Nou wordt kennelijk opeens weer het onderscheid gemaakt tussen profclub en semi profclub.
Dat is een onderscheid dat ik toch altijd gemaakt heb?
De grens hoeft toch helemaal niet zo streng te zijn?
Een prof is iemand die zijn volledige inkomen verdiend met voetballen.
Een semi-prof is iemand die zijn inkomen verdiend met voetballen ?n een baan.
Een amateur is iemand die zijn inkomen verdiend met een baan en met voetballen hooguit een zakcentje verdiend.
Het is niet zo dat een speler van FC Dordrecht per se prof is, daar lopen ook spelers rond die hun grootste inkomsten uit een andere baan halen. En het is ook niet zo iemand bij IJsselmeervogels altijd semi-prof is, er zullen er daar ook rondlopen die rondkomen van hun verdiensten bij IJsselmeervogels.
Grof gezegd zou ik zeggen dat de clubs in de Ere en Eerste Divisie profclubs zijn.
In de tweede divisie zijn het semi-profverenigingen.
In de derde divisie zijn het voornamelijk semi-profs met een een paar amateurclubs.
In de hoofdklasse zijn het hoofdzakelijk amateurclubs aangevuld met een semi-prof vereniging.
Wat mij 'stoort' aan de berichtgeving en de huidige 'indeling' is dat er wordt gesuggereerd dat GVVV v Helmond Sport of IJsselmeervogels v Den Bosch een wedstrijd betreft tussen spelers die voetbal puur hobbymatig uitvoeren en spelers die full-prof zijn. In werkelijkheid is het verschil heel veel kleiner.