KNVB-beker 2019/20

Joost

Well-known member
Je kunt bij Groene Ster een leuk zakcent bijverdienen, voor de regio zelfs een van de hoogste budgetten, maar veel meer dan 60 a 70.000 zal het totale spelersbudget niet zijn. Ze zullen aan de onderkant van de Derde Divisie zitten qua budget.
 

Unregistere

Well-known member
Nee, joh. Hooguit semisemiprof. ODIN'59 ook niet trouwens.

Bij ODIN krijgen ze noppes niks nada, nooit niet. Volgens de voormalige trainer dan. Afgezet tegen AFC klopt dat sowieso wel. Toch netjes van ze, blijft dus ook met de nieuwe trainer een stugge rotploeg, moeilijk te verslaan.
 

noordooster

Well-known member
Jaja, dus niet elke amateurclub die zijn spelers betaalt mogen we van dvk een profclub noemen.
Het hangt er kennelijk van af hoeveel er aan de spelers betaald wordt, of althans van wat men denkt dat er betaald wordt.
Of de grens nou ligt bij 10.000, 20.000, 30.000, 40.000 of meer is me nog niet geheel duidelijk.
Is bv ASWH ook een profclub ? Of vv Hoogeveen ? Of HSC '21 ? Of Blauw-Geel Veghel ?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Jaja, dus niet elke amateurclub die zijn spelers betaalt mogen we van dvk een profclub noemen.
Het hangt er kennelijk van af hoeveel er aan de spelers betaald wordt, of althans van wat men denkt dat er betaald wordt.
Of de grens nou ligt bij 10.000, 20.000, 30.000, 40.000 of meer is me nog niet geheel duidelijk.
Is bv ASWH ook een profclub ? Of vv Hoogeveen ? Of HSC '21 ? Of Blauw-Geel Veghel ?

Als je spelers betaalt ben je per definitie een (semi-)profclub. Daarom is die harde scheiding in Nederland zo belachelijk.

Hier in Schotland zijn er kleine dorpsclubs die als semi-profclub worden gezien omdat de spelers een kleine vergoeding krijgen en zijn er divisies waar prof/semiprof en semiprof/amateur door elkaar speelt. Laten we niet moeilijk doen over een etiketje en eindelijk de boel normaal openen.
 

Fregge

Well-known member
Blauw Geel is een semi-profclub. Er zijn spelers die een vergoeding krijgen wat ik begreep.
 

noordooster

Well-known member
Als je spelers betaalt ben je per definitie een (semi-)profclub. Daarom is die harde scheiding in Nederland zo belachelijk.

Hier in Schotland zijn er kleine dorpsclubs die als semi-profclub worden gezien omdat de spelers een kleine vergoeding krijgen en zijn er divisies waar prof/semiprof en semiprof/amateur door elkaar speelt. Laten we niet moeilijk doen over een etiketje en eindelijk de boel normaal openen.

Prima om het zo te doen als in Schotland, maar ook dan moet je wel weten waar de grenzen liggen tussen prof, semi prof en amateur, want wat is een kleine vergoeding en krijgt een amateur in werkelijkheid niet toch een (im)materi?le vergoeding.

Ik kan goed leven met het onderscheid dat in Nederland wordt gemaakt:
ere- en eerste divisie is profvoetbal.
vanaf de tweede divisie naar beneden is amateurvoetbal, waarbij we weten, dat er door veel clubs in het amateurvoetbal vergoedingen worden betaald.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Prima om het zo te doen als in Schotland, maar ook dan moet je wel weten waar de grenzen liggen tussen prof, semi prof en amateur, want wat is een kleine vergoeding en krijgt een amateur in werkelijkheid niet toch een (im)materi?le vergoeding.

Ik kan goed leven met het onderscheid dat in Nederland wordt gemaakt:
ere- en eerste divisie is profvoetbal.
vanaf de tweede divisie naar beneden is amateurvoetbal, waarbij we weten, dat er door veel clubs in het amateurvoetbal vergoedingen worden betaald.

Ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ere en eerste divisie zijn officieel "prof", de rest is officieel "amateur", terwijl semiprofs op ieder niveau toegestaan moeten zijn.
 

Fregge

Well-known member
Nou wordt kennelijk opeens weer het onderscheid gemaakt tussen profclub en semi profclub.

Een profclub is een club op eerste en eredivisie niveau. Officieel gezien ook. Offici?le amateurs (dus tweede divisie en lager) die spelers betalen zijn semiprof in mijn ogen.
 

ALenstra

Well-known member
Profs leven van het voetbal en zijn er de hele dag mee bezig. Semiprofs zijn niet de hele dag met voetbal bezig maar hebben werk of studie ernaast.
 

Joost

Well-known member
Nou wordt kennelijk opeens weer het onderscheid gemaakt tussen profclub en semi profclub.

Dat is een onderscheid dat ik toch altijd gemaakt heb?

De grens hoeft toch helemaal niet zo streng te zijn?
Een prof is iemand die zijn volledige inkomen verdiend met voetballen.
Een semi-prof is iemand die zijn inkomen verdiend met voetballen ?n een baan.
Een amateur is iemand die zijn inkomen verdiend met een baan en met voetballen hooguit een zakcentje verdiend.

Het is niet zo dat een speler van FC Dordrecht per se prof is, daar lopen ook spelers rond die hun grootste inkomsten uit een andere baan halen. En het is ook niet zo iemand bij IJsselmeervogels altijd semi-prof is, er zullen er daar ook rondlopen die rondkomen van hun verdiensten bij IJsselmeervogels.

Grof gezegd zou ik zeggen dat de clubs in de Ere en Eerste Divisie profclubs zijn.
In de tweede divisie zijn het semi-profverenigingen.
In de derde divisie zijn het voornamelijk semi-profs met een een paar amateurclubs.
In de hoofdklasse zijn het hoofdzakelijk amateurclubs aangevuld met een semi-prof vereniging.

Wat mij 'stoort' aan de berichtgeving en de huidige 'indeling' is dat er wordt gesuggereerd dat GVVV v Helmond Sport of IJsselmeervogels v Den Bosch een wedstrijd betreft tussen spelers die voetbal puur hobbymatig uitvoeren en spelers die full-prof zijn. In werkelijkheid is het verschil heel veel kleiner.
 

noordooster

Well-known member
Misschien moeten we voor het maken van het onderscheid prof/amateur behalve naar wat ze ermee verdienen, of met welk bedrag een speler kan rondkomen ook kijken naar andere zaken.
Een speler van HHC werd eens gevraagd door Fc Emmen om daar een contract te tekenen.
Hij deed het niet en zijn voornaamste reden was, dat hij bij HHC slechts 3x per week hoefde te trainen in de avonduren, terwijl hij bij Emmen elke dag moest trainen en ook vaak overdag.
Bij HHC had hij veel meer tijd om te studeren en om andere dingen te doen die hij ook belangrijk vond.
 

Fregge

Well-known member
Misschien moeten we voor het maken van het onderscheid prof/amateur behalve naar wat ze ermee verdienen, of met welk bedrag een speler kan rondkomen ook kijken naar andere zaken.

De definitie van professioneel is beroepsmatig. Dus ja, als een speler rond kan komen van alleen z'n voetbalinkomsten is hij prof. Een semi-prof kun je vergelijken dus met een vakkenvuller die 8 uur per week aan het werk is.
 

JMD

Well-known member
Waarom is het van belang wie waar speelt, en of een eerstedivisieploeg een profploeg of semiprofploeg is en of een tweededivisionist prof/semiprof/of amateurploeg is.

Als een club met 3x trainen p.w. de KKD kan halen, mooi toch? En als een profploeg wegzakt naar de 3e divisie en daar alsnog prof blijft, dan is dat toch aan die club??

Gewoon zoals Kralinger zegt, opengooien die zooi. In Engeland zie je ook dat de scheiding prof/semiprof steeds lager komt te liggen, inmiddels ligt die ongeveer in Conference North/South, een jaar of 20 terug lag die grens in de Conference Premier. Maar als een club als semiprofclub vanuit de Conf. North naar de Conf. Prem. promoveert (en aan de eisen van accomodatie enz voldoet) moet zo'n club dat toch mogen?
 

Atreides

Well-known member
Waarom is het van belang wie waar speelt, en of een eerstedivisieploeg een profploeg of semiprofploeg is en of een tweededivisionist prof/semiprof/of amateurploeg is.

Eisen spelersvakbond en onderlinge afspraken.

Zonder deze afspraken hadden we waarschijnlijk nog wel een Veendam, Haarlem en RBC gehad. Maar goed.
 
Bovenaan