MSC

de waan

Well-known member
Er wordt op deze site vrij vaak negatief geschreven over zaterdagverenigingen en - voetbal valt mij op. Ook door jou en ook in colums buiten de voetbalkantine om.

Dat zie ik dan maar opnieuw als een bewijs dat je erg gekleurd en dweperig over het zaterdagvoetbal denkt.

Uiteraard laat ik me graag overtuigen door voorbeelden die mijn tegendeel bewijzen.
 

Mug

Member
Volgend jaar weer 4de klasse.

Dit is toch geen klasse waar jonge spelers zich kunnen ontwikkelen om later aan te sluiten bij de zondag van Hoogeveen. Concenteer je nu maar op 1 ding , is al moeilijk genoeg. Dan hebben de zaterdagclubs het een stuk makkelijker. De zondagclubs zijn zoekende om het gat met de zaterdag niet te verliezen. Al die zondagclubs experimenteren op de zaterdag om het ledenverlies proberen tegen te gaan. Mijn zegen hebben ze, maar de meeste clubs zijn te klein om zowel een zaterdag als een zondag afdeling op niveau in stand te kunnen houden.Dus over een paar jaar krijg je weer gedonder binnen de club, hoe nu verder, zie Zuidlaren.
 

bqandy

Well-known member
Het zal bij Be Quick nog wel even duren voordat die zaterdagtak naar een hoger niveau gaat. Dit jaar weer middenmoot in de 4e klasse en op het laatst ook nog eens moeite om een fatsoenlijk elftal op de been te brengen begreep ik afgelopen week. Zaterdagvoetbal zal bij Be Quick iig geen optie zijn. Op zondag komt er bij een Gelderse tegenstander rond de 200 mensen. De Drentse verenigingen schroeven het op naar pakweg 350 en dan had je uitschieters bij Rohda Raalte (2e periode) en DHC (promotiewedstrijd). En dan spelen we een keer op een zaterdagavond tegen Alverna en komen er, met dank aan een cursusgroep trainers, 110 mensen opdagen.

Het is wat De Waan ook schrijft. Spelers proberen het ongeveer twee jaar in het tweede en als ze het eerste niet redden, wordt het een club in de omgeving. Afgelopen seizoen was het wel degelijk even een probleem toen zowat het hele tweede weg wandelde, maar toen zijn diverse jeugdtrainers en begeleiders van het eerste in het 2e van Be Quick gaan spelen aangevuld met natuurlijk veel A junioren. En met succes, want er wordt weer gespeeld om het kampioenschap van Nederland.
 

Mug

Member
Het is en blijft een moeilijk verhaal, ga eens praten met trainers en leiders van het tweede, je wilt niet graag in hun schoenen staan, wat zij meemaken en voor hun kiezen krijgen, wat een respect moet je voor die mensen hebben.Kan er wel boeken over schrijven.
 

noordooster

Well-known member
Het zal bij Be Quick nog wel even duren voordat die zaterdagtak naar een hoger niveau gaat. Dit jaar weer middenmoot in de 4e klasse en op het laatst ook nog eens moeite om een fatsoenlijk elftal op de been te brengen begreep ik afgelopen week. Zaterdagvoetbal zal bij Be Quick iig geen optie zijn.

4e klasse is inderdaad te laag om die aansluiting bij zondag 1 te krijgen.
Wanneer Be Quick zou willen, kan dat niveau natuurlijk wel hoger, maar men wil dat kennelijk niet. Ooit gaf je meen ik aan dat spelers mede vertrokken omdat ze sfeer/ entourage misten. Nogmaals ik denk een op bv 2e standaardklasse spelend zaterdagteam voor Be Quick vele voordelen kan hebben.
Maar als ik jou zo beluister zullen we nooit zien of dat ook zo is.
 

noordooster

Well-known member
Dit is toch geen klasse waar jonge spelers zich kunnen ontwikkelen om later aan te sluiten bij de zondag van Hoogeveen. afdeling op niveau in stand te
Ze willen meer jeugdige talenten in het za1 team dan in de afgelopen seizoenen .
Natuurlijk sluit daarvoor de derde klasse beter aan bij een zo1 in de eerste klasse dan de vierde klasse.
Ze vinden het bij Hoogeveen ook erg jammer dat za1 is gedegradeerd en ze willen graag zo snel mogelijk terug naar die derde klasse.
 

noordooster

Well-known member
Het is en blijft een moeilijk verhaal, ga eens praten met trainers en leiders van het tweede, je wilt niet graag in hun schoenen staan, wat zij meemaken en voor hun kiezen krijgen, wat een respect moet je voor die mensen hebben.Kan er wel boeken over schrijven.

Jij constateert een probleem. Dat is er niet alleen bij Alcides, dat weet jij ook.
Een oplossing zoals MSC die zoekt vind jij maar niks.
Wat zie jij dan als oplossing ? Het zo laten ondanks de nadelen die jij ook ziet ?
 

noordooster

Well-known member
Dat zie ik dan maar opnieuw als een bewijs dat je erg gekleurd en dweperig over het zaterdagvoetbal denkt.

Ik probeer uit te leggen waarom zaterdagverenigingen vaak net wat anders tegen gemixte competities aankijken dan zondagverenigingen, waarom zaterdagverenigingen vaak niet zo blij zijn met een aanvangstijd van 18.00 uur, waarom zaterdagverenigingen vaak niet op zondag willen voetballen ondanks dat het vele spelers niks kan schelen, hoe ik constateer dat het zaterdagvoetbal in de top- en hoofdklassen in enkele opzichten het zondagvoetbal is voorbij gestreefd en dat er nu gemixed moet worden. ( iets waar je pakweg 25 jaar geleden niemand over hoorde omdat de verhoudingen toen anders lagen ), waarom in bepaalde delen van het land clubs hun zaterdagafdelingen stoppen en wat daarvan volgens mij de reden is, waarom zaterdagverenigingen die meer spelers kunnen halen en betalen dan andere verenigingen niet per definitie "fout zijn" of " niet deugen", dat zaterdagverenigingen nog steeds in vele ogen niet deugen omdat ze vaak voortkomen uit de pc traditie enz enz
Noem dat gekleurd, noem dat dweperig.
Ik zie dat meer als iets schrijven wat je op deze site niet vaak leest, maar wat ik op zaterdag langs de lijn wel hoor.
( Overigens schrijf ik bovenstaande meningen, constateringen niet om daar nu weer inhoudelijk over te discussi?ren )
 

Mug

Member
Jij constateert een probleem. Dat is er niet alleen bij Alcides, dat weet jij ook.
Een oplossing zoals MSC die zoekt vind jij maar niks.
Wat zie jij dan als oplossing ? Het zo laten ondanks de nadelen die jij ook ziet ?

Dat er problemen met tweede elftallen zijn is wel bekend, per club ook nog weer verschillend. Wat is de reden dat er zo weinig jeugdspelers, prestatief en recreatief over gaan naar de senioren. Aanvangstijden, de zaterdagavond, te hoge verwachtingen, studenten, begeleiding, een worst voorgehouden krijgen van trainers, ik zie jeugdspelers soms meer op de bank zitten bij het eerste dan dat ze spelen. Trainers belang gaat vaak voor spelers of clubbelang. Is het dan gek dat jonge jongens dan afhaken of elders gaan spelen. Clubs noemen jonge spelers al vaak een talent, maar helaas de trainer van het eerste niet, dus lekker op de bank om te leren. Nee makkelijke jongens om mee te werken , trainer weg , jongens weg. Hier ligt de taak van t.c. van de club, maar meestal niet capabel of geen visie. Het is vaak pappen en nat houden om iedereen maar tevreden te houden.In deze tijd willen jeugdspelers veel sneller duidelijkheid, geef ze dat dan ook. Bij veel clubs lees je nu alweer, talentvolle jeugdspelers toegevoegd aan de selectie. Hoeveel krijgen werkelijk een eerlijke kans, nee mooie aanvulling op de training om 11 tegen 11 te spelen.Trainers belang, het zal ze een biet zijn wat er met het 2de gebeurt. Dit gebeurt niet alleen bij Alcides, ik zie het bij meerdere clubs gebeuren. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wanneer het eerste goed presteert , hoor je er haast niemand over.
 

de waan

Well-known member
Ik probeer uit te leggen waarom zaterdagverenigingen vaak net wat anders tegen gemixte competities aankijken dan zondagverenigingen, waarom zaterdagverenigingen vaak niet zo blij zijn met een aanvangstijd van 18.00 uur, waarom zaterdagverenigingen vaak niet op zondag willen voetballen ondanks dat het vele spelers niks kan schelen, hoe ik constateer dat het zaterdagvoetbal in de top- en hoofdklassen in enkele opzichten het zondagvoetbal is voorbij gestreefd en dat er nu gemixed moet worden. ( iets waar je pakweg 25 jaar geleden niemand over hoorde omdat de verhoudingen toen anders lagen ), waarom in bepaalde delen van het land clubs hun zaterdagafdelingen stoppen en wat daarvan volgens mij de reden is, waarom zaterdagverenigingen die meer spelers kunnen halen en betalen dan andere verenigingen niet per definitie "fout zijn" of " niet deugen", dat zaterdagverenigingen nog steeds in vele ogen niet deugen omdat ze vaak voortkomen uit de pc traditie enz enz
Noem dat gekleurd, noem dat dweperig.
Ik zie dat meer als iets schrijven wat je op deze site niet vaak leest, maar wat ik op zaterdag langs de lijn wel hoor.
( Overigens schrijf ik bovenstaande meningen, constateringen niet om daar nu weer inhoudelijk over te discussi?ren )

Jij staat vrijwel per definitie achter alles wat zaterdagclubs doen en vinden. Prima, geen enkel probleem mee, maar ga dan niet net doen alsof ik/wij anti zijn als we af en toe wel eens een kanttekening plaatsen of het van een andere kant bekijken. Dat is gewoon volslagen onzin.

En dat je SVZW erbij sleept is helemaal kolder (tenminste ik neem aan dat je daarnaar verwijst). Die club mag ik gewoon niet vanwege hun doen en laten. Dat kun je kinderachtig vinden, is het misschien ook wel. maar de dag waarop ze voetballen heeft daar helemaal niets mee te maken.
 

noordooster

Well-known member
SVZW bedoelde ik wat breder : Clubs als IJsselmeervogels, Spakenburg, Harkemase Boys, ONS Sneek en enkele andere worden me te vaak neergezet als niet deugend omdat ze nogal veel spelerswisselingen hebben.
Het beleid van bijv. Genemuiden , ACV en Harkemase Boys vond ik lang niet altijd goed. Kritiekloos ? Nee.
Er schieten me nog allemaal dingen te binnen die ik zou kunnen zeggen, maar ik laat het er verder bij.
 

noordooster

Well-known member
Dat er problemen met tweede elftallen zijn is wel bekend, per club ook nog weer verschillend. Wat is de reden dat er zo weinig jeugdspelers, prestatief en recreatief over gaan naar de senioren. Aanvangstijden, de zaterdagavond, te hoge verwachtingen, studenten, begeleiding, een worst voorgehouden krijgen van trainers, ik zie jeugdspelers soms meer op de bank zitten bij het eerste dan dat ze spelen. Trainers belang gaat vaak voor spelers of clubbelang. Is het dan gek dat jonge jongens dan afhaken of elders gaan spelen. Clubs noemen jonge spelers al vaak een talent, maar helaas de trainer van het eerste niet, dus lekker op de bank om te leren. Nee makkelijke jongens om mee te werken , trainer weg , jongens weg. Hier ligt de taak van t.c. van de club, maar meestal niet capabel of geen visie. Het is vaak pappen en nat houden om iedereen maar tevreden te houden.In deze tijd willen jeugdspelers veel sneller duidelijkheid, geef ze dat dan ook. Bij veel clubs lees je nu alweer, talentvolle jeugdspelers toegevoegd aan de selectie. Hoeveel krijgen werkelijk een eerlijke kans, nee mooie aanvulling op de training om 11 tegen 11 te spelen.Trainers belang, het zal ze een biet zijn wat er met het 2de gebeurt. Dit gebeurt niet alleen bij Alcides, ik zie het bij meerdere clubs gebeuren. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wanneer het eerste goed presteert , hoor je er haast niemand over.

Met je analyse van de problemen ben ik het grotendeels wel eens.
Je zou ook nog kunnen noemen, het gevoel geen kans te krijgen omdat veel spelers worden gehaald.
Volgende stap is natuurlijk om ze te tackelen.
Je geeft enkele mogelijkheden aan, zoals meer en eerder duidelijkheid, tc capabeler enz.
Ik denk dat de problemen moeilijk oplosbaar zijn. Dat MSC en Achilles 1894 op hun manier proberen het tij te keren snap ik.
De problemen lijken daar ook wat groter dan bij Alcides.
Je laatste zin geldt in ieder geval niet voor een club als MSC. Het goede presteren in '13-'14 en '14-'15 van het eerste kon ook daar de problemen niet verhullen.
 

de waan

Well-known member
SVZW bedoelde ik wat breder : Clubs als IJsselmeervogels, Spakenburg, Harkemase Boys, ONS Sneek en enkele andere worden me te vaak neergezet als niet deugend omdat ze nogal veel spelerswisselingen hebben.

Ik moet er vaak vooral een beetje om lachen als het gebrek aan beleid er afstraalt en clubs alleen maar blind 'grote namen' binnen halen. Als ze er dan ook nog sportief niks van bakken vind ik dat wel grappig.

Om dezelfde reden heb ik ook niks met een club als Lienden (en in het verleden WKE), maar er zijn op zaterdag nou eenmaal meer geldsmijtende clubs.

Wil niet zeggen dat ze niet deugen, elke club moet vooral doen wat ze wil doen, maar ze hebben niet mijn sympathie. Dan heb ik veel meer waardering voor bijvoorbeeld DVS'33. ONS Sneek past volgens mij ook helemaal niet in dat rijtje.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
MSC speelt komend seizoen ook met een zaterdagteam in de standaardklasse, de vijfde klasse.
Het begin was gisteren veelbelovend.
Vierde klasser NKVV werd in Dalerpeel met 5 - 1 verslagen.
 

SanMark.

Well-known member
Nou de randvoorwaarden hebben ze volgens mij al prima gecre?erd , en er staat ook een zeer aardig team. Dit zal komend seizoen denk ik makkelijk kampioen worden en ook volgend jaar zal het boven in meedraaien in de 4de klasse. Daarna zal het moeilijker gaan.
 

noordooster

Well-known member
Nou de randvoorwaarden hebben ze volgens mij al prima gecre?erd , en er staat ook een zeer aardig team. Dit zal komend seizoen denk ik makkelijk kampioen worden en ook volgend jaar zal het boven in meedraaien in de 4de klasse. Daarna zal het moeilijker gaan.

Ik ken de spelers niet, maar 1 - 5 tegen NKVV zegt toch wel iets, ondanks dat het een oefenpartij was.
Maar ook in de vijfde klasse kan er maar zo een tegenstander boven uit steken.
FDS werd dit jaar tweede achter Scharnegoutum en ook Willemsoord en Hoogeveen za. werden in hun eerste jaar geen kampioen.
En misschien komen ze wel bij het zaterdagteam van Achilles 1894 in, dat ongeveer dezelfde doelstelling heeft als MSC.
We gaan het zien.
 
Bovenaan