Parijs 2024

Joost

Well-known member
Wist niet dat ze nog 5e van de wereld waren
Van wat ik na de wereldtitel heb gezien lijkt het veel minder
Spelen de topspeelsters die wereldkampioen werden allemaal nog wel mee
Ze werden op het afgelopen WK vijfde. Een wereldranglijst is er volgens mij niet meer.
Er zijn twee landen die er de afgelopen jaren echt bovenuit staken; Noorwegen en Frankrijk. En als je gaat kijken in de afgelopen tien jaar dan zijn dit de enige twee landen die er uiteindelijk voor zorgen dat de dames niet doorgaan.
En je raadt het al; in 2019 sloeg Frankrijk een modderfiguur en ging er vroeg uit en wist Spanje van Noorwegen te winnen in de halve finale. Nederland kwam dus zowel Frankrijk en Noorwegen niet tegen en werd Wereldkampioen.
 

erka

Well-known member
Precies, valt wel mee hoor dat ze zo minder zijn geworden. Ja, tegen de toplanden wel maar dat was altijd al moeilijk, wat Joost ook zegt. Maar ook op een normaal toernooi is het nog steeds halve finale waardig.
 

Joost

Well-known member
Halverwege de tweede helft 27-16. Nederland doet het duidelijk rustiger aan en dat is logisch want winnen van Tsjechië is voldoende en het doelsaldo maakt weinig uit.
 

Reinoud

Well-known member
(...)

Op dit moment doet NL aan 3 teamsportonderdelen mee: hockey dames/heren en waterpolo dames. Alleen bij het volleybal kunnen er dan nog teams bijkomen, daar wordt in juni naar de ranking gekeken. Voor de NL dames lijkt het op dit moment net wel goed te komen, voor de NL heren net niet.
3 x 3 basketbal kunnen dames en heren zich ook nog plaatsen. Kwalificatie toernooi nu bezig en ze moeten die winnen.
 

JMD

Well-known member
Ja je hebt gelijk, maar gek genoeg voelt dat voor mij minder als teamsport… terwijl het dat natuurlijk wel is. Maar dan zou je bv het badmintondubbel takeling/piek (plaatste zich van de week ook) ook een team kunnen noemen.
 

erka

Well-known member
Ja je hebt gelijk, maar gek genoeg voelt dat voor mij minder als teamsport… terwijl het dat natuurlijk wel is. Maar dan zou je bv het badmintondubbel takeling/piek (plaatste zich van de week ook) ook een team kunnen noemen.

En alle roeiers van 2 of meer ook :D

Maar vind ook dat 3x3 wel een echt teamsport is.
 

JMD

Well-known member
En alle roeiers van 2 of meer ook :D

Maar vind ook dat 3x3 wel een echt teamsport is.
Ja, ik zou idd 3x3 ook meer een teamsport vinden dan een 'acht' roeien, maar dat voelt idd dus ook wel gek.

Dat 3x3 vond ik trouwens hartstikke leuk om te zien in Tokyo, met publiek erbij gaat dat nog mooier worden. Sowieso denk ik dat we qua publiek hele mooie spelen krijgen, vergelijkbaar met londen. Die Fransen zijn sportgek. En bij sporten waar ze minder mee hebben (bv hockey) liggen de toplanden in die sport zo dichtbij dat die hun eigen supporters wel meehebben om toch een volle bak te krijgen.

Voor judo zijn het overigens 2 briljante spelen op rij: eerst in het Mekka van het judo, de Budokan in Tokyo, en vervolgens in het misschien wel op-na-meest-gekke judoland ter wereld. De Masters judo in Parijs wordt gezien als het belangrijkste evenement na het WK (en de Spelen) in die sport, en dan doe je daar nu de Spelen.

En ja, Fransen zijn chauvinistisch, dat klopt. Maar toch nog niet zo erg als de VS, daar gaan we over 4 jaar last mee krijgen... In 2032 (Brisbane) zal het weer totaal anders zijn, Aussies zijn gek op elke sport, maar heel sportief. Maar qua ambiances gaan we de komende 3 Zomerspelen niks tekort komen, en zullen we niet als in Rio met halfvolle stadions zitten.
 

JMD

Well-known member
2028 Los Angeles
2032 Brisbane (Aus)

En de Winterspelen
2026 Milaan/Cortina d'Ampezzo
Dan vanaf 2030 is nog niks bekend. Maar sinds een aantal jaren kiest een comité de Spelen en wijzen ze er vaak een aantal tegelijk aan.
Voor 2030 gaat de keuze tussen Salt Lake, Stockholm/Are, Zwitserland en de Franse Alpen/Provence. Laatstgenoemde lijkt 2030 te gaan krijgen, 2034 zou dan naar Salt Lake gaan en 2038 naar Zwitserland.
 

Mario

Well-known member
Ja, ik zou idd 3x3 ook meer een teamsport vinden dan een 'acht' roeien, maar dat voelt idd dus ook wel gek.

Dat 3x3 vond ik trouwens hartstikke leuk om te zien in Tokyo, met publiek erbij gaat dat nog mooier worden. Sowieso denk ik dat we qua publiek hele mooie spelen krijgen, vergelijkbaar met londen. Die Fransen zijn sportgek. En bij sporten waar ze minder mee hebben (bv hockey) liggen de toplanden in die sport zo dichtbij dat die hun eigen supporters wel meehebben om toch een volle bak te krijgen.

Voor judo zijn het overigens 2 briljante spelen op rij: eerst in het Mekka van het judo, de Budokan in Tokyo, en vervolgens in het misschien wel op-na-meest-gekke judoland ter wereld. De Masters judo in Parijs wordt gezien als het belangrijkste evenement na het WK (en de Spelen) in die sport, en dan doe je daar nu de Spelen.

En ja, Fransen zijn chauvinistisch, dat klopt. Maar toch nog niet zo erg als de VS, daar gaan we over 4 jaar last mee krijgen... In 2032 (Brisbane) zal het weer totaal anders zijn, Aussies zijn gek op elke sport, maar heel sportief. Maar qua ambiances gaan we de komende 3 Zomerspelen niks tekort komen, en zullen we niet als in Rio met halfvolle stadions zitten.
Volgens mij leeft het niet echt bij de Parijzenaren. Wellicht in de rest van Frankrijk.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij leeft het niet echt bij de Parijzenaren. Wellicht in de rest van Frankrijk.
Nee, die gaan vooral weg. Maar goed, dat doen Parijzenaars sowieso altijd al na de Franse feestdag (14 juli), dan gaan ze zelf een maand de stad uit
 

Reinoud

Well-known member
3 x 3 basketbal kunnen dames en heren zich ook nog plaatsen. Kwalificatie toernooi nu bezig en ze moeten die winnen.
Dames redden het niet tegen de Poolse dames. Ook de Hongaarse dames liggen eruit, wat toch zeer verrassend is.
 
Bovenaan