hij vindt dat Nederland echt wel de vluchtelingen op moet vangen, maar vooral niet in zijn wijk omdat hij bang is dat hij daardoor zijn kinderen niet meer naar school kan brengen. Iets wat ik overigens bij heel veel mensen zie. 'Tuurlijk moeten we die mensen helpen, maar vooral zo ver mogelijk bij mij uit de buurt'. Hypocriet gedoe. Gelukkig zat tegenover deze meneer een Joodse jonge vrouw, die het totaal niet met hem eens was. Zij pleitte er juist voor om je heel gastvrij op te stellen, als Joodse gemeenschap in Nederland. Ga bij die mensen langs. Ga in gesprek. Laat zien dat we in de eerste plaats allemaal gewoon mensen zijn, ongeacht onze ideologie.
Vervolgens kwam er een Islamitische meneer aan het woord, die zelfverklaard opiniemaker op Facebook is. Als reactie op de verschrikkelijke executie van een 16-jarige Palestijnse jongen, stelde hij de vraag of we nu niet beter met z'n allen alle Isra?lische toeristen total loss kunnen slaan. Om vervolgens staalhard te ontkennen dat hij opriep tot geweld, met als excuus dat hij het via een wel heel ingewikkelde zins- en alineaopbouw anders bedoeld had. Idioot.
Daarna kwam Alberto Stegeman zijn eerstvolgende uitzending promoten, waarin het gaat over de misstanden op een zorgboerderij. Ik ben niet zo'n fan van Alberto, maar dit keer zat ik me vooral heel erg te irriteren over die bewuste misstanden. Ik haat het als zorgbehoevenden gebukt gaan onder de onkunde en frustratie van de zorgmedewerkers. Die kinderen worden daar aan het lijntje gehouden middels een idioot streng regime, waar ze zelfs niet vies zijn van slaan en restricties in eten en drinken, als je uit de pas loopt. Walgelijk en primitief. Om maar even in Alberto termen te blijven, 'dat dit nog kan in Nederland!'.
Wanneer gaan we gewoon weer even normaal doen met z'n allen?